Inkluusioluokan rakentuminen erityisluokanopettajien kuvaamana

Inkluusio käsitteenä tarkoittaa yksinkertaisuudessaan ”täyttä osallistumista”. Inkluusion ideologia tavoittelee kaikille tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta. Näiden arvojen tulisi olla jokaisen ihmisen oikeus, jota monet säädökset ja lait jo puoltavatkin. Opetuksen järjestäjien, kou...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Helenius, Saara, Mäkinen, Essi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80923
_version_ 1826225700843028480
author Helenius, Saara Mäkinen, Essi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Helenius, Saara Mäkinen, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Helenius, Saara Mäkinen, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Helenius, Saara
datasource_str_mv jyx
description Inkluusio käsitteenä tarkoittaa yksinkertaisuudessaan ”täyttä osallistumista”. Inkluusion ideologia tavoittelee kaikille tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta. Näiden arvojen tulisi olla jokaisen ihmisen oikeus, jota monet säädökset ja lait jo puoltavatkin. Opetuksen järjestäjien, koulujärjestelmän, opetushallinnon sekä opettajien tehtävänä on inklusiivisen kasvatuksen ja opetuksen toteuttaminen, jonka avulla luodaan kaikille yhteinen koulu. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan erityisluokanopettajia, jotka työskentelevät inklusiivisessa oppimisympäristössä, inkluusioluokassa. Tutkimus on laadullinen ja sen tarkoituksena on selvittää, miten inkluusioluokka rakentuu erityisluokanopettajien kokemuksien perusteella. Aineisto kerättiin haastattelemalla ja teemahaastattelurunko rakennettiin kehämäisen kaavion avulla menneisyys - toiminta- todellisuus). Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja analyysia tarkennettiin kielen merkitysten näkökulmasta diskurssianalyysillä. Tulokset osoittavat, että inkluusioluokan rakentumiseen menneisyyden näkökulmasta vaikuttavat työyhteisö sekä rehtorin halu muutokseen. Myös täydennyskoulutuksille annettiin merkityksiä oman ajattelun kehittymisen näkökulmasta. Toiminnassa keskeistä olivat monipuoliset pedagogiset järjestelyt sekä työtä tukeva sosiaalinen verkosto. Todellisuuden näkökulmasta tutkimuksen keskeinen tulos on, että yhteisopettajuus on parhaimmillaan voimavara ja pahimmillaan opetusta haittaava tekijä. Tulevaisuudessa inkluusioluokkia tarvitaan yhä enemmän, joten toimivan inkluusioluokan rakentumiseksi resursointi niihin on ensisijaisen tärkeää.
first_indexed 2022-05-09T20:00:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kauppinen, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Helenius, Saara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kinen, Essi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-09T05:23:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-09T05:23:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80923", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Inkluusio k\u00e4sitteen\u00e4 tarkoittaa yksinkertaisuudessaan \u201dt\u00e4ytt\u00e4 osallistumista\u201d. Inkluusion ideologia tavoittelee kaikille tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta. N\u00e4iden arvojen tulisi olla jokaisen ihmisen oikeus, jota monet s\u00e4\u00e4d\u00f6kset ja lait jo puoltavatkin. Opetuksen j\u00e4rjest\u00e4jien, kouluj\u00e4rjestelm\u00e4n, opetushallinnon sek\u00e4 opettajien teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on inklusiivisen kasvatuksen ja opetuksen \ntoteuttaminen, jonka avulla luodaan kaikille yhteinen koulu.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan erityisluokanopettajia, jotka ty\u00f6skentelev\u00e4t inklusiivisessa oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, inkluusioluokassa. Tutkimus on laadullinen ja sen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten inkluusioluokka rakentuu erityisluokanopettajien kokemuksien perusteella. Aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla ja teemahaastattelurunko rakennettiin keh\u00e4m\u00e4isen kaavion avulla menneisyys - toiminta- todellisuus). Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4 ja analyysia tarkennettiin kielen merkitysten n\u00e4k\u00f6kulmasta diskurssianalyysill\u00e4.\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 inkluusioluokan rakentumiseen menneisyyden n\u00e4k\u00f6kulmasta vaikuttavat ty\u00f6yhteis\u00f6 sek\u00e4 rehtorin halu muutokseen. My\u00f6s t\u00e4ydennyskoulutuksille annettiin merkityksi\u00e4 oman ajattelun kehittymisen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Toiminnassa keskeist\u00e4 olivat monipuoliset pedagogiset j\u00e4rjestelyt sek\u00e4 \nty\u00f6t\u00e4 tukeva sosiaalinen verkosto. Todellisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta tutkimuksen \nkeskeinen tulos on, ett\u00e4 yhteisopettajuus on parhaimmillaan voimavara ja pahimmillaan opetusta haittaava tekij\u00e4. Tulevaisuudessa inkluusioluokkia tarvitaan yh\u00e4 enemm\u00e4n, joten toimivan inkluusioluokan rakentumiseksi resursointi niihin on ensisijaisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-09T05:23:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-09T05:23:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inklusiivinen oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inkluusioluokka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Inkluusioluokan rakentuminen erityisluokanopettajien kuvaamana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205092576", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen konstruktivismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80923
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:49Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bab8356d-9747-4de3-ab2d-945674ef34f6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205092576.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Helenius, Saara Mäkinen, Essi Inkluusioluokan rakentuminen erityisluokanopettajien kuvaamana inklusiivinen oppimisympäristö inkluusioluokka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 perusopetus inkluusio sosiaalinen konstruktivismi
title Inkluusioluokan rakentuminen erityisluokanopettajien kuvaamana
title_full Inkluusioluokan rakentuminen erityisluokanopettajien kuvaamana
title_fullStr Inkluusioluokan rakentuminen erityisluokanopettajien kuvaamana Inkluusioluokan rakentuminen erityisluokanopettajien kuvaamana
title_full_unstemmed Inkluusioluokan rakentuminen erityisluokanopettajien kuvaamana Inkluusioluokan rakentuminen erityisluokanopettajien kuvaamana
title_short Inkluusioluokan rakentuminen erityisluokanopettajien kuvaamana
title_sort inkluusioluokan rakentuminen erityisluokanopettajien kuvaamana
title_txtP Inkluusioluokan rakentuminen erityisluokanopettajien kuvaamana
topic inklusiivinen oppimisympäristö inkluusioluokka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 perusopetus inkluusio sosiaalinen konstruktivismi
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education inklusiivinen oppimisympäristö inkluusio inkluusioluokka perusopetus sosiaalinen konstruktivismi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80923 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205092576
work_keys_str_mv AT heleniussaara inkluusioluokanrakentuminenerityisluokanopettajienkuvaamana