Utmaning eller resurs? svensklärarnas erfarenheter av flerspråkig bakgrunds påverkan på inlärning av B-svenska i högstadiet

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten monikielinen tausta vaikuttaa ruotsin kielen oppimiseen yläkoulussa. Tutkimuksessa ilmiötä selvitettiin resurssien ja haasteiden näkökulmasta haastattelemalla kahta ruotsin kielen aineenopettajaa. Toinen näkökulma tutkimukseen oli tarkastella opett...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Syväsalo, Eerika
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:swe
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80807
_version_ 1826225810260885504
author Syväsalo, Eerika
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Syväsalo, Eerika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Syväsalo, Eerika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Syväsalo, Eerika
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten monikielinen tausta vaikuttaa ruotsin kielen oppimiseen yläkoulussa. Tutkimuksessa ilmiötä selvitettiin resurssien ja haasteiden näkökulmasta haastattelemalla kahta ruotsin kielen aineenopettajaa. Toinen näkökulma tutkimukseen oli tarkastella opettajien tekemiä pedagogisia kielellisiä ratkaisuja, joita he raportoivat tekevänsä tunneilla ja jotka tukevat monikielisten oppilaiden ruotsin oppimista. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla, joka oli jaettu eri teemoihin. Haastattelu koostui noin 15 kysymyksestä. Haastattelut toteutettiin suomeksi etäyhteydellä Zoom-palvelussa ja ne kestivät noin 45 minuuttia. Haastattelut nauhoitettiin sekä litteroitiin ja aineistot analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: 1. Mitä resursseja ja haasteita monikielisten oppilaiden ruotsin kielen oppimisessa on opettajien kokemusten mukaan? 2. Mitä pedagogisia ratkaisuja opettajat raportoivat tekevänsä oppitunneilla tukeakseen monikielisten oppi-laiden ruotsin kielen oppimista? Tutkimuksen tulokset osoittivat, että monikielinen tausta voi toimia resurssina oppimisessa, mutta toisaalta myös haasteena. Tulokset osoittivat, että monikielisten oppilaiden suurin haaste ruotsin kielen oppimisessa on puutteellinen suomen kielen taito taustalla. Haasteet liittyivät myös kulttuurisiin haasteisiin sekä puutteelliseen tukeen kotoa. Opettajat nostivat esille myös monikielisten oppilaiden kielirepun raskauden yhtenä haasteena. Resursseina opettajat raportoivat monikielisten oppilaiden saavan tukea aiemmista osaamistaan kielistä ruotsin kielen oppimiseen. Opettajat toivat myös esille, että monikielisillä oppilailla saattaa olla myönteisempi suhtautuminen kielen oppimiseen ja parempi heittäytymiskyky verrattuna yksikielisiin. Opettajat raportoivat vertailevansa välillä ruotsin kielen oppitunneilla kielten rakenteita toisiinsa sekä sallivansa myös monikielisten oppilaiden käyttää omaa äidinkieltä ruotsin oppimisen tukena.
first_indexed 2022-04-29T20:00:36Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Skinnari, Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Str\u00f6mmer, Maiju", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Syv\u00e4salo, Eerika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-04-29T10:44:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-04-29T10:44:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80807", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 miten monikielinen tausta vaikuttaa ruotsin kielen oppimiseen yl\u00e4koulussa. Tutkimuksessa ilmi\u00f6t\u00e4 selvitettiin resurssien ja haasteiden n\u00e4k\u00f6kulmasta haastattelemalla kahta ruotsin kielen aineenopettajaa. Toinen n\u00e4k\u00f6kulma tutkimukseen oli tarkastella opettajien tekemi\u00e4 pedagogisia kielellisi\u00e4 ratkaisuja, joita he raportoivat tekev\u00e4ns\u00e4 tunneilla ja jotka tukevat monikielisten oppilaiden ruotsin oppimista.\n\nAineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoidulla haastattelulla, joka oli jaettu eri teemoihin. Haastattelu koostui noin 15 kysymyksest\u00e4. Haastattelut toteutettiin suomeksi et\u00e4yhteydell\u00e4 Zoom-palvelussa ja ne kestiv\u00e4t noin 45 minuuttia. Haastattelut nauhoitettiin sek\u00e4 litteroitiin ja aineistot analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. \n\nTutkimuskysymykset olivat seuraavat:\n1. Mit\u00e4 resursseja ja haasteita monikielisten oppilaiden ruotsin kielen oppimisessa on opettajien kokemusten mukaan?\n2. Mit\u00e4 pedagogisia ratkaisuja opettajat raportoivat tekev\u00e4ns\u00e4 oppitunneilla tukeakseen monikielisten oppi-laiden ruotsin kielen oppimista?\n\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 monikielinen tausta voi toimia resurssina oppimisessa, mutta toisaalta my\u00f6s haasteena. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 monikielisten oppilaiden suurin haaste ruotsin kielen oppimisessa on puutteellinen suomen kielen taito taustalla. Haasteet liittyiv\u00e4t my\u00f6s kulttuurisiin haasteisiin sek\u00e4 puutteelliseen tukeen kotoa. Opettajat nostivat esille my\u00f6s monikielisten oppilaiden kielirepun raskauden yhten\u00e4 haasteena. Resursseina opettajat raportoivat monikielisten oppilaiden saavan tukea aiemmista osaamistaan kielist\u00e4 ruotsin kielen oppimiseen. Opettajat toivat my\u00f6s esille, ett\u00e4 monikielisill\u00e4 oppilailla saattaa olla my\u00f6nteisempi suhtautuminen kielen oppimiseen ja parempi heitt\u00e4ytymiskyky verrattuna yksikielisiin. Opettajat raportoivat vertailevansa v\u00e4lill\u00e4 ruotsin kielen oppitunneilla kielten rakenteita toisiinsa sek\u00e4 sallivansa my\u00f6s monikielisten oppilaiden k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 omaa \u00e4idinkielt\u00e4 ruotsin oppimisen tukena.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-04-29T10:44:59Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-04-29T10:44:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "flerspr\u00e5kig bakgrund", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inl\u00e4rning av fr\u00e4mmande spr\u00e5k", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenska spr\u00e5ket", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Utmaning eller resurs? : svenskl\u00e4rarnas erfarenheter av flerspr\u00e5kig bakgrunds p\u00e5verkan p\u00e5 inl\u00e4rning av B-svenska i h\u00f6gstadiet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202204292472", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80807
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:53Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/471d9c3a-62fb-498b-909a-78495e6f722c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202204292472.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Syväsalo, Eerika Utmaning eller resurs? : svensklärarnas erfarenheter av flerspråkig bakgrunds påverkan på inlärning av B-svenska i högstadiet flerspråkig bakgrund inlärning av främmande språk svenska språket Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli monikielisyys kielen oppiminen
title Utmaning eller resurs? : svensklärarnas erfarenheter av flerspråkig bakgrunds påverkan på inlärning av B-svenska i högstadiet
title_full Utmaning eller resurs? : svensklärarnas erfarenheter av flerspråkig bakgrunds påverkan på inlärning av B-svenska i högstadiet
title_fullStr Utmaning eller resurs? : svensklärarnas erfarenheter av flerspråkig bakgrunds påverkan på inlärning av B-svenska i högstadiet Utmaning eller resurs? : svensklärarnas erfarenheter av flerspråkig bakgrunds påverkan på inlärning av B-svenska i högstadiet
title_full_unstemmed Utmaning eller resurs? : svensklärarnas erfarenheter av flerspråkig bakgrunds påverkan på inlärning av B-svenska i högstadiet Utmaning eller resurs? : svensklärarnas erfarenheter av flerspråkig bakgrunds påverkan på inlärning av B-svenska i högstadiet
title_short Utmaning eller resurs?
title_sort utmaning eller resurs svensklärarnas erfarenheter av flerspråkig bakgrunds påverkan på inlärning av b svenska i högstadiet
title_sub svensklärarnas erfarenheter av flerspråkig bakgrunds påverkan på inlärning av B-svenska i högstadiet
title_txtP Utmaning eller resurs? : svensklärarnas erfarenheter av flerspråkig bakgrunds påverkan på inlärning av B-svenska i högstadiet
topic flerspråkig bakgrund inlärning av främmande språk svenska språket Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli monikielisyys kielen oppiminen
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish flerspråkig bakgrund inlärning av främmande språk kielen oppiminen monikielisyys ruotsin kieli svenska språket
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80807 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204292472
work_keys_str_mv AT syväsaloeerika utmaningellerresurssvensklärarnaserfarenheteravflerspråkigbakgrundspåverkanpåinlä