Toimijuuden rakentuminen lukion opetussuunnitelman perusteissa opinto-ohjauksen näkökulmasta

Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, minkälaista toimijuutta lukion opetussuunnitelman perusteissa rakennetaan opinto-ohjauksen näkökulmasta. Aihetta oli tärkeää tutkia, koska opiskelijoiden toimijuutta ei juurikaan ollut tutkittu lukion ja opetussuunnitelmien konteksteissa. Aihe oli ajankohta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mustajärvi, Samuel
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80876
_version_ 1828193207371956224
author Mustajärvi, Samuel
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mustajärvi, Samuel Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mustajärvi, Samuel Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mustajärvi, Samuel
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, minkälaista toimijuutta lukion opetussuunnitelman perusteissa rakennetaan opinto-ohjauksen näkökulmasta. Aihetta oli tärkeää tutkia, koska opiskelijoiden toimijuutta ei juurikaan ollut tutkittu lukion ja opetussuunnitelmien konteksteissa. Aihe oli ajankohtainen, koska voimassa oleva lukion opetussuunnitelma otettiin käyttöön syksyllä 2021. Toimijuuden edistäminen on tärkeää nyky-yhteiskunnissa, joissa yksilöjen ura- ja koulutuspolut eivät rakennu enää lineaarisesti, vaan vaativat usein itseohjautuvaa valintojen tekemistä läpi elämän. Siksi yksilöt tarvitsevat yhä enemmän ohjausta, jossa toimijuutta voidaan edistää ja auttaa yksilöitä reflektoimaan toimintaansa omissa elämänkuluissaan yhteiskunnallisissa konteksteissa. Tutkimusaineistona oli Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019-dokumentti, jota lähestyttiin laadullisen tutkimuksen menetelmillä, tarkemmin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tieteenfilosofisesti tutkimus perustui konstruktivismiin. Aineiston analyysi tehtiin laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen keskeisinä tuloksina saatiin, että toimijuus rakentuu lukion opetussuunnitelman perusteissa opinto-ohjauksen kontekstissa institutionaalisesti ja yksilöllisesti. Institutionaalisella toimijuudella tarkoitettiin institutionaalisissa konteksteissa rakentuvaa toimijuutta, joka kehittyy reflektoivan työskentelyn kautta institutionaalisissa jatkumoissa yksilön elämässä. Yksilöllinen toimijuus viittasi yksilön tietoisiin koulutus- ja urapolkuja koskeviin valintoihin sekä osaamisen täydentämiseen niiden varrella.
first_indexed 2022-05-04T20:05:51Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Eerola, Petteri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mustaj\u00e4rvi, Samuel", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-04T05:04:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-04T05:04:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80876", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, mink\u00e4laista toimijuutta lukion opetussuunnitelman perusteissa rakennetaan opinto-ohjauksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Aihetta oli t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia, koska opiskelijoiden toimijuutta ei juurikaan ollut tutkittu lukion ja opetussuunnitelmien konteksteissa. Aihe oli ajankohtainen, koska voimassa oleva lukion opetussuunnitelma otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n syksyll\u00e4 2021. Toimijuuden edist\u00e4minen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 nyky-yhteiskunnissa, joissa yksil\u00f6jen ura- ja koulutuspolut eiv\u00e4t rakennu en\u00e4\u00e4 lineaarisesti, vaan vaativat usein itseohjautuvaa valintojen tekemist\u00e4 l\u00e4pi el\u00e4m\u00e4n. Siksi yksil\u00f6t tarvitsevat yh\u00e4 enemm\u00e4n ohjausta, jossa toimijuutta voidaan edist\u00e4\u00e4 ja auttaa yksil\u00f6it\u00e4 reflektoimaan toimintaansa omissa el\u00e4m\u00e4nkuluissaan yhteiskunnallisissa konteksteissa.\n\nTutkimusaineistona oli Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019-dokumentti, jota l\u00e4hestyttiin laadullisen tutkimuksen menetelmill\u00e4, tarkemmin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Tieteenfilosofisesti tutkimus perustui konstruktivismiin. Aineiston analyysi tehtiin laadullisella aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\n\nTutkimuksen keskeisin\u00e4 tuloksina saatiin, ett\u00e4 toimijuus rakentuu lukion opetussuunnitelman perusteissa opinto-ohjauksen kontekstissa institutionaalisesti ja yksil\u00f6llisesti. Institutionaalisella toimijuudella tarkoitettiin institutionaalisissa konteksteissa rakentuvaa toimijuutta, joka kehittyy reflektoivan ty\u00f6skentelyn kautta institutionaalisissa jatkumoissa yksil\u00f6n el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Yksil\u00f6llinen toimijuus viittasi yksil\u00f6n tietoisiin koulutus- ja urapolkuja koskeviin valintoihin sek\u00e4 osaamisen t\u00e4ydent\u00e4miseen niiden varrella.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-04T05:04:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-04T05:04:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "38", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Toimijuuden rakentuminen lukion opetussuunnitelman perusteissa opinto-ohjauksen n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205042539", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80876
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:00Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2f1e0fce-d653-4583-a32b-8ab839cf6c3f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205042539.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mustajärvi, Samuel Toimijuuden rakentuminen lukion opetussuunnitelman perusteissa opinto-ohjauksen näkökulmasta Kasvatustiede Education 102 lukio toimijuus opinto-ohjaus opetussuunnitelmat
title Toimijuuden rakentuminen lukion opetussuunnitelman perusteissa opinto-ohjauksen näkökulmasta
title_full Toimijuuden rakentuminen lukion opetussuunnitelman perusteissa opinto-ohjauksen näkökulmasta
title_fullStr Toimijuuden rakentuminen lukion opetussuunnitelman perusteissa opinto-ohjauksen näkökulmasta Toimijuuden rakentuminen lukion opetussuunnitelman perusteissa opinto-ohjauksen näkökulmasta
title_full_unstemmed Toimijuuden rakentuminen lukion opetussuunnitelman perusteissa opinto-ohjauksen näkökulmasta Toimijuuden rakentuminen lukion opetussuunnitelman perusteissa opinto-ohjauksen näkökulmasta
title_short Toimijuuden rakentuminen lukion opetussuunnitelman perusteissa opinto-ohjauksen näkökulmasta
title_sort toimijuuden rakentuminen lukion opetussuunnitelman perusteissa opinto ohjauksen näkökulmasta
title_txtP Toimijuuden rakentuminen lukion opetussuunnitelman perusteissa opinto-ohjauksen näkökulmasta
topic Kasvatustiede Education 102 lukio toimijuus opinto-ohjaus opetussuunnitelmat
topic_facet 102 Education Kasvatustiede lukio opetussuunnitelmat opinto-ohjaus toimijuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80876 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205042539
work_keys_str_mv AT mustajärvisamuel toimijuudenrakentuminenlukionopetussuunnitelmanperusteissaopintoohjauksennäköku