Luokanopettajien käsityksiä alkuopetuksen ja kolmannen luokan välisestä nivelvaiheesta

Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä nivelvaiheesta siirryttäessä alkuopetuksesta kolmannelle luokalle. Alkuopetuksen ja kolmannen luokan välinen nivelvaihe on yksi perusopetuksen alakoulun kolmesta nivelvaiheesta. Tutkimustehtävänä oli jäsentää luokanopettajien e...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Eriksson, Susanna, Salovuori, Eeva
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80799
_version_ 1826225700841979904
author Eriksson, Susanna Salovuori, Eeva
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Eriksson, Susanna Salovuori, Eeva Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Eriksson, Susanna Salovuori, Eeva Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Eriksson, Susanna
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä nivelvaiheesta siirryttäessä alkuopetuksesta kolmannelle luokalle. Alkuopetuksen ja kolmannen luokan välinen nivelvaihe on yksi perusopetuksen alakoulun kolmesta nivelvaiheesta. Tutkimustehtävänä oli jäsentää luokanopettajien erilaisia käsityksiä nivelvaiheesta, siirtymän käytännöistä sekä oppilaan oppimista ja hyvinvointia edistävistä toimintatavoista siirtymässä. Sujuvat siirtymät tekevät oppilaan koulupolusta ehyen. Tutkimukseen haastateltiin kuutta perusopetuksen luokanopettajaa. Haastattelut toteutettiin yksilöllisesti teemahaastattelun periaatteita soveltaen, jäsenteleviä tutkimuskysymyksiä hyödyntäen. Tutkimusmetodiksi valikoitui fenomenografinen menetelmä, joka ohjasi koko tutkimusprosessia vaikuttaen tutkimuskysymyksiin, aineiston hankintaan, aineiston analyysiin ja tutkimusraportin laatimiseen. Luokanopettajien käsitykset alkuopetuksen ja kolmannen luokan välisestä nivelvaiheesta jakautuivat seitsemään yläkategoriaan, jotka vastasivat kahteen tutkimuskysymykseen. Tutkimuskysymyksistä ensimmäinen nosti esiin luokanopettajien käsitykset nivelvaiheen luonteesta ja siirtymään liittyvistä haasteista. Toisen tutkimuskysymyksen pohjalta näkökulmiksi muodostuivat monipuolinen yhteistyö sekä opetuksellinen muutos siirtymässä. Nivelvaiheeseen suunnattu riittävä resurssi, oppilaan pohjataitojen kehittyminen alkuopetuksessa, yhteistyön merkitys sekä vertaisten tuki siirtymässä nähtiin tärkeänä. Tässä siirtymässä tarvitaan riittävästi resursseja nivelvaihetta sujuvoittavien ja oppilasta tukevien käytäntöjen toteuttamiseksi. Siirtymä alkuopetuksesta kolmannelle luokalle tulisikin huomioida osana ehyttä koulupolkua.
first_indexed 2024-09-11T08:49:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Eriksson, Susanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salovuori, Eeva", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-04-29T07:08:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-04-29T07:08:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80799", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tutkia luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 nivelvaiheesta siirrytt\u00e4ess\u00e4 alkuopetuksesta kolmannelle luokalle. Alkuopetuksen ja kolmannen luokan v\u00e4linen nivelvaihe on yksi perusopetuksen alakoulun kolmesta nivelvaiheesta. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli j\u00e4sent\u00e4\u00e4 luokanopettajien erilaisia k\u00e4sityksi\u00e4 nivelvaiheesta, siirtym\u00e4n k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ist\u00e4 sek\u00e4 oppilaan oppimista ja hyvinvointia edist\u00e4vist\u00e4 toimintatavoista siirtym\u00e4ss\u00e4. Sujuvat siirtym\u00e4t tekev\u00e4t oppilaan koulupolusta ehyen. \nTutkimukseen haastateltiin kuutta perusopetuksen luokanopettajaa. Haastattelut toteutettiin yksil\u00f6llisesti teemahaastattelun periaatteita soveltaen, j\u00e4sentelevi\u00e4 tutkimuskysymyksi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. Tutkimusmetodiksi valikoitui fenomenografinen menetelm\u00e4, joka ohjasi koko tutkimusprosessia vaikuttaen tutkimuskysymyksiin, aineiston hankintaan, aineiston analyysiin ja tutkimusraportin laatimiseen. \nLuokanopettajien k\u00e4sitykset alkuopetuksen ja kolmannen luokan v\u00e4lisest\u00e4 nivelvaiheesta jakautuivat seitsem\u00e4\u00e4n yl\u00e4kategoriaan, jotka vastasivat kahteen tutkimuskysymykseen. Tutkimuskysymyksist\u00e4 ensimm\u00e4inen nosti esiin luokanopettajien k\u00e4sitykset nivelvaiheen luonteesta ja siirtym\u00e4\u00e4n liittyvist\u00e4 haasteista. Toisen tutkimuskysymyksen pohjalta n\u00e4k\u00f6kulmiksi muodostuivat monipuolinen yhteisty\u00f6 sek\u00e4 opetuksellinen muutos siirtym\u00e4ss\u00e4. Nivelvaiheeseen suunnattu riitt\u00e4v\u00e4 resurssi, oppilaan pohjataitojen kehittyminen alkuopetuksessa, yhteisty\u00f6n merkitys sek\u00e4 vertaisten tuki siirtym\u00e4ss\u00e4 n\u00e4htiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. \nT\u00e4ss\u00e4 siirtym\u00e4ss\u00e4 tarvitaan riitt\u00e4v\u00e4sti resursseja nivelvaihetta sujuvoittavien ja oppilasta tukevien k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen toteuttamiseksi. Siirtym\u00e4 alkuopetuksesta kolmannelle luokalle tulisikin huomioida osana ehytt\u00e4 koulupolkua.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-04-29T07:08:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-04-29T07:08:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ehyt koulupolku", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 alkuopetuksen ja kolmannen luokan v\u00e4lisest\u00e4 nivelvaiheesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202204292466", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80799
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:17Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c89b6587-b572-4ed3-bfc4-01c34722164a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202204292466.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Eriksson, Susanna Salovuori, Eeva Luokanopettajien käsityksiä alkuopetuksen ja kolmannen luokan välisestä nivelvaiheesta ehyt koulupolku Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 fenomenografia hyvinvointi siirtymävaihe luokanopettajat opetus alakoulu yhteistyö tukeminen
title Luokanopettajien käsityksiä alkuopetuksen ja kolmannen luokan välisestä nivelvaiheesta
title_full Luokanopettajien käsityksiä alkuopetuksen ja kolmannen luokan välisestä nivelvaiheesta
title_fullStr Luokanopettajien käsityksiä alkuopetuksen ja kolmannen luokan välisestä nivelvaiheesta Luokanopettajien käsityksiä alkuopetuksen ja kolmannen luokan välisestä nivelvaiheesta
title_full_unstemmed Luokanopettajien käsityksiä alkuopetuksen ja kolmannen luokan välisestä nivelvaiheesta Luokanopettajien käsityksiä alkuopetuksen ja kolmannen luokan välisestä nivelvaiheesta
title_short Luokanopettajien käsityksiä alkuopetuksen ja kolmannen luokan välisestä nivelvaiheesta
title_sort luokanopettajien käsityksiä alkuopetuksen ja kolmannen luokan välisestä nivelvaiheesta
title_txtP Luokanopettajien käsityksiä alkuopetuksen ja kolmannen luokan välisestä nivelvaiheesta
topic ehyt koulupolku Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 fenomenografia hyvinvointi siirtymävaihe luokanopettajat opetus alakoulu yhteistyö tukeminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu ehyt koulupolku fenomenografia hyvinvointi luokanopettajat opetus siirtymävaihe tukeminen yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80799 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204292466
work_keys_str_mv AT erikssonsusanna luokanopettajienkäsityksiäalkuopetuksenjakolmannenluokanvälisestänivelvaiheesta