Erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Tutkimuksemme pääpaino kohdistuu erityisopettajien kokemuksiin toiminnallisuudesta. Lisäksi selvitimme, miten erityisopettajat toteuttavat toiminnallisuutta käytännössä. Tutk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nyrhilä, Anniina, Saranpää, Juulia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80736
_version_ 1826225702412746752
author Nyrhilä, Anniina Saranpää, Juulia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nyrhilä, Anniina Saranpää, Juulia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nyrhilä, Anniina Saranpää, Juulia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nyrhilä, Anniina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Tutkimuksemme pääpaino kohdistuu erityisopettajien kokemuksiin toiminnallisuudesta. Lisäksi selvitimme, miten erityisopettajat toteuttavat toiminnallisuutta käytännössä. Tutkimuksemme on laadullinen poikittaistutkimus ja tutkimusstrategiana käytimme fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta. Tutkimuksen aineiston keräsimme haastattelemalla kuutta erityisopettajaa Etelä-Pohjanmaan alueelta. Kaksi osallistujista työskenteli erityisluokanopettajana ja neljä laaja-alaisena erityisopettajana. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Analysoimme aineiston hyödyntäen teemoittelua teoriaohjaavasti. Tulokset osoittivat, että erityisopettajat kokivat toiminnallisen matematiikan tarpeellisena alkuopetuksessa. Valtaosa haastateltavista toteutti toiminnallisuutta opetuksessaan lähes joka päivä jossain muodossa. Lisäksi erityisopettajat kokivat vertaisuuden merkittävänä henkilökohtaisena tukimuotona toiminnallisuuden toteuttamisessa. Erityisopettajat hyödynsivät toiminnallisuuden toteuttamisessa runsaasti erilaisia toimintavälineitä ja -materiaaleja. Monipuoliset käytännön harjoitteet nousivat selkeästi esiin aineistosta ja jokainen haastateltavista erityisopettajista hyödynsi kehollisia harjoitteita opetuksessaan. Tutkimuksemme tulokset vahvistavat aiempien tutkimusten tuloksia, mutta tässä tutkimuksessa toimme erityisesti erityisopettajien äänen kuuluviin. Tulosten perusteella voimme tehdä johtopäätöksen, että toiminnallisuus koetaan positiivisena asiana ja sillä nähdään olevan paikkansa alkuopetuksessa.
first_indexed 2022-04-27T20:04:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Terhi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nyrhil\u00e4, Anniina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saranp\u00e4\u00e4, Juulia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-04-27T05:32:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-04-27T05:32:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80736", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Tutkimuksemme p\u00e4\u00e4paino kohdistuu erityisopettajien kokemuksiin toiminnallisuudesta. Lis\u00e4ksi selvitimme, miten erityisopettajat toteuttavat toiminnallisuutta k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4.\nTutkimuksemme on laadullinen poikittaistutkimus ja tutkimusstrategiana k\u00e4ytimme fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta. Tutkimuksen aineiston ker\u00e4simme haastattelemalla kuutta erityisopettajaa Etel\u00e4-Pohjanmaan alueelta. Kaksi osallistujista ty\u00f6skenteli erityisluokanopettajana ja nelj\u00e4 laaja-alaisena erityisopettajana. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Analysoimme aineiston hy\u00f6dynt\u00e4en teemoittelua teoriaohjaavasti.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 erityisopettajat kokivat toiminnallisen matematiikan tarpeellisena alkuopetuksessa. Valtaosa haastateltavista toteutti toiminnallisuutta opetuksessaan l\u00e4hes joka p\u00e4iv\u00e4 jossain muodossa. Lis\u00e4ksi erityisopettajat kokivat vertaisuuden merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 henkil\u00f6kohtaisena tukimuotona toiminnallisuuden toteuttamisessa. Erityisopettajat hy\u00f6dynsiv\u00e4t toiminnallisuuden toteuttamisessa runsaasti erilaisia toimintav\u00e4lineit\u00e4 ja -materiaaleja. Monipuoliset k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n harjoitteet nousivat selke\u00e4sti esiin aineistosta ja jokainen haastateltavista erityisopettajista hy\u00f6dynsi kehollisia harjoitteita opetuksessaan. Tutkimuksemme tulokset vahvistavat aiempien tutkimusten tuloksia,\nmutta t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa toimme erityisesti erityisopettajien \u00e4\u00e4nen kuuluviin. Tulosten perusteella voimme tehd\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen, ett\u00e4 toiminnallisuus koetaan positiivisena asiana ja sill\u00e4 n\u00e4hd\u00e4\u00e4n olevan paikkansa alkuopetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-04-27T05:32:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-04-27T05:32:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallinen matematiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikan opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202204272409", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80736
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:55Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8fa21f8f-e43a-4f00-8b3a-811225e448db\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202204272409.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nyrhilä, Anniina Saranpää, Juulia Erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa toiminnallinen matematiikka matematiikan opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kokemukset matematiikka erityisopettajat opetus alkuopetus erityisopetus oppiminen opetusmenetelmät matemaattiset taidot toiminnallisuus
title Erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa
title_full Erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa
title_fullStr Erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa Erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa
title_full_unstemmed Erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa Erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa
title_short Erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa
title_sort erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa
title_txtP Erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa
topic toiminnallinen matematiikka matematiikan opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kokemukset matematiikka erityisopettajat opetus alkuopetus erityisopetus oppiminen opetusmenetelmät matemaattiset taidot toiminnallisuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus erityisopettajat erityisopetus kokemukset matemaattiset taidot matematiikan opetus matematiikka opetus opetusmenetelmät oppiminen toiminnallinen matematiikka toiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80736 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204272409
work_keys_str_mv AT nyrhiläanniina erityisopettajienkokemuksiatoiminnallisenmatematiikantoteuttamisestaalkuopetukses