Ammatillisen osaamisen kehittäminen verkkokurssin avulla väkivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehkäisytyössä

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella kehitettiin verkkokurssi sosiaali- ja terveydenhuoltohenkilöstölle väkivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehkäisystä. Verkkokurssi on osana sisäministeriön toimenpideohjelmassa. Vastaavien koulutusten suunnittelua ja toteutusta tai niiden vaikuttavuutta ei ole...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Seppälä, Janna
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80809
_version_ 1826225754928578560
author Seppälä, Janna
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Seppälä, Janna Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Seppälä, Janna Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Seppälä, Janna
datasource_str_mv jyx
description Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella kehitettiin verkkokurssi sosiaali- ja terveydenhuoltohenkilöstölle väkivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehkäisystä. Verkkokurssi on osana sisäministeriön toimenpideohjelmassa. Vastaavien koulutusten suunnittelua ja toteutusta tai niiden vaikuttavuutta ei ole tutkittu aiemmin. Verkkokurssi pilotoitiin hankkeen yhteistyökuntien sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa. Pilotoinnilla selvitettiin verkkokurssille osallistuneiden palautteita sekä oppimista edistäviä ja estäviä tekijöitä. Aineisto kerättiin kyselyllä ja se analysoitiin monimenetelmäisesti. Vastausten perusteella verkkokurssia kehitettiin palvelemaan paremmin kohderyhmän tarpeita. Tutkimuksen teoreettisessa taustassa esitellään Kirkpatrickin koulutuksen arviointimalli sekä digipedagoginen TPACK-malli, joita hyödynnettiin verkkokurssin kehittämistyössä toimintatutkimuksen keinoin. Vastausten mukaan kurssin sisältö oli monipuolista ja osallistujien työhön liittyvää. Oppimista edisti tiedon visualisointi, sisällön kattavuus sekä monipuolisuus. Tärkeänä asiana oppimisessa nähdään vuorovaikutus ja moniammatillinen pohdinta. Ajankäytöllisten ja teknologisten haasteiden koettiin estävän verkkokurssin suorittamista. Tuloksia voidaan hyödyntää sekä sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstölle suunnattujen että väkivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehkäisyyn liittyvien verkkokurssien suunnitellussa. As part of the Ministry of the Interior's action program, the Finnish Institute for Health and Welfare prepared an online course for social and health care professionals on prevention of violent radicalization. The design and implementation of similar online courses or their effectiveness has not been studied in the past. The theoretical background leans on Kirkpatrick's education evaluation model and the digital pedagogical TPACK -model, which were utilized in the design of the action research implemented in the development of the online course. The online course was piloted by social and health care professionals from geographically varied municipalities in Finland. The pilot survey examined the feedback from the participants and the factors that promote or hinder learning. The experiences of the online course users were mapped by means of a survey and the material was analyzed in a mixed-method manner. According to the results, the content of the course was comprehensive, multifaceted, and relevant to the work of the participants. Based on the responses, the online course was further developed to better serve the needs of the target group. Results showed that learning was facilitated by visualization of information, content coverage and versatility. Interaction and multidisciplinary reflection are seen as important in learning. Time-related challenges as well as technological ones were felt to inhibit the completion of the online course. The results can be applied in the designing of online courses for social and health care professionals even outside of the scope of prevention of violent radicalization.
first_indexed 2022-04-29T20:00:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isom\u00f6tt\u00f6nen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sepp\u00e4l\u00e4, Janna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-04-29T10:50:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-04-29T10:50:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80809", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella kehitettiin verkkokurssi sosiaali- ja terveydenhuoltohenkil\u00f6st\u00f6lle v\u00e4kivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehk\u00e4isyst\u00e4. Verkkokurssi on osana sis\u00e4ministeri\u00f6n toimenpideohjelmassa. Vastaavien koulutusten suunnittelua ja toteutusta tai niiden vaikuttavuutta ei ole tutkittu aiemmin. Verkkokurssi pilotoitiin hankkeen yhteisty\u00f6kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon henkil\u00f6st\u00f6n kanssa. Pilotoinnilla selvitettiin verkkokurssille osallistuneiden palautteita sek\u00e4 oppimista edist\u00e4vi\u00e4 ja est\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. Aineisto ker\u00e4ttiin kyselyll\u00e4 ja se analysoitiin monimenetelm\u00e4isesti. Vastausten perusteella verkkokurssia kehitettiin palvelemaan paremmin kohderyhm\u00e4n tarpeita. Tutkimuksen teoreettisessa taustassa esitell\u00e4\u00e4n Kirkpatrickin koulutuksen arviointimalli sek\u00e4 digipedagoginen TPACK-malli, joita hy\u00f6dynnettiin verkkokurssin kehitt\u00e4misty\u00f6ss\u00e4 toimintatutkimuksen keinoin.\nVastausten mukaan kurssin sis\u00e4lt\u00f6 oli monipuolista ja osallistujien ty\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4\u00e4. Oppimista edisti tiedon visualisointi, sis\u00e4ll\u00f6n kattavuus sek\u00e4 monipuolisuus. T\u00e4rke\u00e4n\u00e4 asiana oppimisessa n\u00e4hd\u00e4\u00e4n vuorovaikutus ja moniammatillinen pohdinta. Ajank\u00e4yt\u00f6llisten ja teknologisten haasteiden koettiin est\u00e4v\u00e4n verkkokurssin suorittamista. Tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 sosiaali- ja terveydenhuollon henkil\u00f6st\u00f6lle suunnattujen ett\u00e4 v\u00e4kivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehk\u00e4isyyn liittyvien verkkokurssien suunnitellussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "As part of the Ministry of the Interior's action program, the Finnish Institute for Health and Welfare prepared an online course for social and health care professionals on prevention of violent radicalization. The design and implementation of similar online courses or their effectiveness has not been studied in the past. The theoretical background \nleans on Kirkpatrick's education evaluation model and the digital pedagogical TPACK -model, which were utilized in the design of the action research implemented in the development of the online course. The online course was piloted by social and health care professionals from geographically varied municipalities in Finland. The pilot survey examined the \nfeedback from the participants and the factors that promote or hinder learning. The experiences of the online course users were mapped by means of a survey and the material was analyzed in a mixed-method manner. According to the results, the content of the course was comprehensive, multifaceted, and relevant to the work of the participants. Based on the responses, the online course was further developed to better serve the needs of the target group.\nResults showed that learning was facilitated by visualization of information, content coverage and versatility. Interaction and multidisciplinary reflection are seen as important in learning. Time-related challenges as well as technological ones were felt to inhibit the completion of the online course. The results can be applied in the designing of online courses for social and health care professionals even outside of the scope of prevention of violent radicalization.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-04-29T10:50:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-04-29T10:50:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "120", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "v\u00e4kivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehk\u00e4isy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaali- ja terveydenhuolto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ammatillisen osaamisen kehitt\u00e4minen verkkokurssin avulla v\u00e4kivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehk\u00e4isyty\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202204292474", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintatutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalihuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "t\u00e4ydennyskoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveydenhuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ennaltaehk\u00e4isy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80809
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:23Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/351bc137-9c10-493f-8dbe-f2c05a6a35af\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202204292474.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Seppälä, Janna Ammatillisen osaamisen kehittäminen verkkokurssin avulla väkivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehkäisytyössä väkivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehkäisy sosiaali- ja terveydenhuolto Koulutusteknologia 601 toimintatutkimus sosiaalihuolto täydennyskoulutus verkko-oppiminen terveydenhuolto ennaltaehkäisy
title Ammatillisen osaamisen kehittäminen verkkokurssin avulla väkivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehkäisytyössä
title_full Ammatillisen osaamisen kehittäminen verkkokurssin avulla väkivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehkäisytyössä
title_fullStr Ammatillisen osaamisen kehittäminen verkkokurssin avulla väkivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehkäisytyössä Ammatillisen osaamisen kehittäminen verkkokurssin avulla väkivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehkäisytyössä
title_full_unstemmed Ammatillisen osaamisen kehittäminen verkkokurssin avulla väkivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehkäisytyössä Ammatillisen osaamisen kehittäminen verkkokurssin avulla väkivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehkäisytyössä
title_short Ammatillisen osaamisen kehittäminen verkkokurssin avulla väkivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehkäisytyössä
title_sort ammatillisen osaamisen kehittäminen verkkokurssin avulla väkivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehkäisytyössä
title_txtP Ammatillisen osaamisen kehittäminen verkkokurssin avulla väkivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehkäisytyössä
topic väkivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehkäisy sosiaali- ja terveydenhuolto Koulutusteknologia 601 toimintatutkimus sosiaalihuolto täydennyskoulutus verkko-oppiminen terveydenhuolto ennaltaehkäisy
topic_facet 601 Koulutusteknologia ennaltaehkäisy sosiaali- ja terveydenhuolto sosiaalihuolto terveydenhuolto toimintatutkimus täydennyskoulutus verkko-oppiminen väkivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehkäisy
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80809 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204292474
work_keys_str_mv AT seppäläjanna ammatillisenosaamisenkehittäminenverkkokurssinavullaväkivaltaisenradikalisoitumisen