Lukiolaisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta ja sen yhteydestä kirjoittajaidentiteettiin sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kokemuksiin

Tutkimus tarkastelee lukiolaisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta sekä sen yhteyttä kirjoittajaidentiteetin ja hyvinvoinnin taustalla. Tutkimus pyrkii selvittämään, mitkä ilmiöt nousevat keskiöön lukiolaisten käsityksissä luovasta kirjoittamisesta. Tutkimuskysymyksiäni ovat: 1. Minkälaisia käsi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tamminen, Sara
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80952
_version_ 1828193201486299136
author Tamminen, Sara
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tamminen, Sara Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tamminen, Sara Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tamminen, Sara
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus tarkastelee lukiolaisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta sekä sen yhteyttä kirjoittajaidentiteetin ja hyvinvoinnin taustalla. Tutkimus pyrkii selvittämään, mitkä ilmiöt nousevat keskiöön lukiolaisten käsityksissä luovasta kirjoittamisesta. Tutkimuskysymyksiäni ovat: 1. Minkälaisia käsityksiä lukiolaisilla on luovasta kirjoittamisesta? 2. Mitä käsityksiä lukiolaisilla on luovan kirjoittamisen yhteydestä kirjoittajaidentiteettiin? 3. Minkälaisia käsityksiä lukiolaisilla on luovan kirjoittamisen yhteydestä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin lukion arjessa? Tutkimus sijoittuu lukion valinnaiselle luovan kirjoittamisen kurssille. Opiskelijoiden käsitysten tutkiminen luovasta kirjoittamisesta on merkityksellisitä, sillä tuore opetussuunnitelma painottaa luovuuden ja omaäänisyyden käsitteitä ja niitä vaaditaan myös äidinkielen ylioppilaskokeiden korkeimmissa pistemäärissä. Käsitykset heijastelevat niitä diskursseja, joita lukiomaailma kirjoittamisen ympärille rakentaa sekä toisaalta luovan kirjoittamisen hyvinvointia ja identiteetin kehitystä tukevaa luonnetta. Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjaa pääasiassa Ivaničin (2004) kirjoittamisen diskursseihin sekä Ivaničin ja Clarkin (1997) identiteetin jäsentymisen ajattelumalliin. Luovuus- ja taitodiskurssit sekä itsereflektoiva kirjoittaminen ovat tutkielman keskiössä ja keskeisiä käsitteitä ovat luovuus, hyvinvointi sekä kirjoittajaidentiteetti. Luovaa kirjoittamista on tutkittu melko vähän, erityisesti opiskelijoiden näkökulmasta, jonka vuoksi fenomenografinen lähestymistapa valikoitui tutkimukseen. Tutkimuksen aineisto on kerätty sähköisesti Webropol-kyselylomakkeella. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Sisällönanalyysi on rakennettu temaattisesti aineistosta nousseiden käsitysten pohjalta. Temaattinen jako on tehty osaltaan tutkimuskysymysten pohjalta, jotta käsitysten tarkasteleminen ja havainnollistaminen tukisi tutkimuksen tavoitetta mahdollisimman autenttisesti. Ensimmäisen tutkimuskysymyksen alta jäsentyi 4 teemaa sekä useampia alateemoja. Kaksi viimeistä kysymystä käsitellään yhteneväisessä temaattisessa kategoriassa ja niistä jäsentyi 2 alateemaa. Luova kirjoittaminen jäsentyy hyvin moniulotteisena lukiolaisten käsityksissä. Aineistosta nousi esiin luovuuden vapaus, itselle merkitykselliset aiheet sekä selkeä rajanveto asiakirjoittamisen ja luovan kirjoittamisen välillä. Kirjoittaminen näyttäytyi myös uuden oppimisen mahdollistajana, motivaation luojana sekä itseilmaisun keinona, joka mahdollisti autenttisen ja hyvän tekstin syntymisen. Hyvinvoinnin ja identiteetin osa-alueilla luova kirjoittaminen jäsentyi turvallisena paikkana käsitellä ja jäsentää tunteita, loi identiteettiä ja hyvinvointia vahvistavia kokemuksia palautteen, onnistumisen kokemusten sekä kirjoittamisesta nauttimisen johdosta.
first_indexed 2022-05-10T20:00:25Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sulkunen, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tamminen, Sara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-10T05:33:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-10T05:33:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80952", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus tarkastelee lukiolaisten k\u00e4sityksi\u00e4 luovasta kirjoittamisesta sek\u00e4 sen yhteytt\u00e4 kirjoittajaidentiteetin ja hyvinvoinnin taustalla. Tutkimus pyrkii selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mitk\u00e4 ilmi\u00f6t nousevat keski\u00f6\u00f6n lukiolaisten k\u00e4sityksiss\u00e4 luovasta kirjoittamisesta. Tutkimuskysymyksi\u00e4ni ovat:\n1. Mink\u00e4laisia k\u00e4sityksi\u00e4 lukiolaisilla on luovasta kirjoittamisesta?\n2. Mit\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4 lukiolaisilla on luovan kirjoittamisen yhteydest\u00e4 kirjoittajaidentiteettiin?\n3. Mink\u00e4laisia k\u00e4sityksi\u00e4 lukiolaisilla on luovan kirjoittamisen yhteydest\u00e4 kokonaisvaltaiseen\nhyvinvointiin lukion arjessa?\nTutkimus sijoittuu lukion valinnaiselle luovan kirjoittamisen kurssille. Opiskelijoiden k\u00e4sitysten\ntutkiminen luovasta kirjoittamisesta on merkityksellisit\u00e4, sill\u00e4 tuore opetussuunnitelma painottaa luovuuden ja oma\u00e4\u00e4nisyyden k\u00e4sitteit\u00e4 ja niit\u00e4 vaaditaan my\u00f6s \u00e4idinkielen ylioppilaskokeiden korkeimmissa pistem\u00e4\u00e4riss\u00e4. K\u00e4sitykset heijastelevat niit\u00e4 diskursseja, joita lukiomaailma kirjoittamisen ymp\u00e4rille rakentaa sek\u00e4 toisaalta luovan kirjoittamisen hyvinvointia ja identiteetin kehityst\u00e4 tukevaa luonnetta. Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjaa p\u00e4\u00e4asiassa Ivani\u010din (2004) kirjoittamisen diskursseihin sek\u00e4 Ivani\u010din ja Clarkin (1997) identiteetin j\u00e4sentymisen ajattelumalliin. Luovuus- ja taitodiskurssit sek\u00e4 itsereflektoiva kirjoittaminen ovat tutkielman keski\u00f6ss\u00e4 ja keskeisi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 ovat luovuus, hyvinvointi sek\u00e4 kirjoittajaidentiteetti. Luovaa kirjoittamista on tutkittu melko v\u00e4h\u00e4n, erityisesti opiskelijoiden n\u00e4k\u00f6kulmasta, jonka vuoksi fenomenografinen l\u00e4hestymistapa valikoitui tutkimukseen.\nTutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty s\u00e4hk\u00f6isesti Webropol-kyselylomakkeella. Aineisto on analysoitu aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi on rakennettu temaattisesti aineistosta nousseiden k\u00e4sitysten pohjalta. Temaattinen jako on tehty osaltaan tutkimuskysymysten pohjalta, jotta k\u00e4sitysten tarkasteleminen ja havainnollistaminen tukisi tutkimuksen tavoitetta mahdollisimman autenttisesti. Ensimm\u00e4isen tutkimuskysymyksen alta j\u00e4sentyi 4 teemaa sek\u00e4 useampia alateemoja. Kaksi viimeist\u00e4 kysymyst\u00e4 k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n yhtenev\u00e4isess\u00e4 temaattisessa kategoriassa ja niist\u00e4 j\u00e4sentyi 2 alateemaa.\nLuova kirjoittaminen j\u00e4sentyy hyvin moniulotteisena lukiolaisten k\u00e4sityksiss\u00e4. Aineistosta nousi esiin luovuuden vapaus, itselle merkitykselliset aiheet sek\u00e4 selke\u00e4 rajanveto asiakirjoittamisen ja luovan kirjoittamisen v\u00e4lill\u00e4. Kirjoittaminen n\u00e4ytt\u00e4ytyi my\u00f6s uuden oppimisen mahdollistajana, motivaation luojana sek\u00e4 itseilmaisun keinona, joka mahdollisti autenttisen ja hyv\u00e4n tekstin syntymisen. Hyvinvoinnin ja identiteetin osa-alueilla luova kirjoittaminen j\u00e4sentyi turvallisena paikkana k\u00e4sitell\u00e4 ja j\u00e4sent\u00e4\u00e4 tunteita, loi identiteetti\u00e4 ja hyvinvointia vahvistavia kokemuksia palautteen, onnistumisen kokemusten sek\u00e4 kirjoittamisesta nauttimisen johdosta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-10T05:33:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-10T05:33:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjoittajaidentiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukiolaisten k\u00e4sityksi\u00e4 luovasta kirjoittamisesta ja sen yhteydest\u00e4 kirjoittajaidentiteettiin sek\u00e4 kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kokemuksiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205102603", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsens\u00e4 toteuttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luova kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80952
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:50Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/10d0b6cd-1275-4f69-b078-ba589b725f4c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205102603.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tamminen, Sara Lukiolaisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta ja sen yhteydestä kirjoittajaidentiteettiin sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kokemuksiin kirjoittajaidentiteetti Suomen kieli Finnish 309 itsensä toteuttaminen hyvinvointi fenomenografia luova kirjoittaminen lukiolaiset
title Lukiolaisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta ja sen yhteydestä kirjoittajaidentiteettiin sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kokemuksiin
title_full Lukiolaisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta ja sen yhteydestä kirjoittajaidentiteettiin sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kokemuksiin
title_fullStr Lukiolaisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta ja sen yhteydestä kirjoittajaidentiteettiin sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kokemuksiin Lukiolaisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta ja sen yhteydestä kirjoittajaidentiteettiin sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kokemuksiin
title_full_unstemmed Lukiolaisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta ja sen yhteydestä kirjoittajaidentiteettiin sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kokemuksiin Lukiolaisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta ja sen yhteydestä kirjoittajaidentiteettiin sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kokemuksiin
title_short Lukiolaisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta ja sen yhteydestä kirjoittajaidentiteettiin sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kokemuksiin
title_sort lukiolaisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta ja sen yhteydestä kirjoittajaidentiteettiin sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kokemuksiin
title_txtP Lukiolaisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta ja sen yhteydestä kirjoittajaidentiteettiin sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kokemuksiin
topic kirjoittajaidentiteetti Suomen kieli Finnish 309 itsensä toteuttaminen hyvinvointi fenomenografia luova kirjoittaminen lukiolaiset
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli fenomenografia hyvinvointi itsensä toteuttaminen kirjoittajaidentiteetti lukiolaiset luova kirjoittaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80952 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205102603
work_keys_str_mv AT tamminensara lukiolaistenkäsityksiäluovastakirjoittamisestajasenyhteydestäkirjoittajaidentiteett