”Kyllä sinustaki yhen burnoutin jälkeen hyvä opettaja tullee!” psyykkisesti oireilevan oppilaan opettajan työhyvinvointi ja työssä jaksaminen

Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa tietoa luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksista psyykkisesti oireilevien oppilaiden kanssa työskentelystä ja sen vaikutuksiin liittyen. Tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia työhyvinvoinnista, työssä jaksamisesta sekä millaista tukea he olisivat...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hartikainen, Anna, Kuvaja, Juulia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80770
_version_ 1826225702413795328
author Hartikainen, Anna Kuvaja, Juulia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hartikainen, Anna Kuvaja, Juulia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hartikainen, Anna Kuvaja, Juulia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hartikainen, Anna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa tietoa luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksista psyykkisesti oireilevien oppilaiden kanssa työskentelystä ja sen vaikutuksiin liittyen. Tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia työhyvinvoinnista, työssä jaksamisesta sekä millaista tukea he olisivat tarvinneet työhyvinvointiinsa. Lisäksi tutkimuksessa tutkittiin opettajien ammatillisen osaamisen riittävyyttä, kun luokassa oli ollut psyykkisesti oireileva oppilas. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin haastattelemalla kuutta opettajaa. Aineisto analysoitiin fenomenologis-hermeneuttisella menetelmällä. Tutkimustulokset osoittivat, että psyykkisesti oireilevia oppilaita oli ollut sekä yleis- että erityisopetuksessa. Opettajankoulutuksen antamat opit eivät olleet tuoneet opettajille riittävää ammatillista osaamista. Ammatillinen osaaminen kertyi työkokemuksen myötä ja sitä lisäsivät lisäkoulutukset sekä riittävät resurssit. Työhyvinvointiin vaikuttivat opettaja itse sekä ulkopuoliset tekijät. Muun muassa esihenkilö, erityisopettajat ja kollegiaalisuus tukivat työhyvinvointia. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajat tarvitsevat lisää osaamista psyykkisesti oirelevien oppilaiden kohtaamiseen. Tässäkin tutkimuksessa nousi esille, miten työskentely oli haastavaa ja kuormitti jaksamista sekä työhyvinvointia. Opettajan ammattitaidon jatkuva kehittäminen haasteellisten oppilaiden kohtaamisen näkökulmasta olisi tarpeellista.
first_indexed 2022-04-28T20:00:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hartikainen, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuvaja, Juulia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-04-28T04:51:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-04-28T04:51:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80770", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa tietoa luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksista psyykkisesti oireilevien oppilaiden kanssa ty\u00f6skentelyst\u00e4 ja sen vaikutuksiin liittyen. Tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia ty\u00f6hyvinvoinnista, ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisesta sek\u00e4 millaista tukea he olisivat tarvinneet ty\u00f6hyvinvointiinsa. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tutkittiin opettajien ammatillisen osaamisen riitt\u00e4vyytt\u00e4, kun luokassa oli ollut psyykkisesti oireileva oppilas. \nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin haastattelemalla kuutta opettajaa. Aineisto analysoitiin fenomenologis-hermeneuttisella menetelm\u00e4ll\u00e4. \nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 psyykkisesti oireilevia oppilaita oli ollut sek\u00e4 yleis- ett\u00e4 erityisopetuksessa. Opettajankoulutuksen antamat opit eiv\u00e4t olleet tuoneet opettajille riitt\u00e4v\u00e4\u00e4 ammatillista osaamista. Ammatillinen osaaminen kertyi ty\u00f6kokemuksen my\u00f6t\u00e4 ja sit\u00e4 lis\u00e4siv\u00e4t lis\u00e4koulutukset sek\u00e4 riitt\u00e4v\u00e4t resurssit. Ty\u00f6hyvinvointiin vaikuttivat opettaja itse sek\u00e4 ulkopuoliset tekij\u00e4t. Muun muassa esihenkil\u00f6, erityisopettajat ja kollegiaalisuus tukivat ty\u00f6hyvinvointia. \nTutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 opettajat tarvitsevat lis\u00e4\u00e4 osaamista psyykkisesti oirelevien oppilaiden kohtaamiseen. T\u00e4ss\u00e4kin tutkimuksessa nousi esille, miten ty\u00f6skentely oli haastavaa ja kuormitti jaksamista sek\u00e4 ty\u00f6hyvinvointia. Opettajan ammattitaidon jatkuva kehitt\u00e4minen haasteellisten oppilaiden kohtaamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta olisi tarpeellista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-04-28T04:51:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-04-28T04:51:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "109", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psyykkisesti oireileva oppilas", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillisen osaamisen riitt\u00e4vyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dKyll\u00e4 sinustaki yhen burnoutin j\u00e4lkeen hyv\u00e4 opettaja tullee!\u201d : psyykkisesti oireilevan oppilaan opettajan ty\u00f6hyvinvointi ja ty\u00f6ss\u00e4 jaksaminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202204282441", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80770
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:16Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/438040a2-b0c1-4783-9f17-79c740065174\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202204282441.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hartikainen, Anna Kuvaja, Juulia ”Kyllä sinustaki yhen burnoutin jälkeen hyvä opettaja tullee!” : psyykkisesti oireilevan oppilaan opettajan työhyvinvointi ja työssä jaksaminen psyykkisesti oireileva oppilas ammatillisen osaamisen riittävyys fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työhyvinvointi jaksaminen opettajat oppilaat uupumus stressi
title ”Kyllä sinustaki yhen burnoutin jälkeen hyvä opettaja tullee!” : psyykkisesti oireilevan oppilaan opettajan työhyvinvointi ja työssä jaksaminen
title_full ”Kyllä sinustaki yhen burnoutin jälkeen hyvä opettaja tullee!” : psyykkisesti oireilevan oppilaan opettajan työhyvinvointi ja työssä jaksaminen
title_fullStr ”Kyllä sinustaki yhen burnoutin jälkeen hyvä opettaja tullee!” : psyykkisesti oireilevan oppilaan opettajan työhyvinvointi ja työssä jaksaminen ”Kyllä sinustaki yhen burnoutin jälkeen hyvä opettaja tullee!” : psyykkisesti oireilevan oppilaan opettajan työhyvinvointi ja työssä jaksaminen
title_full_unstemmed ”Kyllä sinustaki yhen burnoutin jälkeen hyvä opettaja tullee!” : psyykkisesti oireilevan oppilaan opettajan työhyvinvointi ja työssä jaksaminen ”Kyllä sinustaki yhen burnoutin jälkeen hyvä opettaja tullee!” : psyykkisesti oireilevan oppilaan opettajan työhyvinvointi ja työssä jaksaminen
title_short ”Kyllä sinustaki yhen burnoutin jälkeen hyvä opettaja tullee!”
title_sort kyllä sinustaki yhen burnoutin jälkeen hyvä opettaja tullee psyykkisesti oireilevan oppilaan opettajan työhyvinvointi ja työssä jaksaminen
title_sub psyykkisesti oireilevan oppilaan opettajan työhyvinvointi ja työssä jaksaminen
title_txtP ”Kyllä sinustaki yhen burnoutin jälkeen hyvä opettaja tullee!” : psyykkisesti oireilevan oppilaan opettajan työhyvinvointi ja työssä jaksaminen
topic psyykkisesti oireileva oppilas ammatillisen osaamisen riittävyys fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työhyvinvointi jaksaminen opettajat oppilaat uupumus stressi
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatillisen osaamisen riittävyys fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus jaksaminen opettajat oppilaat psyykkisesti oireileva oppilas stressi työhyvinvointi uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80770 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204282441
work_keys_str_mv AT hartikainenanna kylläsinustakiyhenburnoutinjälkeenhyväopettajatulleepsyykkisestioireilevanoppila