En språkmedveten språköskola? klasslärarnas uppfattningar om språkmedvetenhet och om hur den syns i två språköskolor

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka kielitietoisuus näkyy kielisaarekekoulujen toiminnassa luokanopettajien näkökulmasta. Toisena tarkoituksena oli ottaa selvää, miten luokanopettajat kielisaarekekouluissa ymmärtävät kielitietoisuuden käsitteen. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat:...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Anttila, Marjatta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80768
_version_ 1826225807296561152
author Anttila, Marjatta
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Anttila, Marjatta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Anttila, Marjatta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Anttila, Marjatta
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka kielitietoisuus näkyy kielisaarekekoulujen toiminnassa luokanopettajien näkökulmasta. Toisena tarkoituksena oli ottaa selvää, miten luokanopettajat kielisaarekekouluissa ymmärtävät kielitietoisuuden käsitteen. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: 1. Mitä luokanopettajat kielisaarekekouluissa ajattelevat, että kielitietoisuuden käsite tarkoittaa? 2. Kuinka kielitietoisuus näkyy kielisaarekekoulujen toimintakulttuurissa luokanopettajien mukaan? Tutkielman aineisto kerättiin kahdella puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastatteluihin osallistuneet henkilöt työskentelivät luokanopettajina kahdessa eri kielisaarekekoulussa. Haastatteluista toinen järjestettiin kasvotusten ja toinen etäyhteydellä Zoom-videopalvelun kautta. Haastattelut toteutettiin ruotsin kielellä, ja ne kestivät noin 40 minuuttia. Haastattelut nauhoitettiin osallistujien luvalla. Kerätty aineisto litteroitiin, ja sitä analysoitiin käyttäen laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että luokanopettajien käsitykset kielitietoisuudesta liittyvät erityisesti monikielisyyteen ja monikielisiin lapsiin. Opettajat myös liittivät kielitietoisuuden vahvasti yhteen koulun kanssa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että kielitietoisuus näkyy eri tavoilla kielisaarekekoulujen toiminnassa. Opettajat nostivat esille erityisesti ruotsin kielen roolin kielisaarekekoulujen toiminnassa: oppilaiden eläessä muuten suomenkielisessä ympäristössä on koulun kiinnitettävä erityistä huomiota ruotsin kielen käyttöön. Tämä nähtiin myös haasteena, ja tutkimuksessa nousikin esiin, että monikielisyyden arvostaminen saattaa olla kielisaarekekouluissa hankalaa, kun ruotsin kielen käyttöä korostetaan niin paljon. Tutkimuksessa kävi ilmi myös, että erilaisista kielitietoisuuteen liittyvistä teemoista keskustellaan kouluissa.
first_indexed 2024-09-11T08:52:06Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Skinnari, Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Str\u00f6mmer, Maiju", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Anttila, Marjatta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-04-28T04:43:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-04-28T04:43:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80768", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka kielitietoisuus n\u00e4kyy kielisaarekekoulujen toiminnassa luokanopettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Toisena tarkoituksena oli ottaa selv\u00e4\u00e4, miten luokanopettajat kielisaarekekouluissa ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t kielitietoisuuden k\u00e4sitteen. \nTutkimuskysymykset olivat seuraavat:\n1.\tMit\u00e4 luokanopettajat kielisaarekekouluissa ajattelevat, ett\u00e4 kielitietoisuuden k\u00e4site tarkoittaa?\n2.\tKuinka kielitietoisuus n\u00e4kyy kielisaarekekoulujen toimintakulttuurissa luokanopettajien mukaan?\n\nTutkielman aineisto ker\u00e4ttiin kahdella puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastatteluihin osallistuneet henkil\u00f6t ty\u00f6skenteliv\u00e4t luokanopettajina kahdessa eri kielisaarekekoulussa. Haastatteluista toinen j\u00e4rjestettiin kasvotusten ja toinen et\u00e4yhteydell\u00e4 Zoom-videopalvelun kautta. Haastattelut toteutettiin ruotsin kielell\u00e4, ja ne kestiv\u00e4t noin 40 minuuttia. Haastattelut nauhoitettiin osallistujien luvalla. Ker\u00e4tty aineisto litteroitiin, ja sit\u00e4 analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\n\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 luokanopettajien k\u00e4sitykset kielitietoisuudesta liittyv\u00e4t erityisesti monikielisyyteen ja monikielisiin lapsiin. Opettajat my\u00f6s liittiv\u00e4t kielitietoisuuden vahvasti yhteen koulun kanssa. Tutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 kielitietoisuus n\u00e4kyy eri tavoilla kielisaarekekoulujen toiminnassa. Opettajat nostivat esille erityisesti ruotsin kielen roolin kielisaarekekoulujen toiminnassa: oppilaiden el\u00e4ess\u00e4 muuten suomenkielisess\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 on koulun kiinnitett\u00e4v\u00e4 erityist\u00e4 huomiota ruotsin kielen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. T\u00e4m\u00e4 n\u00e4htiin my\u00f6s haasteena, ja tutkimuksessa nousikin esiin, ett\u00e4 monikielisyyden arvostaminen saattaa olla kielisaarekekouluissa hankalaa, kun ruotsin kielen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 korostetaan niin paljon. Tutkimuksessa k\u00e4vi ilmi my\u00f6s, ett\u00e4 erilaisista kielitietoisuuteen liittyvist\u00e4 teemoista keskustellaan kouluissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-04-28T04:43:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-04-28T04:43:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenska spr\u00e5ket", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5k\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kmedvetenhet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "En spr\u00e5kmedveten spr\u00e5k\u00f6skola? : klassl\u00e4rarnas uppfattningar om spr\u00e5kmedvetenhet och om hur den syns i tv\u00e5 spr\u00e5k\u00f6skolor", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202204282439", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80768
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:45Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/70ac0e94-e0be-49ae-b782-c9a5be1f451d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202204282439.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Anttila, Marjatta En språkmedveten språköskola? : klasslärarnas uppfattningar om språkmedvetenhet och om hur den syns i två språköskolor svenska språket språkö språkmedvetenhet Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli kieli ja kielet opetus
title En språkmedveten språköskola? : klasslärarnas uppfattningar om språkmedvetenhet och om hur den syns i två språköskolor
title_full En språkmedveten språköskola? : klasslärarnas uppfattningar om språkmedvetenhet och om hur den syns i två språköskolor
title_fullStr En språkmedveten språköskola? : klasslärarnas uppfattningar om språkmedvetenhet och om hur den syns i två språköskolor En språkmedveten språköskola? : klasslärarnas uppfattningar om språkmedvetenhet och om hur den syns i två språköskolor
title_full_unstemmed En språkmedveten språköskola? : klasslärarnas uppfattningar om språkmedvetenhet och om hur den syns i två språköskolor En språkmedveten språköskola? : klasslärarnas uppfattningar om språkmedvetenhet och om hur den syns i två språköskolor
title_short En språkmedveten språköskola?
title_sort en språkmedveten språköskola klasslärarnas uppfattningar om språkmedvetenhet och om hur den syns i två språköskolor
title_sub klasslärarnas uppfattningar om språkmedvetenhet och om hur den syns i två språköskolor
title_txtP En språkmedveten språköskola? : klasslärarnas uppfattningar om språkmedvetenhet och om hur den syns i två språköskolor
topic svenska språket språkö språkmedvetenhet Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli kieli ja kielet opetus
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish kieli ja kielet opetus ruotsin kieli språkmedvetenhet språkö svenska språket
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80768 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204282439
work_keys_str_mv AT anttilamarjatta enspråkmedvetenspråköskolaklasslärarnasuppfattningaromspråkmedvetenhetochomhurde