Oppimateriaalit ja monilukutaito kemian oppimisen tukemisessa

Tässä tutkielmassa tarkasteltiin oppimateriaaleja ja monilukutaitoa kemian oppimisen tukemisessa sekä selvitettiin kemian opettajien käytännön kokemuksia aiheesta. Teoriaosassa kokonaiskuvaa muodostettiin tarkastelemalla ensin oppimateriaalien ja monilukutaidon määritelmiä ja luokittelua. Erilaisia...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laato, Laura
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80895
_version_ 1826225738338009088
author Laato, Laura
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laato, Laura Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laato, Laura Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laato, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkasteltiin oppimateriaaleja ja monilukutaitoa kemian oppimisen tukemisessa sekä selvitettiin kemian opettajien käytännön kokemuksia aiheesta. Teoriaosassa kokonaiskuvaa muodostettiin tarkastelemalla ensin oppimateriaalien ja monilukutaidon määritelmiä ja luokittelua. Erilaisia oppimateriaaleja hyödyntävälle monilukutaidolle muotoiltiin kokonaismalli. Tässä monilukutaidon kehyksessä tarkastelua syvennettiin edelleen kemian lukutaitoon, josta tarkasteltiin erityisesti kemian tiedon luonnetta sekä erilaisia esitystapoja, menetelmiä ja välineitä, joiden avulla kemian monilukutaitoista oppimista voidaan oppimateriaaleilla tukea. Oppimateriaalit määriteltiin erilaisten sisältöjen, välineiden ja pedagogisten menetelmien muodostamana kokonaisuutena, painottaen oppimisprosessin eri vaiheiden huomioimista. Monilukutaito puolestaan määriteltiin yksilöllisenä ja yhteisöllisenä taitona tarkastella erilaisia ilmiöitä asiaankuuluvilla menetelmillä, erilaisia esitystapoja ja välineitä hyödyntäen sekä erilaisissa tilanne- ja kulttuurisidonnaisissa konteksteissa. Kemian oppimisen tukemisessa tässä tutkielmassa tarkasteltiin laajimmin erityisesti kemian tiedon luonnetta ja menetelmistä päättelyä, representaatioista verbaalisia, visuaalisia ja symbolisia tekijöitä sekä välineistä digitaalisia tekijöitä. Tutkimusosassa selvitettiin kyselytutkimuksena kemian opettajien käytännön kokemuksia oppimateriaalien monilukutaitoisesta hyödyntämisestä kemian oppimisen tukemisessa. Tutkimukseen vastasi seitsemän kemian aineenopettajaa. Kvantitatiivisesti selvitettiin, kuinka usein oppitunneilla hyödynnetään erilaisia kemian esitystapoja. Kvalitatiivisesti selvitettiin lisäksi, millaiset esitystavat ovat opettajien näkemyksien mukaan oppijoille helppoja ja mitkä vaikeita tulkita ja tuottaa. Lisäksi kartoitettiin opettajien tapoja tukea oppijoita oppimateriaalien tulkitsemisessa ja tuottamisessa sekä oppimateriaaleihin ja monilukutaitoon liittyviä tarpeita kemian oppimisen tukemiseksi. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan kemian opettajat tukevat oppijoiden monilukutaitoista kemian oppimista hyödyntämällä monipuolisesti oppimateriaalien erilaisia esitystapoja ja ovat avoimia hyödyntämään niitä vielä monipuolisemmin. Erityisesti visuaalisten oppimateriaalien ja eriyttävien oppimateriaalien tarve nousi esiin. Oppimisen tukemisessa opettajat hyödynsivät useita eri tapoja.
first_indexed 2024-09-11T08:49:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4lisaari, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laato, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-05T06:21:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-05T06:21:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80895", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkasteltiin oppimateriaaleja ja monilukutaitoa kemian oppimisen tukemisessa sek\u00e4 selvitettiin kemian opettajien k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kokemuksia aiheesta. Teoriaosassa kokonaiskuvaa muodostettiin tarkastelemalla ensin oppimateriaalien ja monilukutaidon m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4 ja luokittelua. Erilaisia oppimateriaaleja hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4lle monilukutaidolle muotoiltiin kokonaismalli. T\u00e4ss\u00e4 monilukutaidon kehyksess\u00e4 tarkastelua syvennettiin edelleen kemian lukutaitoon, josta tarkasteltiin erityisesti kemian tiedon luonnetta sek\u00e4 erilaisia esitystapoja, menetelmi\u00e4 ja v\u00e4lineit\u00e4, joiden avulla kemian monilukutaitoista oppimista voidaan oppimateriaaleilla tukea.\n\nOppimateriaalit m\u00e4\u00e4riteltiin erilaisten sis\u00e4lt\u00f6jen, v\u00e4lineiden ja pedagogisten menetelmien muodostamana kokonaisuutena, painottaen oppimisprosessin eri vaiheiden huomioimista. Monilukutaito puolestaan m\u00e4\u00e4riteltiin yksil\u00f6llisen\u00e4 ja yhteis\u00f6llisen\u00e4 taitona tarkastella erilaisia ilmi\u00f6it\u00e4 asiaankuuluvilla menetelmill\u00e4, erilaisia esitystapoja ja v\u00e4lineit\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en sek\u00e4 erilaisissa tilanne- ja kulttuurisidonnaisissa konteksteissa. Kemian oppimisen tukemisessa t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkasteltiin laajimmin erityisesti kemian tiedon luonnetta ja menetelmist\u00e4 p\u00e4\u00e4ttely\u00e4, representaatioista verbaalisia, visuaalisia ja symbolisia tekij\u00f6it\u00e4 sek\u00e4 v\u00e4lineist\u00e4 digitaalisia tekij\u00f6it\u00e4.\n\nTutkimusosassa selvitettiin kyselytutkimuksena kemian opettajien k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kokemuksia oppimateriaalien monilukutaitoisesta hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 kemian oppimisen tukemisessa. Tutkimukseen vastasi seitsem\u00e4n kemian aineenopettajaa. Kvantitatiivisesti selvitettiin, kuinka usein oppitunneilla hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n erilaisia kemian esitystapoja. Kvalitatiivisesti selvitettiin lis\u00e4ksi, millaiset esitystavat ovat opettajien n\u00e4kemyksien mukaan oppijoille helppoja ja mitk\u00e4 vaikeita tulkita ja tuottaa. Lis\u00e4ksi kartoitettiin opettajien tapoja tukea oppijoita oppimateriaalien tulkitsemisessa ja tuottamisessa sek\u00e4 oppimateriaaleihin ja monilukutaitoon liittyvi\u00e4 tarpeita kemian oppimisen tukemiseksi.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulosten mukaan kemian opettajat tukevat oppijoiden monilukutaitoista kemian oppimista hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 monipuolisesti oppimateriaalien erilaisia esitystapoja ja ovat avoimia hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n niit\u00e4 viel\u00e4 monipuolisemmin. Erityisesti visuaalisten oppimateriaalien ja eriytt\u00e4vien oppimateriaalien tarve nousi esiin. Oppimisen tukemisessa opettajat hy\u00f6dynsiv\u00e4t useita eri tapoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-05T06:21:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-05T06:21:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "108", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esitystavat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "representaatiot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "representaatiomoodit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppimateriaalit ja monilukutaito kemian oppimisen tukemisessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205052551", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monilukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erilaiset oppijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80895
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:14Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7bcf9862-8702-452e-a968-b7a28d52cfff\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205052551.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laato, Laura Oppimateriaalit ja monilukutaito kemian oppimisen tukemisessa esitystavat representaatiot representaatiomoodit Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 kemia oppiminen oppimateriaali monilukutaito opetus erilaiset oppijat digitaalinen oppimateriaali
title Oppimateriaalit ja monilukutaito kemian oppimisen tukemisessa
title_full Oppimateriaalit ja monilukutaito kemian oppimisen tukemisessa
title_fullStr Oppimateriaalit ja monilukutaito kemian oppimisen tukemisessa Oppimateriaalit ja monilukutaito kemian oppimisen tukemisessa
title_full_unstemmed Oppimateriaalit ja monilukutaito kemian oppimisen tukemisessa Oppimateriaalit ja monilukutaito kemian oppimisen tukemisessa
title_short Oppimateriaalit ja monilukutaito kemian oppimisen tukemisessa
title_sort oppimateriaalit ja monilukutaito kemian oppimisen tukemisessa
title_txtP Oppimateriaalit ja monilukutaito kemian oppimisen tukemisessa
topic esitystavat representaatiot representaatiomoodit Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 kemia oppiminen oppimateriaali monilukutaito opetus erilaiset oppijat digitaalinen oppimateriaali
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry digitaalinen oppimateriaali erilaiset oppijat esitystavat kemia monilukutaito opetus oppimateriaali oppiminen representaatiomoodit representaatiot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80895 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205052551
work_keys_str_mv AT laatolaura oppimateriaalitjamonilukutaitokemianoppimisentukemisessa