Ulkoistamisen riskienhallinta

Ulkoistaminen liiketoiminnassa ja liiketoiminnan strategisena valintana on yleistynyt globalisoituneessa maailmassa lähes jokaisen organisaation toimin- nassa. Organisaation toiminnon ulkoistamisella pyritään saavuttamaan erilaisia tavoitteita, joita on nähty olevan esimerkiksi kustannustehokkuus,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Turpela, Iita
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80778
Kuvaus
Yhteenveto:Ulkoistaminen liiketoiminnassa ja liiketoiminnan strategisena valintana on yleistynyt globalisoituneessa maailmassa lähes jokaisen organisaation toimin- nassa. Organisaation toiminnon ulkoistamisella pyritään saavuttamaan erilaisia tavoitteita, joita on nähty olevan esimerkiksi kustannustehokkuus, ydintoimintoihin keskittyminen tai laadun, tehokkuuden tai osaamisen nostaminen korkeammalle tasolle. Kuten organisaatioiden muutosprosesseissa yleisesti, myös ulkoistamisessa tunnistetaan monia riskejä ja haasteita. Ulkoistamisprosessin riskienhallinta onkin yksi tärkeimpiä edellytyksiä onnistuneen prosessin läpiviennille. Tämä tutkimus tarkastelee ulkoistamisprosessin riskienhallinnan keskeisiä teemoja eri ammattilaisten näkökulmasta. Riskien tunnistamisen lisäksi tutkimus pyrkii syventämään ymmärrystä siitä, miten riskejä pyritään ulkoistamisprosessin aikana hallitsemaan. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena haastattelututkimuksena, jossa haastateltiin seitsemää eri alojen ammattilaista puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Haastateltavat valittiin osaamisen ja kokemuksen mukaan, jolloin saatiin mahdollisimman kattavaa ja syvää näkemystä ulkoistamisprosessin riskienhallinnasta. Tutkimuksen keskeisimmät tulokset on jaettu yritysten riskienhallintaa tulkitsevaan kokonaiskuvaan, ulkoistamisen päätöksenteon motiiveihin ja ulkoistamisprosessissa tunnistettuihin keskeisimpiin teemoihin, jotka nähtiin riskienhallinnan kannalta kriittisimpinä. Ulkoistamisprosessin keskeisimmät teemat on jaettu vielä kolmeen kategoriaan; ammattitaito, laatu ja osaaminen, kumppanuus, luottamus ja sopiminen sekä maine ja sisäinen kulttuuri. Molemminpuolinen ammattitaito ja luottamus nousivat haastatteluissa lähes poikkeuksetta esiin onnistuneen yhteistyön edellytyksenä. Huolellinen suunnittelu nähtiin taas ulkoistamisprosessin riskienhallinnan kannalta yhtenä tärkeimmistä periaatteista.