Tekoäly yritysmarkkinoinnin työkaluna

Tässä tutkielmassa käsitellään tekoälyä ja sen hyödyntämistä yritysmarkkinoinnin näkökulmasta. Tekoäly on kehittynyt nopeasti viimeisten vuosikymmenten aikana ja sen vaikutukset yrityksiin, talouteen sekä yhteiskuntaan ovat kasvaneet yhä suuremmiksi. Yritykset ovat omaksuneet tekoälyteknologioita os...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Danielsson, Patrik
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80914
_version_ 1826225814810656768
author Danielsson, Patrik
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Danielsson, Patrik Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Danielsson, Patrik Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Danielsson, Patrik
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa käsitellään tekoälyä ja sen hyödyntämistä yritysmarkkinoinnin näkökulmasta. Tekoäly on kehittynyt nopeasti viimeisten vuosikymmenten aikana ja sen vaikutukset yrityksiin, talouteen sekä yhteiskuntaan ovat kasvaneet yhä suuremmiksi. Yritykset ovat omaksuneet tekoälyteknologioita osaksi markkinointivälineitänsä, minkä seurauksena kokemus yritysten, asiakkaiden sekä sidosryhmien välillä on muuttunut. Tässä tutkielmassa perehdytään mahdollisuuksiin, joita tekoäly ja sen soveltaminen tarjoavat yritysmarkkinointiin. Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena. Tiedonkeruussa hyödynnetään tutkimusartikkeleita sekä tutkimuskirjallisuutta. Tutkielma pyrkii vastaamaan kahteen päätutkimuskysymykseen, jotka ovat: ”Millä tavoilla yritykset voivat hyödyntää tekoälyä yritysmarkkinoinnissa?” ja ”Mitä hyötyjä ja mahdollisuuksia tekoälyn käyttö tuo yritysmarkkinointiin?”. Tutkielmassa määritellään termit tekoäly sekä yritysmarkkinointi, minkä jälkeen vastataan tutkielman tutkimuskysymyksiin. Tutkielman keskeinen tulos on, että tekoälyä voidaan hyödyntää laaja-alaisesti yritysmarkkinoinnissa. Tutkielmassa todetaan, että tekoälyä pystytään hyödyntämään erittäin laaja-alaisesti yritysten toteuttaman yritysmarkkinoinnin eri osa-alueilla ja prosesseissa. Tutkielmassa keskitytään viiteen yleisesti yritysmarkkinoinnissa hyödynnettyyn tekoälyteknologiaan: päätöksen tukijärjestelmät, koneoppiminen, älykkäät agentit, suosittelujärjestelmät ja asiantuntijajärjestelmät. Oikein käytettyinä näiden tekoälyteknologioiden yrityksille tarjoamat keskeisimmät hyödyt ovat asiakastyytyväisyyden lisääminen sekä tehokkuuden ja tuoton kasvattaminen. This thesis discusses the ways to utilize artificial intelligence in business-to-business marketing. Artificial intelligence has experienced rapid development in recent decades and its effects on companies, the economy and society have grown significantly. Companies have adopted artificial intelligence technologies as a part of their marketing tools, as the consequence of which the experience between companies, customers and stakeholders has changed. This thesis explores the opportunities that artificial intelligence and its application offer to business-to-business marketing. The research is carried out as a literature review. Research articles and research literature are utilized in data collection. The thesis seeks to answer two main research questions, which are: “In what ways can companies utilize artificial intelligence in business-to-business marketing?” and “What are the benefits and opportunities of using artificial intelligence for business-to-business marketing?”. The thesis defines the terms artificial intelligence and business-to-business marketing after which the research questions of the thesis are answered. The main result of the research is that artificial intelligence can be utilized extensively in business-to-business marketing. The thesis focuses on five artificial intelligence technologies commonly used in business-to-business marketing, which are: decision support systems, machine learning, intelligent agents, recommender systems, and expert systems. The key benefits these AIs provide to businesses are increased customer satisfaction and increased efficiency and revenue.
first_indexed 2022-05-06T20:00:36Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Halttunen, Veikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Danielsson, Patrik", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-06T05:44:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-06T05:44:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80914", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n teko\u00e4ly\u00e4 ja sen hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 yritysmarkkinoinnin n\u00e4k\u00f6kulmasta. Teko\u00e4ly on kehittynyt nopeasti viimeisten vuosikymmenten aikana ja sen vaikutukset yrityksiin, talouteen sek\u00e4 yhteiskuntaan ovat kasvaneet yh\u00e4 suuremmiksi. Yritykset ovat omaksuneet teko\u00e4lyteknologioita osaksi markkinointiv\u00e4lineit\u00e4ns\u00e4, mink\u00e4 seurauksena kokemus yritysten, asiakkaiden sek\u00e4 sidosryhmien v\u00e4lill\u00e4 on muuttunut. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa perehdyt\u00e4\u00e4n mahdollisuuksiin, joita teko\u00e4ly ja sen soveltaminen tarjoavat yritysmarkkinointiin. Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena. Tiedonkeruussa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n tutkimusartikkeleita sek\u00e4 tutkimuskirjallisuutta. Tutkielma pyrkii vastaamaan kahteen p\u00e4\u00e4tutkimuskysymykseen, jotka ovat: \u201dMill\u00e4 tavoilla yritykset voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 teko\u00e4ly\u00e4 yritysmarkkinoinnissa?\u201d ja \u201dMit\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4 ja mahdollisuuksia teko\u00e4lyn k\u00e4ytt\u00f6 tuo yritysmarkkinointiin?\u201d. Tutkielmassa m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n termit teko\u00e4ly sek\u00e4 yritysmarkkinointi, mink\u00e4 j\u00e4lkeen vastataan tutkielman tutkimuskysymyksiin.\nTutkielman keskeinen tulos on, ett\u00e4 teko\u00e4ly\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 laaja-alaisesti yritysmarkkinoinnissa. Tutkielmassa todetaan, ett\u00e4 teko\u00e4ly\u00e4 pystyt\u00e4\u00e4n hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n eritt\u00e4in laaja-alaisesti yritysten toteuttaman yritysmarkkinoinnin eri osa-alueilla ja prosesseissa. Tutkielmassa keskityt\u00e4\u00e4n viiteen yleisesti yritysmarkkinoinnissa hy\u00f6dynnettyyn teko\u00e4lyteknologiaan: p\u00e4\u00e4t\u00f6ksen tukij\u00e4rjestelm\u00e4t, koneoppiminen, \u00e4lykk\u00e4\u00e4t agentit, suositteluj\u00e4rjestelm\u00e4t ja asiantuntijaj\u00e4rjestelm\u00e4t. Oikein k\u00e4ytettyin\u00e4 n\u00e4iden teko\u00e4lyteknologioiden yrityksille tarjoamat keskeisimm\u00e4t hy\u00f6dyt ovat asiakastyytyv\u00e4isyyden lis\u00e4\u00e4minen sek\u00e4 tehokkuuden ja tuoton kasvattaminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This thesis discusses the ways to utilize artificial intelligence in business-to-business marketing. Artificial intelligence has experienced rapid development in recent decades and its effects on companies, the economy and society have grown significantly. Companies have adopted artificial intelligence technologies as a part of their marketing tools, as the consequence of which the experience between companies, customers and stakeholders has changed. This thesis explores the opportunities that artificial intelligence and its application offer to business-to-business marketing. The research is carried out as a literature review. Research articles and research literature are utilized in data collection. The thesis seeks to answer two main research questions, which are: \u201cIn what ways can companies utilize artificial intelligence in business-to-business marketing?\u201d and \u201cWhat are the benefits and opportunities of using artificial intelligence for business-to-business marketing?\u201d. The thesis defines the terms artificial intelligence and business-to-business marketing after which the research questions of the thesis are answered. The main result of the research is that artificial intelligence can be utilized extensively in business-to-business marketing. The thesis focuses on five artificial intelligence technologies commonly used in business-to-business marketing, which are: decision support systems, machine learning, intelligent agents, recommender systems, and expert systems. The key benefits these AIs provide to businesses are increased customer satisfaction and increased efficiency and revenue.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-06T05:44:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-06T05:44:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teko\u00e4ly yritysmarkkinoinnin ty\u00f6kaluna", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205062567", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koneoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysmarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80914
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:21Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f7204b33-55e1-4d59-8253-c7032f12b63b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205062567.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Danielsson, Patrik Tekoäly yritysmarkkinoinnin työkaluna Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 tekoäly markkinointi koneoppiminen yritysmarkkinointi
title Tekoäly yritysmarkkinoinnin työkaluna
title_full Tekoäly yritysmarkkinoinnin työkaluna
title_fullStr Tekoäly yritysmarkkinoinnin työkaluna Tekoäly yritysmarkkinoinnin työkaluna
title_full_unstemmed Tekoäly yritysmarkkinoinnin työkaluna Tekoäly yritysmarkkinoinnin työkaluna
title_short Tekoäly yritysmarkkinoinnin työkaluna
title_sort tekoäly yritysmarkkinoinnin työkaluna
title_txtP Tekoäly yritysmarkkinoinnin työkaluna
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 tekoäly markkinointi koneoppiminen yritysmarkkinointi
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede koneoppiminen markkinointi tekoäly yritysmarkkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80914 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205062567
work_keys_str_mv AT danielssonpatrik tekoälyyritysmarkkinoinnintyökaluna