Opettajien käyttämiä opetusmenetelmiä monikielisen oppilaan suomen kielen opetuksessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille opettajien käsityksiä niistä pedagogisista opetusmenetelmistä, joilla he voivat tukea monikielisen oppilaan suomen kielen kehitystä ja oppimista alakoulussa. Kielellinen moninaisuus on osa suomalaista yhteiskuntaa. Perusopetus on velvoitettu tekemään...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Heinonen, Tiia, Parviainen, Oona
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80592
_version_ 1826225720251121664
author Heinonen, Tiia Parviainen, Oona
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heinonen, Tiia Parviainen, Oona Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heinonen, Tiia Parviainen, Oona Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heinonen, Tiia
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille opettajien käsityksiä niistä pedagogisista opetusmenetelmistä, joilla he voivat tukea monikielisen oppilaan suomen kielen kehitystä ja oppimista alakoulussa. Kielellinen moninaisuus on osa suomalaista yhteiskuntaa. Perusopetus on velvoitettu tekemään toimenpiteitä, joilla monikieliset oppilaat saavuttavat tarvittavan suomen kielen taidon ja voivat tulla toimeen suomalaisessa yhteiskunnassa. Tutkimuksessa kartoitamme niitä pedagogisia opetusmenetelmiä, joita opettajat käyttävät opetuksessaan, jotta monikielisen oppilaan suomen kielen oppiminen olisi mahdollisimman suotuisaa. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka otos on viisi eteläsuomalaista alakoulun opettajaa (N1-N5). Aineistonkeruumenetelmänä on puolistrukturoitu teemahaastattelu ja aineiston analyysimenetelmänä fenomenografinen tutkimus, jossa käsitykset muodostuvat empiirisestä haastatteluaineistosta. Tässä tutkimuksessa käsityksiä ovat opettajien kuvaamat pedagogiset opetusmenetelmät, jotka muodostavat kahdeksan merkitysryhmää. Ne luokitellaan neljäksi kuvauskategoriaksi, jotka ovat tämän tutkimuksen tulokset. Kuvauskategoriat ovat visuaaliset opetusmenetelmät, toiminnalliset opetusmenetelmät, oppimisympäristöt opetusmenetelminä ja oppimisen tuki opetusmenetelmänä. Tutkimustuloksena luodut neljä kuvauskategoriaa kuvaavat niitä opetusmenetelmiä ja välineitä, joita opettajalla on käytössään, kun hän tarjoaa monikieliselle oppilaalle mahdollisuuksia suomen kielen oppimiseen. Kuvauskategorioiden opetusmenetelmät ovat yhteydessä toisiinsa. Kaikkia opetusmenetelmiä ei ole tarkoituksenmukaista käyttää opetuksessa yhtä aikaa, vaan opettaja määrittelee niiden käytön oppilaan kielellisten taitojen ja tarpeiden pohjalta. Lisäksi tutkimustuloksena voidaan todeta, että opettajan on hyvä huomioida se, että monikielisillä oppilailla hidasta kielen oppimista voi olla vaikea erottaa kielellisistä haasteista.
first_indexed 2024-09-11T08:52:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Harju-Luukkainen, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heinonen, Tiia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Parviainen, Oona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-04-14T06:09:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-04-14T06:09:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80592", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 niist\u00e4 pedagogisista opetusmenetelmist\u00e4, joilla he voivat tukea monikielisen oppilaan suomen \nkielen kehityst\u00e4 ja oppimista alakoulussa. Kielellinen moninaisuus on osa suomalaista yhteiskuntaa. Perusopetus on velvoitettu tekem\u00e4\u00e4n toimenpiteit\u00e4, joilla monikieliset oppilaat saavuttavat tarvittavan suomen kielen taidon ja voivat tulla toimeen \nsuomalaisessa yhteiskunnassa. Tutkimuksessa kartoitamme niit\u00e4 pedagogisia opetusmenetelmi\u00e4, joita opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t opetuksessaan, jotta monikielisen oppilaan \nsuomen kielen oppiminen olisi mahdollisimman suotuisaa. \nKyseess\u00e4 on laadullinen tutkimus, jonka otos on viisi etel\u00e4suomalaista alakoulun opettajaa (N1-N5). Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 on puolistrukturoitu teemahaastattelu ja aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 fenomenografinen tutkimus, jossa k\u00e4sitykset muodostuvat empiirisest\u00e4 haastatteluaineistosta. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4sityksi\u00e4 ovat opettajien kuvaamat pedagogiset opetusmenetelm\u00e4t, jotka muodostavat \nkahdeksan merkitysryhm\u00e4\u00e4. Ne luokitellaan nelj\u00e4ksi kuvauskategoriaksi, jotka ovat \nt\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset. Kuvauskategoriat ovat visuaaliset opetusmenetelm\u00e4t, \ntoiminnalliset opetusmenetelm\u00e4t, oppimisymp\u00e4rist\u00f6t opetusmenetelmin\u00e4 ja oppimisen tuki opetusmenetelm\u00e4n\u00e4.\nTutkimustuloksena luodut nelj\u00e4 kuvauskategoriaa kuvaavat niit\u00e4 opetusmenetelmi\u00e4 ja v\u00e4lineit\u00e4, joita opettajalla on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n, kun h\u00e4n tarjoaa monikieliselle \noppilaalle mahdollisuuksia suomen kielen oppimiseen. Kuvauskategorioiden opetusmenetelm\u00e4t ovat yhteydess\u00e4 toisiinsa. Kaikkia opetusmenetelmi\u00e4 ei ole tarkoituksenmukaista k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 opetuksessa yht\u00e4 aikaa, vaan opettaja m\u00e4\u00e4rittelee niiden \nk\u00e4yt\u00f6n oppilaan kielellisten taitojen ja tarpeiden pohjalta. Lis\u00e4ksi tutkimustuloksena \nvoidaan todeta, ett\u00e4 opettajan on hyv\u00e4 huomioida se, ett\u00e4 monikielisill\u00e4 oppilailla \nhidasta kielen oppimista voi olla vaikea erottaa kielellisist\u00e4 haasteista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-04-14T06:09:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-04-14T06:09:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "106", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielenkehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 opetusmenetelmi\u00e4 monikielisen oppilaan suomen kielen opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202204142272", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80592
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:44Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f98eba36-d722-4035-b266-3bb674a96f48\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202204142272.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heinonen, Tiia Parviainen, Oona Opettajien käyttämiä opetusmenetelmiä monikielisen oppilaan suomen kielen opetuksessa kielenkehitys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetusmenetelmät monikielisyys kielen oppiminen
title Opettajien käyttämiä opetusmenetelmiä monikielisen oppilaan suomen kielen opetuksessa
title_full Opettajien käyttämiä opetusmenetelmiä monikielisen oppilaan suomen kielen opetuksessa
title_fullStr Opettajien käyttämiä opetusmenetelmiä monikielisen oppilaan suomen kielen opetuksessa Opettajien käyttämiä opetusmenetelmiä monikielisen oppilaan suomen kielen opetuksessa
title_full_unstemmed Opettajien käyttämiä opetusmenetelmiä monikielisen oppilaan suomen kielen opetuksessa Opettajien käyttämiä opetusmenetelmiä monikielisen oppilaan suomen kielen opetuksessa
title_short Opettajien käyttämiä opetusmenetelmiä monikielisen oppilaan suomen kielen opetuksessa
title_sort opettajien käyttämiä opetusmenetelmiä monikielisen oppilaan suomen kielen opetuksessa
title_txtP Opettajien käyttämiä opetusmenetelmiä monikielisen oppilaan suomen kielen opetuksessa
topic kielenkehitys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetusmenetelmät monikielisyys kielen oppiminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kielen oppiminen kielenkehitys monikielisyys opetusmenetelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80592 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204142272
work_keys_str_mv AT heinonentiia opettajienkäyttämiäopetusmenetelmiämonikielisenoppilaansuomenkielenopetuksessa