Ulkoilun jälkeen on aina hyvä ja pirteä olo ulkoliikunnan merkityksiä 6. luokkalaisen hyvinvoinnin kokemuksille

Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä 6. luokkalaiset antavat ulkoliikunnan vaikutuksista omalle hyvinvoinnilleen. Tavoitteena oli myös saada selville millaisissa ympäristöissä 6. luokkalaiset harrastavat ulkoliikuntaa ja mitä liikuntamuotoja he arjessaan suosivat....

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lappalainen, Marie, Ylikoski, Laura
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80767
_version_ 1826225715609075712
author Lappalainen, Marie Ylikoski, Laura
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lappalainen, Marie Ylikoski, Laura Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lappalainen, Marie Ylikoski, Laura Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lappalainen, Marie
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä 6. luokkalaiset antavat ulkoliikunnan vaikutuksista omalle hyvinvoinnilleen. Tavoitteena oli myös saada selville millaisissa ympäristöissä 6. luokkalaiset harrastavat ulkoliikuntaa ja mitä liikuntamuotoja he arjessaan suosivat. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää liikkuvatko 6. luokkalaiset yksin vai vuorovaikutuksessa muiden kanssa ja millaiset ovat ulkoliikunnan liikuntamäärät päivittäisellä ja viikoittaisella tasolla. Tutkimuksen perusteella saatiin kokonaiskuva siitä, mitä 6. luokkalaisen ulkoliikunta pitää sisällään, millaisia merkityksiä ulkoliikunnan harrastamiseen sisältyy ja miten he kokevat sen vaikuttavan omaan hyvinvointiinsa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto koostui 6.luokkalaisten käsin kirjoitetuista teksteistä. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jonka keinoin oppilaiden kirjoitusten sisältö ja havainnot koodattiin ja luokiteltiin. Pääluokiksi valikoituivat yhdessä tekeminen, hyvinvointi, liikuntaympäristö, liikuntamuodot ja liikuntamäärä. Tutkimukseen osallistuneet 6. luokkalaiset liikkuivat merkittävän paljon luontoympäristössä. Ystävien sekä perheenjäsenten kerrottiin olevan olennainen osa ulkoliikunnan harrastamista. Ulkoilun jälkeen esiintyi paljon positiivisia tunteita, sillä ulkoilun kerrottiin tuovan hyvää fiilistä ja energiaa sekä auttavan keskittymään paremmin. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista liikkui koulumatkat kävellen tai pyöräillen. Suosittuja liikuntaympäristöjä metsän lisäksi olivat urheilukentät, joiden voitiin todeta olleen helposti saavutettavissa tutkimukseen osallistuneille. Ulkoliikuntaa kertyi keskimäärin tunti päivässä ja kesäaikaan selvästi talvea enemmän. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että oppilaat kokivat ulkoliikunnan merkityksellisenä omalle hyvinvoinnilleen.
first_indexed 2022-04-28T20:00:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Bottas, Reijo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lappalainen, Marie", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ylikoski, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-04-28T04:33:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-04-28T04:33:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80767", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia merkityksi\u00e4 6. luokkalaiset antavat ulkoliikunnan vaikutuksista omalle hyvinvoinnilleen. Tavoitteena oli my\u00f6s saada selville millaisissa ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 6. luokkalaiset harrastavat ulkoliikuntaa ja mit\u00e4 liikuntamuotoja he arjessaan suosivat. Lis\u00e4ksi tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 liikkuvatko 6. luokkalaiset yksin vai vuorovaikutuksessa muiden kanssa ja millaiset ovat ulkoliikunnan liikuntam\u00e4\u00e4r\u00e4t p\u00e4ivitt\u00e4isell\u00e4 ja viikoittaisella tasolla. Tutkimuksen perusteella saatiin kokonaiskuva siit\u00e4, mit\u00e4 6. luokkalaisen ulkoliikunta pit\u00e4\u00e4 sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n, millaisia merkityksi\u00e4 ulkoliikunnan harrastamiseen sis\u00e4ltyy ja miten he kokevat sen vaikuttavan omaan hyvinvointiinsa.\n\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto koostui 6.luokkalaisten k\u00e4sin kirjoitetuista teksteist\u00e4. Ker\u00e4tty aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4, jonka keinoin oppilaiden kirjoitusten sis\u00e4lt\u00f6 ja havainnot koodattiin ja luokiteltiin. P\u00e4\u00e4luokiksi valikoituivat yhdess\u00e4 tekeminen, hyvinvointi, liikuntaymp\u00e4rist\u00f6, liikuntamuodot ja liikuntam\u00e4\u00e4r\u00e4. \n\nTutkimukseen osallistuneet 6. luokkalaiset liikkuivat merkitt\u00e4v\u00e4n paljon luontoymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Yst\u00e4vien sek\u00e4 perheenj\u00e4senten kerrottiin olevan olennainen osa ulkoliikunnan harrastamista. Ulkoilun j\u00e4lkeen esiintyi paljon positiivisia tunteita, sill\u00e4 ulkoilun kerrottiin tuovan hyv\u00e4\u00e4 fiilist\u00e4 ja energiaa sek\u00e4 auttavan keskittym\u00e4\u00e4n paremmin. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista liikkui koulumatkat k\u00e4vellen tai py\u00f6r\u00e4illen. Suosittuja liikuntaymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4 mets\u00e4n lis\u00e4ksi olivat urheilukent\u00e4t, joiden voitiin todeta olleen helposti saavutettavissa tutkimukseen osallistuneille. Ulkoliikuntaa kertyi keskim\u00e4\u00e4rin tunti p\u00e4iv\u00e4ss\u00e4 ja kes\u00e4aikaan selv\u00e4sti talvea enemm\u00e4n. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 oppilaat kokivat ulkoliikunnan merkityksellisen\u00e4 omalle hyvinvoinnilleen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-04-28T04:33:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-04-28T04:33:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "6. luokkalainen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ulkoilun j\u00e4lkeen on aina hyv\u00e4 ja pirte\u00e4 olo : ulkoliikunnan merkityksi\u00e4 6. luokkalaisen hyvinvoinnin kokemuksille", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202204282438", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ulkoliikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80767
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:32Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bf4fa957-bdb6-4e3e-9419-187daefa32d4\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-202204282438.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lappalainen, Marie Ylikoski, Laura Ulkoilun jälkeen on aina hyvä ja pirteä olo : ulkoliikunnan merkityksiä 6. luokkalaisen hyvinvoinnin kokemuksille 6. luokkalainen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta fyysinen aktiivisuus hyvinvointi ulkoliikunta nuoret
title Ulkoilun jälkeen on aina hyvä ja pirteä olo : ulkoliikunnan merkityksiä 6. luokkalaisen hyvinvoinnin kokemuksille
title_full Ulkoilun jälkeen on aina hyvä ja pirteä olo : ulkoliikunnan merkityksiä 6. luokkalaisen hyvinvoinnin kokemuksille
title_fullStr Ulkoilun jälkeen on aina hyvä ja pirteä olo : ulkoliikunnan merkityksiä 6. luokkalaisen hyvinvoinnin kokemuksille Ulkoilun jälkeen on aina hyvä ja pirteä olo : ulkoliikunnan merkityksiä 6. luokkalaisen hyvinvoinnin kokemuksille
title_full_unstemmed Ulkoilun jälkeen on aina hyvä ja pirteä olo : ulkoliikunnan merkityksiä 6. luokkalaisen hyvinvoinnin kokemuksille Ulkoilun jälkeen on aina hyvä ja pirteä olo : ulkoliikunnan merkityksiä 6. luokkalaisen hyvinvoinnin kokemuksille
title_short Ulkoilun jälkeen on aina hyvä ja pirteä olo
title_sort ulkoilun jälkeen on aina hyvä ja pirteä olo ulkoliikunnan merkityksiä 6 luokkalaisen hyvinvoinnin kokemuksille
title_sub ulkoliikunnan merkityksiä 6. luokkalaisen hyvinvoinnin kokemuksille
title_txtP Ulkoilun jälkeen on aina hyvä ja pirteä olo : ulkoliikunnan merkityksiä 6. luokkalaisen hyvinvoinnin kokemuksille
topic 6. luokkalainen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta fyysinen aktiivisuus hyvinvointi ulkoliikunta nuoret
topic_facet 502 6. luokkalainen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus hyvinvointi liikunta nuoret ulkoliikunta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80767 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204282438
work_keys_str_mv AT lappalainenmarie ulkoilunjälkeenonainahyväjapirteäoloulkoliikunnanmerkityksiä6luokkalaisenhyvinv