Opettajien kokemuksia opetuksen eriyttämisestä ”Aina voisin toteuttaa eriyttämistä luokassani paremmin”

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten erään pienen pohjalaispaikkakunnan alakoulun luokan- ja aineenopettajat kokevat opetuksen eriyttämisen omassa työssään ja millaisten opetuksen järjestäjän toimien he uskovat edistävän tai vaikeuttavan eriyttävän opetuksen toteuttamista. Opetuksen e...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Autio, Johanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80686
_version_ 1826225706558816256
author Autio, Johanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Autio, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Autio, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Autio, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten erään pienen pohjalaispaikkakunnan alakoulun luokan- ja aineenopettajat kokevat opetuksen eriyttämisen omassa työssään ja millaisten opetuksen järjestäjän toimien he uskovat edistävän tai vaikeuttavan eriyttävän opetuksen toteuttamista. Opetuksen eriyttämisestä on tullut hyvän perusopetuksen edellytys inklusiivisen koulun jalkauduttua Suomeen 1990-luvulta lähtien. Myös kolmiportaisen tuen käyttöönotto vuonna 2011 asetti lisävaatimuksia opetuksen eriyttämiselle. Tutkimus toteutettiin pienessä pohjalaiskunnassa keväällä 2022. Tutkimusaineisto kerättiin avoimella verkkolomakekyselyllä, joka sisälsi taustakysymyksiä ja kolme avointa kysymystä. Tämä tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto analysoitiin fenomenografista tutkimusotetta käyttäen. Tutkimus osoitti, että tutkimuksessa mukana olleet opettajat käsittävät eriyttävän opetuksen laajasti. Vastaajat kuvailivat toteuttavansa eriyttävää opetusta oppilastuntemustaan hyväksikäyttäen. Opetuksen eriyttämistä kuvattiin oppilaslähtöisenä, yksilöllisenä ja oppilaan taitotasolle sopivaksi räätälöitynä opetuksen toteuttamistapana. Eriyttävän opettamisen toteuttamiseen haasteita toivat henkilöstön resurssipula, eriyttämistä mahdollistavien tilojen puuttuminen ja isot oppilasryhmät. Opetuksen eriyttämistä edesauttoivat riittävät resurssit, joista vahvimmin nousivat esille erityisopettajan ja koulunkäynninohjaajien työn merkityksellisyys. Myös työyhteisön tuki, työkokemus ja rinnakkaisopettajuus koettiin tärkeiksi opetuksen eriyttämistä edistäviksi tekijöiksi.
first_indexed 2022-04-25T20:00:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Harju-Luukkainen, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Autio, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-04-25T07:46:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-04-25T07:46:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80686", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten er\u00e4\u00e4n pienen pohjalaispaikkakunnan alakoulun luokan- ja aineenopettajat kokevat opetuksen eriytt\u00e4misen\nomassa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n ja millaisten opetuksen j\u00e4rjest\u00e4j\u00e4n toimien he uskovat edist\u00e4v\u00e4n\ntai vaikeuttavan eriytt\u00e4v\u00e4n opetuksen toteuttamista. Opetuksen eriytt\u00e4misest\u00e4\non tullut hyv\u00e4n perusopetuksen edellytys inklusiivisen koulun jalkauduttua\nSuomeen 1990-luvulta l\u00e4htien. My\u00f6s kolmiportaisen tuen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto vuonna\n2011 asetti lis\u00e4vaatimuksia opetuksen eriytt\u00e4miselle.\nTutkimus toteutettiin pieness\u00e4 pohjalaiskunnassa kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2022. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin avoimella verkkolomakekyselyll\u00e4, joka sis\u00e4lsi taustakysymyksi\u00e4 ja kolme avointa kysymyst\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto analysoitiin fenomenografista tutkimusotetta\nk\u00e4ytt\u00e4en.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 tutkimuksessa mukana olleet opettajat k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4t\neriytt\u00e4v\u00e4n opetuksen laajasti. Vastaajat kuvailivat toteuttavansa eriytt\u00e4v\u00e4\u00e4 opetusta oppilastuntemustaan hyv\u00e4ksik\u00e4ytt\u00e4en. Opetuksen eriytt\u00e4mist\u00e4 kuvattiin\noppilasl\u00e4ht\u00f6isen\u00e4, yksil\u00f6llisen\u00e4 ja oppilaan taitotasolle sopivaksi r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6ityn\u00e4\nopetuksen toteuttamistapana. Eriytt\u00e4v\u00e4n opettamisen toteuttamiseen haasteita\ntoivat henkil\u00f6st\u00f6n resurssipula, eriytt\u00e4mist\u00e4 mahdollistavien tilojen puuttuminen ja isot oppilasryhm\u00e4t. Opetuksen eriytt\u00e4mist\u00e4 edesauttoivat riitt\u00e4v\u00e4t resurssit, joista vahvimmin nousivat esille erityisopettajan ja koulunk\u00e4ynninohjaajien\nty\u00f6n merkityksellisyys. My\u00f6s ty\u00f6yhteis\u00f6n tuki, ty\u00f6kokemus ja rinnakkaisopettajuus koettiin t\u00e4rkeiksi opetuksen eriytt\u00e4mist\u00e4 edist\u00e4viksi tekij\u00f6iksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-04-25T07:46:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-04-25T07:46:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien kokemuksia opetuksen eriytt\u00e4misest\u00e4 : \u201dAina voisin toteuttaa eriytt\u00e4mist\u00e4 luokassani paremmin\u201d", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202204252363", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80686
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:53Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5f97f58f-fef6-4a3b-ac09-990f5b607604\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202204252363.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Autio, Johanna Opettajien kokemuksia opetuksen eriyttämisestä : ”Aina voisin toteuttaa eriyttämistä luokassani paremmin” Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 fenomenografia käsitykset eriyttäminen inkluusio perusopetus kolmiportainen tuki
title Opettajien kokemuksia opetuksen eriyttämisestä : ”Aina voisin toteuttaa eriyttämistä luokassani paremmin”
title_full Opettajien kokemuksia opetuksen eriyttämisestä : ”Aina voisin toteuttaa eriyttämistä luokassani paremmin”
title_fullStr Opettajien kokemuksia opetuksen eriyttämisestä : ”Aina voisin toteuttaa eriyttämistä luokassani paremmin” Opettajien kokemuksia opetuksen eriyttämisestä : ”Aina voisin toteuttaa eriyttämistä luokassani paremmin”
title_full_unstemmed Opettajien kokemuksia opetuksen eriyttämisestä : ”Aina voisin toteuttaa eriyttämistä luokassani paremmin” Opettajien kokemuksia opetuksen eriyttämisestä : ”Aina voisin toteuttaa eriyttämistä luokassani paremmin”
title_short Opettajien kokemuksia opetuksen eriyttämisestä
title_sort opettajien kokemuksia opetuksen eriyttämisestä aina voisin toteuttaa eriyttämistä luokassani paremmin
title_sub ”Aina voisin toteuttaa eriyttämistä luokassani paremmin”
title_txtP Opettajien kokemuksia opetuksen eriyttämisestä : ”Aina voisin toteuttaa eriyttämistä luokassani paremmin”
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 fenomenografia käsitykset eriyttäminen inkluusio perusopetus kolmiportainen tuki
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education eriyttäminen fenomenografia inkluusio kolmiportainen tuki käsitykset perusopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80686 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204252363
work_keys_str_mv AT autiojohanna opettajienkokemuksiaopetukseneriyttämisestäainavoisintoteuttaaeriyttämistäluokassan