Turvallisuuden tunne musiikinopetuksessa

Kandidaatintutkielmassani teen katsauksen syihin, jotka luovat musiikinopetukseen turvallisuuden ja puolestaan myös turvattomuuden tunnetta niin koulussa kuin taiteen perusopetuksenkin puolella. Esiintymisjännitystä on käsitelty paljon esiintyvän muusikon näkökulmasta, mutta lapset ja nuoret kouluis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ojala, Silja
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80734
Kuvaus
Yhteenveto:Kandidaatintutkielmassani teen katsauksen syihin, jotka luovat musiikinopetukseen turvallisuuden ja puolestaan myös turvattomuuden tunnetta niin koulussa kuin taiteen perusopetuksenkin puolella. Esiintymisjännitystä on käsitelty paljon esiintyvän muusikon näkökulmasta, mutta lapset ja nuoret kouluissa ja musiikkioppilaitoksissa jäävät usein näiden tutkimusten ulkopuolelle. Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastelen sekä jännittämisen eri muotoja ja yksilöllisiä persoonallisuuseroja että ryhmädynamiikkaa ja ilmapiiriä. Lisäksi pohdin opettajan roolia turvallisuuden tunteen tukemisessa niin yksilö- kuin ryhmätasolla. Turvallisuuden tunteeseen vaikuttavat oppilaan itsetunto sekä käsitykset omasta itsestä ja omasta osaamisesta. Lisäksi yksilölliset persoonallisuuden piirteet ja aiemmat kokemukset koskien esimerkiksi ryhmätilanteita ovat merkittävässä roolissa turvallisuuden tunteessa. Opettaja voi yksilöä huomioivalla ja sensitiivisellä pedagogiikalla sekä ryhmän ilmapiiriä tukemalla auttaa turvallisuuden tunteen kehittymistä ja säilymistä. Jännittämisen osuutta ei pidä vähätellä ja sen käsittelyä sekä kohtaamista tulee aktiivisesti harjoitella. Tärkeintä on jännittämisen normalisointi. Oppilaan itsetuntemuksen ohella opettajan omalla itsetuntemuksella on tärkeä osa vuorovaikutuksessa. Jatkossa aihetta voisi viedä käytäntöön ja tutkia esimerkiksi erilaisten työskentelymuotojen tai tunnekasvatuksen merkitystä oppilaan kokemuksiin turvallisuuden tunteesta.