Opettajan kokemuksia ammatillista toimijuudesta ja työ-hyvinvoinnista covid-19 aikana

Covid-19 levisi Suomeen ja kouluihin keväällä 2020. Koulut siirtyivät muutaman päivän varoitusajalla etäopetukseen, ja samalla muuttui opettajan työ. Koronan aikana erilaisia toimintapajoja rakennettiin nopeasti, mikä vaati opettajalta aktiivista otetta tietoon sekä opettamiseen. Tällä työllä haluan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Latvala, Elina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80796
_version_ 1826225711488172032
author Latvala, Elina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Latvala, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Latvala, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Latvala, Elina
datasource_str_mv jyx
description Covid-19 levisi Suomeen ja kouluihin keväällä 2020. Koulut siirtyivät muutaman päivän varoitusajalla etäopetukseen, ja samalla muuttui opettajan työ. Koronan aikana erilaisia toimintapajoja rakennettiin nopeasti, mikä vaati opettajalta aktiivista otetta tietoon sekä opettamiseen. Tällä työllä haluan selvittää covid-19:n vaikutusta opettajien ammatilliseen toimijuuteen yksilön ja yhteisön kokemana sekä opettajien kokemuksia hyvinvoinnista ja sen tukemisesta covid-19 aikana. Ammatillinen toimijuus nähdään yhtenä tärkeimmistä rooleista työssä oppimisessa, organisaation kehittymisessä, luovuudessa, ammatillisessa identiteetissä, mielekkäässä työssä sekä hyvinvoinnissa. Tutkimus on laadullinen tutkimus, tutkimussuuntauksena fenomenologia. Aineistohankintana oli teemahaastattelu. Teemahaastattelu tehtiin kahtena ryhmähaastatteluna, haastateltavia oli yhteensä kuusi. Tutkimukseen osallistui oman työyhteisöni opettajia. Tutkimus käsittelee henkilökohtaisia mielipiteitä etäopetuksesta ja -opettajuudesta. Tulosten mukaan opettajat olivat tyytyväisiä siitä, kuinka ja millä tavoin he saivat toimia etäkoulun aikana. Opettajat löysivät uusia opetusmenetelmiä omaan opetukseensa, ammatilliset taidot kehittyivät sekä positiivinen ilmapiiri vallitsi työyhteisössä. Ammatillinen toimijuus vahvistui. Tuloksissa ilmeni ristiriita, esimieheltä kaivattiin selkeämpää linjaa, samalla oltiin tyytyväisiä hänen johtamiseensa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että covid-19 vahvisti opettajan ammatillista toimijuutta. Tietoteknisten taitojen parantamista pidettiin tärkeänä asiana, jotta voitaisiin valmistautua samankaltaisiin pandemioihin ennalta.
first_indexed 2022-04-28T20:00:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ukkonen-Mikkola, Tuulikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Latvala, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-04-28T11:38:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-04-28T11:38:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80796", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Covid-19 levisi Suomeen ja kouluihin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020. Koulut siirtyiv\u00e4t muutaman p\u00e4iv\u00e4n varoitusajalla et\u00e4opetukseen, ja samalla muuttui opettajan ty\u00f6. Koronan aikana erilaisia toimintapajoja rakennettiin nopeasti, mik\u00e4 vaati opettajalta aktiivista otetta tietoon sek\u00e4 opettamiseen. T\u00e4ll\u00e4 ty\u00f6ll\u00e4 haluan selvitt\u00e4\u00e4 covid-19:n vaikutusta opettajien ammatilliseen toimijuuteen yksil\u00f6n ja yhteis\u00f6n kokemana sek\u00e4 opettajien kokemuksia hyvinvoinnista ja sen tukemisesta covid-19 aikana. Ammatillinen toimijuus n\u00e4hd\u00e4\u00e4n yhten\u00e4 t\u00e4rkeimmist\u00e4 rooleista ty\u00f6ss\u00e4 oppimisessa, organisaation kehittymisess\u00e4, luovuudessa, ammatillisessa identiteetiss\u00e4, mielekk\u00e4\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 hyvinvoinnissa. \t\t\t\t\t\t\t\tTutkimus on laadullinen tutkimus, tutkimussuuntauksena fenomenologia. Aineistohankintana oli teemahaastattelu. Teemahaastattelu tehtiin kahtena ryhm\u00e4haastatteluna, haastateltavia oli yhteens\u00e4 kuusi. Tutkimukseen osallistui oman ty\u00f6yhteis\u00f6ni opettajia. Tutkimus k\u00e4sittelee henkil\u00f6kohtaisia mielipiteit\u00e4 et\u00e4opetuksesta ja -opettajuudesta.\t\t\t\t\t\t\t\t\tTulosten mukaan opettajat olivat tyytyv\u00e4isi\u00e4 siit\u00e4, kuinka ja mill\u00e4 tavoin he saivat toimia et\u00e4koulun aikana. Opettajat l\u00f6ysiv\u00e4t uusia opetusmenetelmi\u00e4 omaan opetukseensa, ammatilliset taidot kehittyiv\u00e4t sek\u00e4 positiivinen ilmapiiri vallitsi ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4. Ammatillinen toimijuus vahvistui. Tuloksissa ilmeni ristiriita, esimiehelt\u00e4 kaivattiin selke\u00e4mp\u00e4\u00e4 linjaa, samalla oltiin tyytyv\u00e4isi\u00e4 h\u00e4nen johtamiseensa. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 covid-19 vahvisti opettajan ammatillista toimijuutta. Tietoteknisten taitojen parantamista pidettiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 asiana, jotta voitaisiin valmistautua samankaltaisiin pandemioihin ennalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-04-28T11:38:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-04-28T11:38:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen toimijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan kokemuksia ammatillista toimijuudesta ja ty\u00f6-hyvinvoinnista covid-19 aikana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202204282463", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80796
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:41Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6e529cfd-281c-421d-9d42-6db82e0c4881\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202204282463.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Latvala, Elina Opettajan kokemuksia ammatillista toimijuudesta ja työ-hyvinvoinnista covid-19 aikana ammatillinen toimijuus Kasvatustiede Education 102 työssäoppiminen COVID-19 työhyvinvointi toimijuus opettajat työ hyvinvointi
title Opettajan kokemuksia ammatillista toimijuudesta ja työ-hyvinvoinnista covid-19 aikana
title_full Opettajan kokemuksia ammatillista toimijuudesta ja työ-hyvinvoinnista covid-19 aikana
title_fullStr Opettajan kokemuksia ammatillista toimijuudesta ja työ-hyvinvoinnista covid-19 aikana Opettajan kokemuksia ammatillista toimijuudesta ja työ-hyvinvoinnista covid-19 aikana
title_full_unstemmed Opettajan kokemuksia ammatillista toimijuudesta ja työ-hyvinvoinnista covid-19 aikana Opettajan kokemuksia ammatillista toimijuudesta ja työ-hyvinvoinnista covid-19 aikana
title_short Opettajan kokemuksia ammatillista toimijuudesta ja työ-hyvinvoinnista covid-19 aikana
title_sort opettajan kokemuksia ammatillista toimijuudesta ja työ hyvinvoinnista covid 19 aikana
title_txtP Opettajan kokemuksia ammatillista toimijuudesta ja työ-hyvinvoinnista covid-19 aikana
topic ammatillinen toimijuus Kasvatustiede Education 102 työssäoppiminen COVID-19 työhyvinvointi toimijuus opettajat työ hyvinvointi
topic_facet 102 COVID-19 Education Kasvatustiede ammatillinen toimijuus hyvinvointi opettajat toimijuus työ työhyvinvointi työssäoppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80796 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204282463
work_keys_str_mv AT latvalaelina opettajankokemuksiaammatillistatoimijuudestajatyöhyvinvoinnistacovid19aikana