Laskustrategiaharjoittelun ja siihen integroidun minäpystyvyystuen vaikutus matematiikka-ahdistukseen hitailla laskijoilla

Matematiikka-ahdistukseen liittyvä interventiotutkimus on ollut vähäistä, eikä vahvaan näyttöön perustuvia tuen keinoja ole ollut juurikaan tarjolla. Matematiikan suoriutumista näyttävät ennustavan matematiikka-ahdistus ja minäpystyvyys. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, tapahtuuko matematiikk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ikonen-Luoma-aho, Aino
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80655
_version_ 1826225684079443968
author Ikonen-Luoma-aho, Aino
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ikonen-Luoma-aho, Aino Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ikonen-Luoma-aho, Aino Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ikonen-Luoma-aho, Aino
datasource_str_mv jyx
description Matematiikka-ahdistukseen liittyvä interventiotutkimus on ollut vähäistä, eikä vahvaan näyttöön perustuvia tuen keinoja ole ollut juurikaan tarjolla. Matematiikan suoriutumista näyttävät ennustavan matematiikka-ahdistus ja minäpystyvyys. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, tapahtuuko matematiikka-ahdistuksessa muutosta intervention aikana kohdennetun taitoharjoittelun ryhmässä ja ryhmässä, joka saa lisäksi minäpystyvyyttä tukevaa palautetta. Aineisto muodostui Jyväskylän yliopiston sekä Niilo Mäki Instituutin vuosina 2013–2014 toteuttamasta Minäpystyvyys ja oppimisvaikeus-interventiot SELDI –tutkimushankkeesta. Tähän interventiotutkimukseen osallistui 138 lasta luokilta 2–4, jotka jakautuivat interventioryhmään ja kontrolliryhmään. Interventioryhmä jaettiin kahteen ryhmään, jotka olivat taitoharjoitteluryhmä ja taitoharjoitteluryhmä sisältäen minäpystyvyystuen. Analyysissä käytettiin ei-parametrista Mann Whitney U -testiä. Tutkimus osoitti, että interventioryhmässä matematiikka-ahdistus väheni interventiojakson aikana. Kontrolliryhmässä ei havaittu muutosta matematiikka-ahdistuksessa tammikuun ja toukokuun välillä. Erot eivät olleet tilastollisesti merkitseviä. Taitoharjoitteluryhmässä matematiikka-ahdistus väheni interventiojakson aikana. Ryhmässä, joka sai lisäksi minäpystyvyyttä tukevaa palautetta, ei matematiikka-ahdistuksessa havaittu mediaanin perusteella muutosta. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että aikaisemmat kielteiset kokemukset ja ajatukset matematiikasta eivät unohdu helposti ja niistä voi olla vaikea irrottautua saadusta suunnitellusta minäpystyvyyspalautteesta ja harjoittelusta huolimatta.
first_indexed 2022-04-21T20:00:33Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koponen, Tuire", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ikonen-Luoma-aho, Aino", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-04-21T06:25:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-04-21T06:25:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80655", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Matematiikka-ahdistukseen liittyv\u00e4 interventiotutkimus on ollut v\u00e4h\u00e4ist\u00e4, eik\u00e4 vahvaan n\u00e4ytt\u00f6\u00f6n perustuvia tuen keinoja ole ollut juurikaan tarjolla. Matematiikan suoriutumista n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t ennustavan matematiikka-ahdistus ja min\u00e4pystyvyys. Tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, tapahtuuko matematiikka-ahdistuksessa muutosta intervention aikana kohdennetun taitoharjoittelun ryhm\u00e4ss\u00e4 ja ryhm\u00e4ss\u00e4, joka saa lis\u00e4ksi min\u00e4pystyvyytt\u00e4 tukevaa palautetta. Aineisto muodostui Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston sek\u00e4 Niilo M\u00e4ki Instituutin vuosina 2013\u20132014 toteuttamasta Min\u00e4pystyvyys ja oppimisvaikeus-interventiot SELDI \u2013tutkimushankkeesta. T\u00e4h\u00e4n interventiotutkimukseen osallistui 138 lasta luokilta 2\u20134, jotka jakautuivat interventioryhm\u00e4\u00e4n ja kontrolliryhm\u00e4\u00e4n. Interventioryhm\u00e4 jaettiin kahteen ryhm\u00e4\u00e4n, jotka olivat taitoharjoitteluryhm\u00e4 ja taitoharjoitteluryhm\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4en min\u00e4pystyvyystuen. Analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin ei-parametrista Mann Whitney U -testi\u00e4. \nTutkimus osoitti, ett\u00e4 interventioryhm\u00e4ss\u00e4 matematiikka-ahdistus v\u00e4heni interventiojakson aikana. Kontrolliryhm\u00e4ss\u00e4 ei havaittu muutosta matematiikka-ahdistuksessa tammikuun ja toukokuun v\u00e4lill\u00e4. Erot eiv\u00e4t olleet tilastollisesti merkitsevi\u00e4. Taitoharjoitteluryhm\u00e4ss\u00e4 matematiikka-ahdistus v\u00e4heni interventiojakson aikana. Ryhm\u00e4ss\u00e4, joka sai lis\u00e4ksi min\u00e4pystyvyytt\u00e4 tukevaa palautetta, ei matematiikka-ahdistuksessa havaittu mediaanin perusteella muutosta. \nTutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 aikaisemmat kielteiset kokemukset ja ajatukset matematiikasta eiv\u00e4t unohdu helposti ja niist\u00e4 voi olla vaikea irrottautua saadusta suunnitellusta min\u00e4pystyvyyspalautteesta ja harjoittelusta huolimatta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-04-21T06:25:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-04-21T06:25:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikka-ahdistus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikkainterventio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laskustrategiaharjoittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Laskustrategiaharjoittelun ja siihen integroidun min\u00e4pystyvyystuen vaikutus matematiikka-ahdistukseen hitailla laskijoilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202204212337", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80655
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:51Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ikonen-Luoma-aho, Aino Laskustrategiaharjoittelun ja siihen integroidun minäpystyvyystuen vaikutus matematiikka-ahdistukseen hitailla laskijoilla matematiikka-ahdistus matematiikkainterventio laskustrategiaharjoittelu Erityispedagogiikka Special Education 101 minäpystyvyys matematiikka matemaattiset taidot oppimisvaikeudet oppiminen interventio erityisopetus
title Laskustrategiaharjoittelun ja siihen integroidun minäpystyvyystuen vaikutus matematiikka-ahdistukseen hitailla laskijoilla
title_full Laskustrategiaharjoittelun ja siihen integroidun minäpystyvyystuen vaikutus matematiikka-ahdistukseen hitailla laskijoilla
title_fullStr Laskustrategiaharjoittelun ja siihen integroidun minäpystyvyystuen vaikutus matematiikka-ahdistukseen hitailla laskijoilla Laskustrategiaharjoittelun ja siihen integroidun minäpystyvyystuen vaikutus matematiikka-ahdistukseen hitailla laskijoilla
title_full_unstemmed Laskustrategiaharjoittelun ja siihen integroidun minäpystyvyystuen vaikutus matematiikka-ahdistukseen hitailla laskijoilla Laskustrategiaharjoittelun ja siihen integroidun minäpystyvyystuen vaikutus matematiikka-ahdistukseen hitailla laskijoilla
title_short Laskustrategiaharjoittelun ja siihen integroidun minäpystyvyystuen vaikutus matematiikka-ahdistukseen hitailla laskijoilla
title_sort laskustrategiaharjoittelun ja siihen integroidun minäpystyvyystuen vaikutus matematiikka ahdistukseen hitailla laskijoilla
title_txtP Laskustrategiaharjoittelun ja siihen integroidun minäpystyvyystuen vaikutus matematiikka-ahdistukseen hitailla laskijoilla
topic matematiikka-ahdistus matematiikkainterventio laskustrategiaharjoittelu Erityispedagogiikka Special Education 101 minäpystyvyys matematiikka matemaattiset taidot oppimisvaikeudet oppiminen interventio erityisopetus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopetus interventio laskustrategiaharjoittelu matemaattiset taidot matematiikka matematiikka-ahdistus matematiikkainterventio minäpystyvyys oppiminen oppimisvaikeudet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80655 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204212337
work_keys_str_mv AT ikonenluomaahoaino laskustrategiaharjoittelunjasiihenintegroidunminäpystyvyystuenvaikutusmatemat