Lukiolaisten syyt opiskella fysiikkaa onko syissä eroja miesten ja naisten välillä?

Opiskelijavalintauudistuksen julkistamisen jälkeen fysiikan ylioppilaskirjoituksiin ilmoittautuneiden lukumäärä on lähes kaksinkertaistunut ja naisten suhteellinen osuus kasvanut. Tutkimuksessa selvitin syitä lukiolaisten fysiikan opiskeluun ja onko sukupuolten välillä eroja näissä syissä. Tulosten...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heinonen, Ville
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Fysiikan laitos, Department of Physics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80956
Description
Summary:Opiskelijavalintauudistuksen julkistamisen jälkeen fysiikan ylioppilaskirjoituksiin ilmoittautuneiden lukumäärä on lähes kaksinkertaistunut ja naisten suhteellinen osuus kasvanut. Tutkimuksessa selvitin syitä lukiolaisten fysiikan opiskeluun ja onko sukupuolten välillä eroja näissä syissä. Tulosten mukaan syyt liittyivät fysiikan kiinnostavuuteen tai muuhun opiskelusta saatavaan mielihyvään, opiskelusta saatavaan hyötyyn esimerkiksi jatko-opiskelupaikan saamiseksi tai niiden yhdistelmään. Miehet olivat naisia kiinnostuneempia fysiikasta itsestään, kokivat sen helpommaksi ja olivat kiinnostuneempia jatkamaan fysikaalisilla aloilla. Naisilla opiskelusta saatava hyöty oli yleisempi syy opiskeluun kuin miehillä. Koetussa osaamisessa ja saadusta kannustuksessa ei löytynyt juurikaan eroja.