Miten opettajat tukevat vuorovaikutuksessa sanallisesti ja sanattomasti lasten emotionaalisen kompetenssin rakentumista Paula ja tunnepeikot-tuokioilla?

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia emotionaalisen kompetenssin rakentumisen tukemisen keinoja opettajien vuorovaikutuksessa näkyi heidän ohjaamillaan Papilio-ohjelman Paula ja tunnepeikot-tuokioilla. Papilio-ohjelma toimii tässä tutkimuksessa vuorovaikutuksen kontekstina ja sen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nieminen, Jenna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80671
_version_ 1826225708384387072
author Nieminen, Jenna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nieminen, Jenna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nieminen, Jenna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nieminen, Jenna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia emotionaalisen kompetenssin rakentumisen tukemisen keinoja opettajien vuorovaikutuksessa näkyi heidän ohjaamillaan Papilio-ohjelman Paula ja tunnepeikot-tuokioilla. Papilio-ohjelma toimii tässä tutkimuksessa vuorovaikutuksen kontekstina ja sen tehosta lasten sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa on saavutettu positiivisia tuloksia erityisesti Saksassa. Tutkimuksen aineistona olivat yhden länsisuomalaisen päiväkotiryhmän videoidut Paula ja tunnepeikot-tuokiot, joilla tutustuttiin ryhmän opettajien johdolla perustunteita edustaviin peikkoihin Hymyyn, Säikkyyn, Nyyhkyyn ja Äksyyn. Tutkimusaineisto on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimukseni mukaan opettajien vuorovaikutuksessa näkyi sanallisia ja sanattomia tuen muotoja. Sanallisessa vuorovaikutuksessa opettajat tukivat lasten emotionaalista kompetenssia erityisesti kysymysten, toiston ja sanallistamisen avulla. Lisäksi he ohjasivat lapsia konkreettisesti harjoittelemaan tunteiden ilmaisua ja puhuivat myös omista tunnekokemuksistaan. Sanallisen tuen rinnalla kulki sanaton tuki, joka näkyi tässä tutkimuksessa esimerkiksi tiettyjen sanojen painotuksina, eleinä ja eläytymisenä tunteisiin. Johtopäätöksenä tässä tutkimuksessa on, että opettajien on hyvä huomioida sanojen rinnalla sanattoman viestinnän merkitys, jotta voidaan tukea lasten emotionaalisen kompetenssin rakentumista monipuolisesti. Sanaton tuki tuo sanalliseen tukeen lisää merkitystä ja auttaa erilaisia oppijoita.
first_indexed 2024-09-11T08:50:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nieminen, Jenna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-04-22T04:34:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-04-22T04:34:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80671", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia emotionaalisen kompetenssin rakentumisen tukemisen keinoja opettajien vuorovaikutuksessa n\u00e4kyi heid\u00e4n ohjaamillaan Papilio-ohjelman Paula ja tunnepeikot-tuokioilla. Papilio-ohjelma toimii t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa vuorovaikutuksen kontekstina ja sen tehosta lasten sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa on saavutettu positiivisia tuloksia erityisesti Saksassa. \nTutkimuksen aineistona olivat yhden l\u00e4nsisuomalaisen p\u00e4iv\u00e4kotiryhm\u00e4n videoidut Paula ja tunnepeikot-tuokiot, joilla tutustuttiin ryhm\u00e4n opettajien johdolla perustunteita edustaviin peikkoihin Hymyyn, S\u00e4ikkyyn, Nyyhkyyn ja \u00c4ksyyn. Tutkimusaineisto on analysoitu laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\nTutkimukseni mukaan opettajien vuorovaikutuksessa n\u00e4kyi sanallisia ja sanattomia tuen muotoja. Sanallisessa vuorovaikutuksessa opettajat tukivat lasten emotionaalista kompetenssia erityisesti kysymysten, toiston ja sanallistamisen avulla. Lis\u00e4ksi he ohjasivat lapsia konkreettisesti harjoittelemaan tunteiden ilmaisua ja puhuivat my\u00f6s omista tunnekokemuksistaan. Sanallisen tuen rinnalla kulki sanaton tuki, joka n\u00e4kyi t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa esimerkiksi tiettyjen sanojen painotuksina, elein\u00e4 ja el\u00e4ytymisen\u00e4 tunteisiin. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa on, ett\u00e4 opettajien on hyv\u00e4 huomioida sanojen rinnalla sanattoman viestinn\u00e4n merkitys, jotta voidaan tukea lasten emotionaalisen kompetenssin rakentumista monipuolisesti. Sanaton tuki tuo sanalliseen tukeen lis\u00e4\u00e4 merkityst\u00e4 ja auttaa erilaisia oppijoita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-04-22T04:34:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-04-22T04:34:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotionaaliset taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Miten opettajat tukevat vuorovaikutuksessa sanallisesti ja sanattomasti lasten emotionaalisen kompetenssin rakentumista Paula ja tunnepeikot-tuokioilla?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202204222350", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kompetenssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80671
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:31Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ae9c6b9e-4e07-4976-bce3-538677908219\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202204222350.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nieminen, Jenna Miten opettajat tukevat vuorovaikutuksessa sanallisesti ja sanattomasti lasten emotionaalisen kompetenssin rakentumista Paula ja tunnepeikot-tuokioilla? emotionaaliset taidot Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 tunteet tunnetaidot vuorovaikutus kompetenssi sosiaaliset taidot opettajat varhaiskasvatus sosiaalinen vuorovaikutus tukeminen
title Miten opettajat tukevat vuorovaikutuksessa sanallisesti ja sanattomasti lasten emotionaalisen kompetenssin rakentumista Paula ja tunnepeikot-tuokioilla?
title_full Miten opettajat tukevat vuorovaikutuksessa sanallisesti ja sanattomasti lasten emotionaalisen kompetenssin rakentumista Paula ja tunnepeikot-tuokioilla?
title_fullStr Miten opettajat tukevat vuorovaikutuksessa sanallisesti ja sanattomasti lasten emotionaalisen kompetenssin rakentumista Paula ja tunnepeikot-tuokioilla? Miten opettajat tukevat vuorovaikutuksessa sanallisesti ja sanattomasti lasten emotionaalisen kompetenssin rakentumista Paula ja tunnepeikot-tuokioilla?
title_full_unstemmed Miten opettajat tukevat vuorovaikutuksessa sanallisesti ja sanattomasti lasten emotionaalisen kompetenssin rakentumista Paula ja tunnepeikot-tuokioilla? Miten opettajat tukevat vuorovaikutuksessa sanallisesti ja sanattomasti lasten emotionaalisen kompetenssin rakentumista Paula ja tunnepeikot-tuokioilla?
title_short Miten opettajat tukevat vuorovaikutuksessa sanallisesti ja sanattomasti lasten emotionaalisen kompetenssin rakentumista Paula ja tunnepeikot-tuokioilla?
title_sort miten opettajat tukevat vuorovaikutuksessa sanallisesti ja sanattomasti lasten emotionaalisen kompetenssin rakentumista paula ja tunnepeikot tuokioilla
title_txtP Miten opettajat tukevat vuorovaikutuksessa sanallisesti ja sanattomasti lasten emotionaalisen kompetenssin rakentumista Paula ja tunnepeikot-tuokioilla?
topic emotionaaliset taidot Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 tunteet tunnetaidot vuorovaikutus kompetenssi sosiaaliset taidot opettajat varhaiskasvatus sosiaalinen vuorovaikutus tukeminen
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus emotionaaliset taidot kompetenssi opettajat sosiaalinen vuorovaikutus sosiaaliset taidot tukeminen tunnetaidot tunteet varhaiskasvatus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80671 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204222350
work_keys_str_mv AT nieminenjenna mitenopettajattukevatvuorovaikutuksessasanallisestijasanattomastilastenemotionaali