Lapsuuden lukivaikeuden vaikutus koulutustasoon, työllisyyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin aikuisuudessa

Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka lapsuudessa havaittu lukivaikeus eli dysleksia vaikuttaa koulutustasoon, työllisyyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin aikuisuudessa, vertaamalla dysleksiaryhmiä ja kontrolliryhmää näissä osa-alueissa. Aineisto on peräisin Niilo Mäki -instituutin klinikalta, j...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Huhta, Laura, Heino, Oona
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80950
_version_ 1826225690097221632
author Huhta, Laura Heino, Oona
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Huhta, Laura Heino, Oona Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Huhta, Laura Heino, Oona Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Huhta, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka lapsuudessa havaittu lukivaikeus eli dysleksia vaikuttaa koulutustasoon, työllisyyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin aikuisuudessa, vertaamalla dysleksiaryhmiä ja kontrolliryhmää näissä osa-alueissa. Aineisto on peräisin Niilo Mäki -instituutin klinikalta, jonka asiakkaita osallistui Jyväskylän yliopiston Neoprism-C-tutkimukseen. Koehenkilöt olivat iältään 20–40-vuotiaita (n=31–80), joista enemmistö oli miehiä (n. 70 %). Tutkittavilta kerättiin tietoa kognitiivisesta suoriutumisesta, elämäntilanteesta ja hyvinvoinnista. Tutkimuskysymyksessä 1 tarkasteltiin, eroavatko dysleksia- ja kontrolliryhmä koulutustasossa, työllisyydessä ja psyykkisessä hyvinvoinnissa. Oletettiin, että dysleksia vaikuttaisi näihin osa-alueisiin negatiivisesti. Tutkimuskysymyksessä 2 tarkasteltiin, onko dysleksia lieventynyt dysleksiaryhmässä. Tutkimuskysymyksessä 3 tarkasteltiin, vaikuttaako dysleksian pysyvyys koulutustasoon, työllisyyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin. Oletettiin, että mikäli dysleksia on lieventynyt aikuisuudessa, sen vaikutukset edellä mainittuihin osa-alueisiin ovat vähäisempiä. Dysleksian vaikutusta työllisyyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin tutkittiin Mann-Whitneyn U-testillä tutkimuskysymyksissä 1 ja 3. Dysleksian vaikutusta koulutustasoon tutkittiin ristiintaulukoimalla ja khiin neliö -testillä tutkimuskysymyksissä 1 ja 3. Tutkimuskysymyksen 2 ryhmät muodostettiin kontrolliryhmästä saadun raja-arvon perusteella. Tutkimuksessa havaittiin, että dysleksiaryhmä ja kontrolliryhmä erosivat koulutustasossa siten, että dysleksiaryhmän edustus ammattikoulun käyneissä oli odotettua suurempi ja yliopiston käyneissä odotettua pienempi. Lisäksi havaittiin, että henkilöillä, joilla oli pysyvä dysleksia, oli enemmän työttömyyttä kuin muissa ryhmissä. Tutkimuksessa ei havaittu muita ryhmäeroja. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että lapsuuden dysleksia vaikuttaa ainoastaan koulutustasoon, ja pysyvä dysleksia työllisyyteen. Tutkimuksen perusteella dysleksialla ei ole vaikutusta psyykkiseen hyvinvointiin. Jatkossa dysleksian vaikutusta koulutukseen, työllisyyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin olisi hyvä tarkastella mittaamalla samoja muuttujia monipuolisemmin, jotta varmistuttaisiin tulosten paikkansapitävyydestä. Lisäksi dysleksian vaikutus myös muihin elämän osa-alueisiin, kuten itsetuntoon ja ihmissuhteisiin olisi mielekäs tutkimuskohde, sillä oppimisvaikeuksilla tiedetään olevan elämänkulullisia vaikutuksia.
first_indexed 2024-09-11T08:52:44Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Jarmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huhta, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heino, Oona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-10T05:23:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-10T05:23:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80950", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin, kuinka lapsuudessa havaittu lukivaikeus eli dysleksia vaikuttaa\nkoulutustasoon, ty\u00f6llisyyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin aikuisuudessa, vertaamalla \ndysleksiaryhmi\u00e4 ja kontrolliryhm\u00e4\u00e4 n\u00e4iss\u00e4 osa-alueissa. Aineisto on per\u00e4isin Niilo M\u00e4ki -instituutin \nklinikalta, jonka asiakkaita osallistui Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Neoprism-C-tutkimukseen. Koehenkil\u00f6t \nolivat i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 20\u201340-vuotiaita (n=31\u201380), joista enemmist\u00f6 oli miehi\u00e4 (n. 70 %). Tutkittavilta ker\u00e4ttiin \ntietoa kognitiivisesta suoriutumisesta, el\u00e4m\u00e4ntilanteesta ja hyvinvoinnista. Tutkimuskysymyksess\u00e4 1 \ntarkasteltiin, eroavatko dysleksia- ja kontrolliryhm\u00e4 koulutustasossa, ty\u00f6llisyydess\u00e4 ja psyykkisess\u00e4 \nhyvinvoinnissa. Oletettiin, ett\u00e4 dysleksia vaikuttaisi n\u00e4ihin osa-alueisiin negatiivisesti. \nTutkimuskysymyksess\u00e4 2 tarkasteltiin, onko dysleksia lieventynyt dysleksiaryhm\u00e4ss\u00e4.\nTutkimuskysymyksess\u00e4 3 tarkasteltiin, vaikuttaako dysleksian pysyvyys koulutustasoon,\nty\u00f6llisyyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin. Oletettiin, ett\u00e4 mik\u00e4li dysleksia on lieventynyt \naikuisuudessa, sen vaikutukset edell\u00e4 mainittuihin osa-alueisiin ovat v\u00e4h\u00e4isempi\u00e4. Dysleksian \nvaikutusta ty\u00f6llisyyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin tutkittiin Mann-Whitneyn U-testill\u00e4\ntutkimuskysymyksiss\u00e4 1 ja 3. Dysleksian vaikutusta koulutustasoon tutkittiin ristiintaulukoimalla ja \nkhiin neli\u00f6 -testill\u00e4 tutkimuskysymyksiss\u00e4 1 ja 3. Tutkimuskysymyksen 2 ryhm\u00e4t muodostettiin \nkontrolliryhm\u00e4st\u00e4 saadun raja-arvon perusteella. Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 dysleksiaryhm\u00e4 ja \nkontrolliryhm\u00e4 erosivat koulutustasossa siten, ett\u00e4 dysleksiaryhm\u00e4n edustus ammattikoulun \nk\u00e4yneiss\u00e4 oli odotettua suurempi ja yliopiston k\u00e4yneiss\u00e4 odotettua pienempi. Lis\u00e4ksi havaittiin, ett\u00e4 \nhenkil\u00f6ill\u00e4, joilla oli pysyv\u00e4 dysleksia, oli enemm\u00e4n ty\u00f6tt\u00f6myytt\u00e4 kuin muissa ryhmiss\u00e4. \nTutkimuksessa ei havaittu muita ryhm\u00e4eroja. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, ett\u00e4 lapsuuden \ndysleksia vaikuttaa ainoastaan koulutustasoon, ja pysyv\u00e4 dysleksia ty\u00f6llisyyteen. Tutkimuksen \nperusteella dysleksialla ei ole vaikutusta psyykkiseen hyvinvointiin. Jatkossa dysleksian vaikutusta\nkoulutukseen, ty\u00f6llisyyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin olisi hyv\u00e4 tarkastella mittaamalla samoja\nmuuttujia monipuolisemmin, jotta varmistuttaisiin tulosten paikkansapit\u00e4vyydest\u00e4. Lis\u00e4ksi \ndysleksian vaikutus my\u00f6s muihin el\u00e4m\u00e4n osa-alueisiin, kuten itsetuntoon ja ihmissuhteisiin olisi \nmielek\u00e4s tutkimuskohde, sill\u00e4 oppimisvaikeuksilla tiedet\u00e4\u00e4n olevan el\u00e4m\u00e4nkulullisia vaikutuksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-10T05:23:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-10T05:23:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapsuuden lukivaikeuden vaikutus koulutustasoon, ty\u00f6llisyyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin aikuisuudessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205102601", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutustaso", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dysleksia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkinen hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80950
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:51Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huhta, Laura Heino, Oona Lapsuuden lukivaikeuden vaikutus koulutustasoon, työllisyyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin aikuisuudessa Psykologia Psychology 202 koulutustaso työllisyys lukihäiriöt dysleksia henkinen hyvinvointi
title Lapsuuden lukivaikeuden vaikutus koulutustasoon, työllisyyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin aikuisuudessa
title_full Lapsuuden lukivaikeuden vaikutus koulutustasoon, työllisyyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin aikuisuudessa
title_fullStr Lapsuuden lukivaikeuden vaikutus koulutustasoon, työllisyyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin aikuisuudessa Lapsuuden lukivaikeuden vaikutus koulutustasoon, työllisyyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin aikuisuudessa
title_full_unstemmed Lapsuuden lukivaikeuden vaikutus koulutustasoon, työllisyyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin aikuisuudessa Lapsuuden lukivaikeuden vaikutus koulutustasoon, työllisyyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin aikuisuudessa
title_short Lapsuuden lukivaikeuden vaikutus koulutustasoon, työllisyyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin aikuisuudessa
title_sort lapsuuden lukivaikeuden vaikutus koulutustasoon työllisyyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin aikuisuudessa
title_txtP Lapsuuden lukivaikeuden vaikutus koulutustasoon, työllisyyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin aikuisuudessa
topic Psykologia Psychology 202 koulutustaso työllisyys lukihäiriöt dysleksia henkinen hyvinvointi
topic_facet 202 Psychology Psykologia dysleksia henkinen hyvinvointi koulutustaso lukihäiriöt työllisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80950 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205102601
work_keys_str_mv AT huhtalaura lapsuudenlukivaikeudenvaikutuskoulutustasoontyöllisyyteenjapsyykkiseenhyvinvointiinai