Herkkä musiikinopettaja erityisherkkyys musiikinopettajan vahvuutena

Kandidaatintutkielmani käsittelee kirjallisuuskatsauksen keinoin herkkyyttä vahvuutena musiikinopettajan työssä, ja erityisesti kiinnostuksen kohteena ovat 7—9 vuosiluokkien musiikin aineenopettajat. Tarkastelen herkkyyttä ensin kolmen pääteeman, eli psyykkisen erityisherkkyyden, neurobiologisesti v...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nykänen, Pinja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80738
_version_ 1826225809219649536
author Nykänen, Pinja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nykänen, Pinja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nykänen, Pinja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nykänen, Pinja
datasource_str_mv jyx
description Kandidaatintutkielmani käsittelee kirjallisuuskatsauksen keinoin herkkyyttä vahvuutena musiikinopettajan työssä, ja erityisesti kiinnostuksen kohteena ovat 7—9 vuosiluokkien musiikin aineenopettajat. Tarkastelen herkkyyttä ensin kolmen pääteeman, eli psyykkisen erityisherkkyyden, neurobiologisesti välittyvän herkkyyden sekä sosiaalisen sensitiivisyyden, valossa. Psyykkinen erityisherkkyys keskittyy Aronin ja Aronin (1997) teorioihin, neurobiologisesti välittyvä herkkyys pohjautuu Boycen ja Ellisin (2008) tutkimukseen ja sosiaalisen sensitiivisyyden olen yhdistänyt Bozdağin & Bozdağin (2021) näkemyksiin. Herkkyyden pohdinnan jälkeen perehdyn Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin 2014 ja tutkin millaisia odotuksia musiikinopettajalle asetetaan sen suunnalta. 7 – 9 vuosiluokkien musiikinopetukseen liittyy neljä sisältöaluetta sekä 12 tavoitetta, jotka on jaettu neljän osuuden alle: Osallisuus, Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen, Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito, Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa sekä Oppimaan oppiminen musiikissa. Tutkielmassani tulin huomanneeksi, että herkkyys ei musiikinopettajan piirteenä ole yksiselitteisesti vain heikkous tai vahvuus. Herkällä musiikkikasvattajalla voi ominaisuutensa vuoksi olla esimerkiksi erityisen hyvät valmiudet kohdata oppilas sekä tunnistaa erityisherkkiä oppilaita. Heikkouksia ovat neurobiologisesti välittyvän herkkyyden ja luokan yhteismusisoinnin yhdistelmä, joka voi olla kovin kuormittavaa. Psyykkisesti erityisherkkä voi myös olla taipuvainen ylenpalttiseen reflektioon. Opettajien herkkyys vaatii aiheena kipeästi lisää tutkimusta keskittyen varsinkin musiikkikasvattajien herkkyyteen. Hankitun tiedon avulla voidaan pyrkiä esimerkiksi parantamaan musiikinopettajien työssäjaksamista, ehkäisemään työuupumusta sekä lisäämään työturvallisuutta. Tutkimuksissa olisi siis erityisen tärkeää tuoda esiin monipuolisia näkökulmia.
first_indexed 2024-09-11T08:52:54Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nyk\u00e4nen, Pinja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-04-27T05:39:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-04-27T05:39:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80738", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kandidaatintutkielmani k\u00e4sittelee kirjallisuuskatsauksen keinoin herkkyytt\u00e4 vahvuutena musiikinopettajan ty\u00f6ss\u00e4, ja erityisesti kiinnostuksen kohteena ovat 7\u20149 vuosiluokkien musiikin aineenopettajat. Tarkastelen herkkyytt\u00e4 ensin kolmen p\u00e4\u00e4teeman, eli psyykkisen erityisherkkyyden, neurobiologisesti v\u00e4littyv\u00e4n herkkyyden sek\u00e4 sosiaalisen sensitiivisyyden, valossa. Psyykkinen erityisherkkyys keskittyy Aronin ja Aronin (1997) teorioihin, neurobiologisesti v\u00e4littyv\u00e4 herkkyys pohjautuu Boycen ja Ellisin (2008) tutkimukseen ja sosiaalisen sensitiivisyyden olen yhdist\u00e4nyt Bozda\u011fin & Bozda\u011fin (2021) n\u00e4kemyksiin.\n\nHerkkyyden pohdinnan j\u00e4lkeen perehdyn Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin 2014 ja tutkin millaisia odotuksia musiikinopettajalle asetetaan sen suunnalta. 7 \u2013 9 vuosiluokkien musiikinopetukseen liittyy nelj\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6aluetta sek\u00e4 12 tavoitetta, jotka on jaettu nelj\u00e4n osuuden alle: Osallisuus, Musiikilliset tiedot ja taidot sek\u00e4 luova tuottaminen, Kulttuurinen ymm\u00e4rrys ja monilukutaito, Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa sek\u00e4 Oppimaan oppiminen musiikissa.\n\nTutkielmassani tulin huomanneeksi, ett\u00e4 herkkyys ei musiikinopettajan piirteen\u00e4 ole yksiselitteisesti vain heikkous tai vahvuus. Herk\u00e4ll\u00e4 musiikkikasvattajalla voi ominaisuutensa vuoksi olla esimerkiksi erityisen hyv\u00e4t valmiudet kohdata oppilas sek\u00e4 tunnistaa erityisherkki\u00e4 oppilaita. Heikkouksia ovat neurobiologisesti v\u00e4littyv\u00e4n herkkyyden ja luokan yhteismusisoinnin yhdistelm\u00e4, joka voi olla kovin kuormittavaa. Psyykkisesti erityisherkk\u00e4 voi my\u00f6s olla taipuvainen ylenpalttiseen reflektioon.\n\nOpettajien herkkyys vaatii aiheena kipe\u00e4sti lis\u00e4\u00e4 tutkimusta keskittyen varsinkin musiikkikasvattajien herkkyyteen. Hankitun tiedon avulla voidaan pyrki\u00e4 esimerkiksi parantamaan musiikinopettajien ty\u00f6ss\u00e4jaksamista, ehk\u00e4isem\u00e4\u00e4n ty\u00f6uupumusta sek\u00e4 lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n ty\u00f6turvallisuutta. Tutkimuksissa olisi siis erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tuoda esiin monipuolisia n\u00e4k\u00f6kulmia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-04-27T05:39:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-04-27T05:39:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sensitiivisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkikasvattaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "persoonallisuuspsykologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Herkk\u00e4 musiikinopettaja : erityisherkkyys musiikinopettajan vahvuutena", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202204272411", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "herkkyys (psykologia)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "introversio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80738
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:53Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/046c40ce-2cb6-4445-a87f-82ed03797159\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202204272411.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nykänen, Pinja Herkkä musiikinopettaja : erityisherkkyys musiikinopettajan vahvuutena sensitiivisyys musiikkikasvattaja persoonallisuuspsykologia Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikinopettajat musiikkikasvatus herkkyys (psykologia) introversio
title Herkkä musiikinopettaja : erityisherkkyys musiikinopettajan vahvuutena
title_full Herkkä musiikinopettaja : erityisherkkyys musiikinopettajan vahvuutena
title_fullStr Herkkä musiikinopettaja : erityisherkkyys musiikinopettajan vahvuutena Herkkä musiikinopettaja : erityisherkkyys musiikinopettajan vahvuutena
title_full_unstemmed Herkkä musiikinopettaja : erityisherkkyys musiikinopettajan vahvuutena Herkkä musiikinopettaja : erityisherkkyys musiikinopettajan vahvuutena
title_short Herkkä musiikinopettaja
title_sort herkkä musiikinopettaja erityisherkkyys musiikinopettajan vahvuutena
title_sub erityisherkkyys musiikinopettajan vahvuutena
title_txtP Herkkä musiikinopettaja : erityisherkkyys musiikinopettajan vahvuutena
topic sensitiivisyys musiikkikasvattaja persoonallisuuspsykologia Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikinopettajat musiikkikasvatus herkkyys (psykologia) introversio
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 herkkyys (psykologia) introversio musiikinopettajat musiikkikasvattaja musiikkikasvatus persoonallisuuspsykologia sensitiivisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80738 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204272411
work_keys_str_mv AT nykänenpinja herkkämusiikinopettajaerityisherkkyysmusiikinopettajanvahvuutena