Sisältömarkkinoinnin tavoitteet ja mittaaminen

Sisältömarkkinointi on ollut jo useamman vuoden ajan suosittu markkinoinnin ja inbound-markkinoinnin keino yrityksille. Sisältömarkkinoinnilla pyritään lähtökohtaisesti sitouttamaan kohderyhmän edustajat yritykseen heitä kiinnostavan ja heidän informatiivisia tarpeita vastaavan sisällön avulla. Oike...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Wessman, Sami
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80670
_version_ 1826225710023311360
author Wessman, Sami
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Wessman, Sami Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Wessman, Sami Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Wessman, Sami
datasource_str_mv jyx
description Sisältömarkkinointi on ollut jo useamman vuoden ajan suosittu markkinoinnin ja inbound-markkinoinnin keino yrityksille. Sisältömarkkinoinnilla pyritään lähtökohtaisesti sitouttamaan kohderyhmän edustajat yritykseen heitä kiinnostavan ja heidän informatiivisia tarpeita vastaavan sisällön avulla. Oikein toteutettuna sisältömarkkinointi mahdollistaakin yrityksen liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamisen. Sisältömarkkinointi kokonaisuutena on kuitenkin vielä melko tuntematon, mikä tarkoittaa sitä, että sisältömarkkinoinnin merkitystä osana liiketoimintaa ei välttämättä ymmärretä tai osata hyödyntää yrityksissä. Tästä syystä tässä tutkimuksessa tutkitaan sitä, millaisia tavoitteita sisältömarkkinoinnille asetetaan ja miten näihin tavoitteisiin pääsyä mitataan. Tutkimuksessa hahmotetaan tavoitteiden ja mittaamisen taustalla olevaa sisältömarkkinoinnin kokonaisuutta, sillä se auttaa ymmärtämään tavoitteiden saavuttamisen ja mittaamisen taustatekijöitä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston kerääminen toteutettiin haastattelemalla sisältömarkkinointia työkseen tekeviä ihmisiä. Tutkimustulosten perusteella sisältömarkkinoinnin tavoitteet ovat aina yrityskohtaisia ja tavoitteiden tulisi vastata yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita. Tavoitteiden täyttymiseksi yrityksissä tulisi myös asettaa pienempiä sisältömarkkinoinnin kokonaisuuden eri osa-alueita vastaavia välitavoitteita. Sisältömarkkinoinnin mittarit tulisi yrityksissä asettaa vastaamaan näitä määriteltyjä tavoitteita ja mittaamisessa tulisi keskittyä siihen, että mitataan niin kokonaisuutta kuin pienempienkin osa-alueiden onnistumista. Tutkimuksen tulokset olivat linjassa aiheesta tehdyn aiemman tutkimuksen kanssa, mutta sen lisäksi tuloksissa ilmeni uusia näkökulmia tavoitteiden asettamiseen ja mittaamiseen.
first_indexed 2024-09-11T08:52:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4niemi, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Wessman, Sami", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-04-22T04:32:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-04-22T04:32:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80670", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sis\u00e4lt\u00f6markkinointi on ollut jo useamman vuoden ajan suosittu markkinoinnin ja inbound-markkinoinnin keino yrityksille. Sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnilla pyrit\u00e4\u00e4n l\u00e4ht\u00f6kohtaisesti sitouttamaan kohderyhm\u00e4n edustajat yritykseen heit\u00e4 kiinnostavan ja heid\u00e4n informatiivisia tarpeita vastaavan sis\u00e4ll\u00f6n avulla. Oikein toteutettuna sis\u00e4lt\u00f6markkinointi mahdollistaakin yrityksen liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamisen. Sis\u00e4lt\u00f6markkinointi kokonaisuutena on kuitenkin viel\u00e4 melko tuntematon, mik\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnin merkityst\u00e4 osana liiketoimintaa ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ymm\u00e4rret\u00e4 tai osata hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 yrityksiss\u00e4.\n\nT\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkitaan sit\u00e4, millaisia tavoitteita sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnille asetetaan ja miten n\u00e4ihin tavoitteisiin p\u00e4\u00e4sy\u00e4 mitataan. Tutkimuksessa hahmotetaan tavoitteiden ja mittaamisen taustalla olevaa sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnin kokonaisuutta, sill\u00e4 se auttaa ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n tavoitteiden saavuttamisen ja mittaamisen taustatekij\u00f6it\u00e4. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston ker\u00e4\u00e4minen toteutettiin haastattelemalla sis\u00e4lt\u00f6markkinointia ty\u00f6kseen tekevi\u00e4 ihmisi\u00e4.\n\nTutkimustulosten perusteella sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnin tavoitteet ovat aina yrityskohtaisia ja tavoitteiden tulisi vastata yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita. Tavoitteiden t\u00e4yttymiseksi yrityksiss\u00e4 tulisi my\u00f6s asettaa pienempi\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnin kokonaisuuden eri osa-alueita vastaavia v\u00e4litavoitteita. Sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnin mittarit tulisi yrityksiss\u00e4 asettaa vastaamaan n\u00e4it\u00e4 m\u00e4\u00e4riteltyj\u00e4 tavoitteita ja mittaamisessa tulisi keskitty\u00e4 siihen, ett\u00e4 mitataan niin kokonaisuutta kuin pienempienkin osa-alueiden onnistumista. Tutkimuksen tulokset olivat linjassa aiheesta tehdyn aiemman tutkimuksen kanssa, mutta sen lis\u00e4ksi tuloksissa ilmeni uusia n\u00e4k\u00f6kulmia tavoitteiden asettamiseen ja mittaamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-04-22T04:32:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-04-22T04:32:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4lt\u00f6markkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inbound-markkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinoinnin mittaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnin tavoitteet ja mittaaminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202204222349", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mittaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tavoitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80670
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:53Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/da7c40bf-7097-4745-9011-1e7ec838177a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202204222349.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Wessman, Sami Sisältömarkkinoinnin tavoitteet ja mittaaminen sisältömarkkinointi inbound-markkinointi markkinoinnin mittaaminen Markkinointi Marketing 20423 markkinointi mittaus digitaalinen markkinointi tavoitteet
title Sisältömarkkinoinnin tavoitteet ja mittaaminen
title_full Sisältömarkkinoinnin tavoitteet ja mittaaminen
title_fullStr Sisältömarkkinoinnin tavoitteet ja mittaaminen Sisältömarkkinoinnin tavoitteet ja mittaaminen
title_full_unstemmed Sisältömarkkinoinnin tavoitteet ja mittaaminen Sisältömarkkinoinnin tavoitteet ja mittaaminen
title_short Sisältömarkkinoinnin tavoitteet ja mittaaminen
title_sort sisältömarkkinoinnin tavoitteet ja mittaaminen
title_txtP Sisältömarkkinoinnin tavoitteet ja mittaaminen
topic sisältömarkkinointi inbound-markkinointi markkinoinnin mittaaminen Markkinointi Marketing 20423 markkinointi mittaus digitaalinen markkinointi tavoitteet
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi digitaalinen markkinointi inbound-markkinointi markkinoinnin mittaaminen markkinointi mittaus sisältömarkkinointi tavoitteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80670 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204222349
work_keys_str_mv AT wessmansami sisältömarkkinoinnintavoitteetjamittaaminen