Opettajan kokemuksia ammatillista toimijuudesta ja työ-hyvinvoinnista covid-19 aikana

Covid-19 levisi Suomeen ja kouluihin keväällä 2020. Koulut siirtyivät muutaman päivän varoitusajalla etäopetukseen, ja samalla muuttui opettajan työ. Koronan aikana erilaisia toimintapajoja rakennettiin nopeasti, mikä vaati opettajalta aktiivista otetta tietoon sekä opettamiseen. Tällä työllä haluan...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Latvala, Elina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80796
Kuvaus
Yhteenveto:Covid-19 levisi Suomeen ja kouluihin keväällä 2020. Koulut siirtyivät muutaman päivän varoitusajalla etäopetukseen, ja samalla muuttui opettajan työ. Koronan aikana erilaisia toimintapajoja rakennettiin nopeasti, mikä vaati opettajalta aktiivista otetta tietoon sekä opettamiseen. Tällä työllä haluan selvittää covid-19:n vaikutusta opettajien ammatilliseen toimijuuteen yksilön ja yhteisön kokemana sekä opettajien kokemuksia hyvinvoinnista ja sen tukemisesta covid-19 aikana. Ammatillinen toimijuus nähdään yhtenä tärkeimmistä rooleista työssä oppimisessa, organisaation kehittymisessä, luovuudessa, ammatillisessa identiteetissä, mielekkäässä työssä sekä hyvinvoinnissa. Tutkimus on laadullinen tutkimus, tutkimussuuntauksena fenomenologia. Aineistohankintana oli teemahaastattelu. Teemahaastattelu tehtiin kahtena ryhmähaastatteluna, haastateltavia oli yhteensä kuusi. Tutkimukseen osallistui oman työyhteisöni opettajia. Tutkimus käsittelee henkilökohtaisia mielipiteitä etäopetuksesta ja -opettajuudesta. Tulosten mukaan opettajat olivat tyytyväisiä siitä, kuinka ja millä tavoin he saivat toimia etäkoulun aikana. Opettajat löysivät uusia opetusmenetelmiä omaan opetukseensa, ammatilliset taidot kehittyivät sekä positiivinen ilmapiiri vallitsi työyhteisössä. Ammatillinen toimijuus vahvistui. Tuloksissa ilmeni ristiriita, esimieheltä kaivattiin selkeämpää linjaa, samalla oltiin tyytyväisiä hänen johtamiseensa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että covid-19 vahvisti opettajan ammatillista toimijuutta. Tietoteknisten taitojen parantamista pidettiin tärkeänä asiana, jotta voitaisiin valmistautua samankaltaisiin pandemioihin ennalta.