Tandempedagogik - att utveckla språklärarutbildningen blivande språklärares och lärarutbildares uppfattningar

Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä tandempedagogiikka voi tuoda opettajankoulutukselle. Tutkimuksessa otetaan selvää tandempedagogiikan laajentamisen mahdollisuuksista opettajankoulutuksessa sekä mallin eduista ja haasteista, jotka kieltenopettajan tulisi tietää jo opettajankoulutukse...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Katainen, Janina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:swe
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80875
_version_ 1826225804293439488
author Katainen, Janina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Katainen, Janina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Katainen, Janina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Katainen, Janina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä tandempedagogiikka voi tuoda opettajankoulutukselle. Tutkimuksessa otetaan selvää tandempedagogiikan laajentamisen mahdollisuuksista opettajankoulutuksessa sekä mallin eduista ja haasteista, jotka kieltenopettajan tulisi tietää jo opettajankoulutuksessa. Tutkielman keskeisin käsite on luokkatandem, joka tarkoittaa kahden, suomen- ja ruotsinkielisen, koululuokan välistä yhteistyötä, jossa oppijat oppivat toistensa äidinkieliä pareittain. Tutkimukseen osallistui kaksi henkilöä, joita tässä tutkimuksessa kutsutaan opettajankouluttajaksi ja opettajaopiskelijaksi. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahden puolistrukturoidun haastattelun avulla syksyllä 2021. Haastattelut litteroitiin ja aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuskysymykseni olivat: 1. Miten tandempedagogiikkaa voitaisiin hyödyntää laajemmin opettajankoulutuksessa? 2. Mitä tandempedagogiikka voi antaa kieltenopettajankoulutukselle? Tutkimukseni tulokset osoittavat, että tandempedagogiikkaa on vaikeaa hyödyntää laajemmassa kontekstissa. Luokkatandem on kielenoppimisen mallina hyvin rajoittunut, eikä sitä voida käyttää esimerkiksi kaksikielisten oppijoiden kielenoppimisessa. Myös yliopistokontekstissa ilmenee haasteita, sillä ruotsinkielisiä opiskelijoita on huomattavasti vähemmän kuin suomenkielisiä opiskelijoita. Tutkimuksessa tuli esille myös monia seikkoja, jotka tulisi huomioida opettajankoulutuksessa, kuten opettajan uuden roolin omaksumisen haaste sekä luokkatandem-mallin kommunikatiivisuuden ja autenttisuuden edut. Näillä tiedoilla tulevat kieltenopettajat olisivat yhtä mallia rikkaampina toteuttamassa kielitietoista pedagogiikkaa.
first_indexed 2022-05-04T20:05:51Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Skinnari, Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Str\u00f6mmer, Maiju", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Iikkanen, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Katainen, Janina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-04T05:03:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-04T05:03:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80875", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 tandempedagogiikka voi tuoda opettajankoulutukselle. Tutkimuksessa otetaan selv\u00e4\u00e4 tandempedagogiikan laajentamisen mahdollisuuksista opettajankoulutuksessa sek\u00e4 mallin eduista ja haasteista, jotka kieltenopettajan tulisi tiet\u00e4\u00e4 jo opettajankoulutuksessa. Tutkielman keskeisin k\u00e4site on luokkatandem, joka tarkoittaa kahden, suomen- ja ruotsinkielisen, koululuokan v\u00e4list\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4, jossa oppijat oppivat toistensa \u00e4idinkieli\u00e4 pareittain.\nTutkimukseen osallistui kaksi henkil\u00f6\u00e4, joita t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kutsutaan opettajankouluttajaksi ja opettajaopiskelijaksi. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kahden puolistrukturoidun haastattelun avulla syksyll\u00e4 2021. Haastattelut litteroitiin ja aineisto analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Tutkimuskysymykseni olivat: 1. Miten tandempedagogiikkaa voitaisiin hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 laajemmin opettajankoulutuksessa? 2. Mit\u00e4 tandempedagogiikka voi antaa kieltenopettajankoulutukselle?\nTutkimukseni tulokset osoittavat, ett\u00e4 tandempedagogiikkaa on vaikeaa hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 laajemmassa kontekstissa. Luokkatandem on kielenoppimisen mallina hyvin rajoittunut, eik\u00e4 sit\u00e4 voida k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 esimerkiksi kaksikielisten oppijoiden kielenoppimisessa. My\u00f6s yliopistokontekstissa ilmenee haasteita, sill\u00e4 ruotsinkielisi\u00e4 opiskelijoita on huomattavasti v\u00e4hemm\u00e4n kuin suomenkielisi\u00e4 opiskelijoita. Tutkimuksessa tuli esille my\u00f6s monia seikkoja, jotka tulisi huomioida opettajankoulutuksessa, kuten opettajan uuden roolin omaksumisen haaste sek\u00e4 luokkatandem-mallin kommunikatiivisuuden ja autenttisuuden edut. N\u00e4ill\u00e4 tiedoilla tulevat kieltenopettajat olisivat yht\u00e4 mallia rikkaampina toteuttamassa kielitietoista pedagogiikkaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-04T05:03:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-04T05:03:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tandempedagogik", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "klasstandem", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tandempedagogik - att utveckla spr\u00e5kl\u00e4rarutbildningen : blivande spr\u00e5kl\u00e4rares och l\u00e4rarutbildares uppfattningar", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205042538", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autenttisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80875
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:58Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/40419e05-4c3b-4fbf-a442-30d907cbe3ad\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205042538.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Katainen, Janina Tandempedagogik - att utveckla språklärarutbildningen : blivande språklärares och lärarutbildares uppfattningar tandempedagogik klasstandem Ruotsin kieli Swedish 306 autenttisuus kielen oppiminen opettajankoulutus opetusmenetelmät
title Tandempedagogik - att utveckla språklärarutbildningen : blivande språklärares och lärarutbildares uppfattningar
title_full Tandempedagogik - att utveckla språklärarutbildningen : blivande språklärares och lärarutbildares uppfattningar
title_fullStr Tandempedagogik - att utveckla språklärarutbildningen : blivande språklärares och lärarutbildares uppfattningar Tandempedagogik - att utveckla språklärarutbildningen : blivande språklärares och lärarutbildares uppfattningar
title_full_unstemmed Tandempedagogik - att utveckla språklärarutbildningen : blivande språklärares och lärarutbildares uppfattningar Tandempedagogik - att utveckla språklärarutbildningen : blivande språklärares och lärarutbildares uppfattningar
title_short Tandempedagogik - att utveckla språklärarutbildningen
title_sort tandempedagogik att utveckla språklärarutbildningen blivande språklärares och lärarutbildares uppfattningar
title_sub blivande språklärares och lärarutbildares uppfattningar
title_txtP Tandempedagogik - att utveckla språklärarutbildningen : blivande språklärares och lärarutbildares uppfattningar
topic tandempedagogik klasstandem Ruotsin kieli Swedish 306 autenttisuus kielen oppiminen opettajankoulutus opetusmenetelmät
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish autenttisuus kielen oppiminen klasstandem opettajankoulutus opetusmenetelmät tandempedagogik
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80875 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205042538
work_keys_str_mv AT katainenjanina tandempedagogikattutvecklaspråklärarutbildningenblivandespråkläraresochlärarutbil