Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa

Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi vuotta työkokemusta luokanopettajaksi valmistumisen jälkeen (n = 5) sekä asian...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kuitunen, Iris
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80659
_version_ 1826225698629484544
author Kuitunen, Iris
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kuitunen, Iris Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kuitunen, Iris Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kuitunen, Iris
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi vuotta työkokemusta luokanopettajaksi valmistumisen jälkeen (n = 5) sekä asiantuntijaluokanopettajat, joilla oli yli 10 vuotta työkokemusta luokanopettajana (n = 4). Tutkimuksen tieteenfilosofinen lähtökohta oli fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin laadullisen fenomenologisen avoimen haastattelun kautta, ja se koostui viiden aloittavan opettajan ja neljän asiantuntijaopettajan haastatteluista. Aineisto analysoitiin fenomenologis-hermeneuttisella analyysillä. Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajat kokivat inkluusion haastavaksi, jos riittäviä resursseja ei ollut. Toisaalta aloittavat opettajat kokivat epävarmuutta ja riittämättömyyden tunnetta työssään, mutta asiantuntijaopettajat olivat tietoisia omista taidoistaan. Erityisopettajien kanssa toteutettu yhteistyö mahdollisti erityisen tuen oppilaan riittävän tukemisen ja yhteistyön merkitys korostui. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että luokanopettajat tiedostavat inkluusion toimintaperiaatteet hyvin, mutta sen toteuttamista pidetään haastavana etenkin riittämättömien resurssien vuoksi. Luokanopettajien osaamista tulisi lisätä inkluusion osalta ja opettajia tulisi täydennyskouluttaa runsaammin.
first_indexed 2024-09-11T08:51:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuitunen, Iris", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-04-21T06:31:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-04-21T06:31:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80659", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi vuotta ty\u00f6kokemusta luokanopettajaksi valmistumisen j\u00e4lkeen (n = 5) sek\u00e4 asiantuntijaluokanopettajat, joilla oli yli 10 vuotta ty\u00f6kokemusta luokanopettajana (n = 4).\n\nTutkimuksen tieteenfilosofinen l\u00e4ht\u00f6kohta oli fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin laadullisen fenomenologisen avoimen haastattelun kautta, ja se koostui viiden aloittavan opettajan ja nelj\u00e4n asiantuntijaopettajan haastatteluista. Aineisto analysoitiin fenomenologis-hermeneuttisella analyysill\u00e4.\n\nTutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajat kokivat inkluusion haastavaksi, jos riitt\u00e4vi\u00e4 resursseja ei ollut. Toisaalta aloittavat opettajat kokivat ep\u00e4varmuutta ja riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden tunnetta ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n, mutta asiantuntijaopettajat olivat tietoisia omista taidoistaan. Erityisopettajien kanssa toteutettu yhteisty\u00f6 mahdollisti erityisen tuen oppilaan riitt\u00e4v\u00e4n tukemisen ja yhteisty\u00f6n merkitys korostui. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 luokanopettajat tiedostavat inkluusion toimintaperiaatteet hyvin, mutta sen toteuttamista pidet\u00e4\u00e4n haastavana etenkin riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6mien resurssien vuoksi. Luokanopettajien osaamista tulisi lis\u00e4t\u00e4 inkluusion osalta ja opettajia tulisi t\u00e4ydennyskouluttaa runsaammin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-04-21T06:31:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-04-21T06:31:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "95", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisest\u00e4 tuesta yleisopetuksen luokassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202204212341", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80659
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:34Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b0adc529-dd6f-4506-a20e-45e8e0706e9f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202204212341.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuitunen, Iris Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 erityinen tuki inkluusio luokanopettajat opettajat asiantuntijuus opettajuus ammatillinen kehitys kokemukset opettajankoulutus erityisopetus
title Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
title_full Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
title_fullStr Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
title_full_unstemmed Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
title_short Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa
title_sort opettajan asiantuntijuus inkluusiossa luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
title_sub luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
title_txtP Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
topic fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 erityinen tuki inkluusio luokanopettajat opettajat asiantuntijuus opettajuus ammatillinen kehitys kokemukset opettajankoulutus erityisopetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatillinen kehitys asiantuntijuus erityinen tuki erityisopetus fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus inkluusio kokemukset luokanopettajat opettajankoulutus opettajat opettajuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80659 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204212341
work_keys_str_mv AT kuituneniris opettajanasiantuntijuusinkluusiossaluokanopettajienkokemuksiaerityisestätuestayleis