Turvallisuuden tunne musiikinopetuksessa

Kandidaatintutkielmassani teen katsauksen syihin, jotka luovat musiikinopetukseen turvallisuuden ja puolestaan myös turvattomuuden tunnetta niin koulussa kuin taiteen perusopetuksenkin puolella. Esiintymisjännitystä on käsitelty paljon esiintyvän muusikon näkökulmasta, mutta lapset ja nuoret kouluis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ojala, Silja
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80734
_version_ 1826225802471014400
author Ojala, Silja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ojala, Silja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ojala, Silja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ojala, Silja
datasource_str_mv jyx
description Kandidaatintutkielmassani teen katsauksen syihin, jotka luovat musiikinopetukseen turvallisuuden ja puolestaan myös turvattomuuden tunnetta niin koulussa kuin taiteen perusopetuksenkin puolella. Esiintymisjännitystä on käsitelty paljon esiintyvän muusikon näkökulmasta, mutta lapset ja nuoret kouluissa ja musiikkioppilaitoksissa jäävät usein näiden tutkimusten ulkopuolelle. Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastelen sekä jännittämisen eri muotoja ja yksilöllisiä persoonallisuuseroja että ryhmädynamiikkaa ja ilmapiiriä. Lisäksi pohdin opettajan roolia turvallisuuden tunteen tukemisessa niin yksilö- kuin ryhmätasolla. Turvallisuuden tunteeseen vaikuttavat oppilaan itsetunto sekä käsitykset omasta itsestä ja omasta osaamisesta. Lisäksi yksilölliset persoonallisuuden piirteet ja aiemmat kokemukset koskien esimerkiksi ryhmätilanteita ovat merkittävässä roolissa turvallisuuden tunteessa. Opettaja voi yksilöä huomioivalla ja sensitiivisellä pedagogiikalla sekä ryhmän ilmapiiriä tukemalla auttaa turvallisuuden tunteen kehittymistä ja säilymistä. Jännittämisen osuutta ei pidä vähätellä ja sen käsittelyä sekä kohtaamista tulee aktiivisesti harjoitella. Tärkeintä on jännittämisen normalisointi. Oppilaan itsetuntemuksen ohella opettajan omalla itsetuntemuksella on tärkeä osa vuorovaikutuksessa. Jatkossa aihetta voisi viedä käytäntöön ja tutkia esimerkiksi erilaisten työskentelymuotojen tai tunnekasvatuksen merkitystä oppilaan kokemuksiin turvallisuuden tunteesta.
first_indexed 2022-04-27T20:04:16Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ojala, Silja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-04-27T05:22:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-04-27T05:22:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80734", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kandidaatintutkielmassani teen katsauksen syihin, jotka luovat musiikinopetukseen turvallisuuden ja puolestaan my\u00f6s turvattomuuden tunnetta niin koulussa kuin taiteen perusopetuksenkin puolella. Esiintymisj\u00e4nnityst\u00e4 on k\u00e4sitelty paljon esiintyv\u00e4n muusikon n\u00e4k\u00f6kulmasta, mutta lapset ja nuoret kouluissa ja musiikkioppilaitoksissa j\u00e4\u00e4v\u00e4t usein n\u00e4iden tutkimusten ulkopuolelle. T\u00e4ss\u00e4 kirjallisuuskatsauksessa tarkastelen sek\u00e4 j\u00e4nnitt\u00e4misen eri muotoja ja yksil\u00f6llisi\u00e4 persoonallisuuseroja ett\u00e4 ryhm\u00e4dynamiikkaa ja ilmapiiri\u00e4. Lis\u00e4ksi pohdin opettajan roolia turvallisuuden tunteen tukemisessa niin yksil\u00f6- kuin ryhm\u00e4tasolla. \nTurvallisuuden tunteeseen vaikuttavat oppilaan itsetunto sek\u00e4 k\u00e4sitykset omasta itsest\u00e4 ja omasta osaamisesta. Lis\u00e4ksi yksil\u00f6lliset persoonallisuuden piirteet ja aiemmat kokemukset koskien esimerkiksi ryhm\u00e4tilanteita ovat merkitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 roolissa turvallisuuden tunteessa. Opettaja voi yksil\u00f6\u00e4 huomioivalla ja sensitiivisell\u00e4 pedagogiikalla sek\u00e4 ryhm\u00e4n ilmapiiri\u00e4 tukemalla auttaa turvallisuuden tunteen kehittymist\u00e4 ja s\u00e4ilymist\u00e4. J\u00e4nnitt\u00e4misen osuutta ei pid\u00e4 v\u00e4h\u00e4tell\u00e4 ja sen k\u00e4sittely\u00e4 sek\u00e4 kohtaamista tulee aktiivisesti harjoitella. T\u00e4rkeint\u00e4 on j\u00e4nnitt\u00e4misen normalisointi. Oppilaan itsetuntemuksen ohella opettajan omalla itsetuntemuksella on t\u00e4rke\u00e4 osa vuorovaikutuksessa. \nJatkossa aihetta voisi vied\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n ja tutkia esimerkiksi erilaisten ty\u00f6skentelymuotojen tai tunnekasvatuksen merkityst\u00e4 oppilaan kokemuksiin turvallisuuden tunteesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-04-27T05:22:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-04-27T05:22:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "turvallisuuden tunne", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psyykkinen turvallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiintymisj\u00e4nnitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "turvallinen oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Turvallisuuden tunne musiikinopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202204272407", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "j\u00e4nnitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "turvallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80734
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:18Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b8ff3e67-3b11-4adb-a56b-fcecaf4739f7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202204272407.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ojala, Silja Turvallisuuden tunne musiikinopetuksessa turvallisuuden tunne psyykkinen turvallisuus esiintymisjännitys turvallinen oppimisympäristö Musiikkikasvatus Music Education 3052 oppimisympäristö jännittäminen opetus tunteet turvallisuus musiikki musiikkikasvatus
title Turvallisuuden tunne musiikinopetuksessa
title_full Turvallisuuden tunne musiikinopetuksessa
title_fullStr Turvallisuuden tunne musiikinopetuksessa Turvallisuuden tunne musiikinopetuksessa
title_full_unstemmed Turvallisuuden tunne musiikinopetuksessa Turvallisuuden tunne musiikinopetuksessa
title_short Turvallisuuden tunne musiikinopetuksessa
title_sort turvallisuuden tunne musiikinopetuksessa
title_txtP Turvallisuuden tunne musiikinopetuksessa
topic turvallisuuden tunne psyykkinen turvallisuus esiintymisjännitys turvallinen oppimisympäristö Musiikkikasvatus Music Education 3052 oppimisympäristö jännittäminen opetus tunteet turvallisuus musiikki musiikkikasvatus
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus esiintymisjännitys jännittäminen musiikki musiikkikasvatus opetus oppimisympäristö psyykkinen turvallisuus tunteet turvallinen oppimisympäristö turvallisuuden tunne turvallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80734 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204272407
work_keys_str_mv AT ojalasilja turvallisuudentunnemusiikinopetuksessa