Hörverständnisübungen in den digitalen Lehrwerken Magazin.de 7 und Magazin.de 8

Kuullun ymmärtäminen on tärkeä osa vieraan kielen oppimista sekä arkipäiväistä kommunikaatiota. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kuullun ymmärtämisen tehtäviä kahdessa digitaalisessa oppikirjassa olevat tehtävät ovat teksti- ja tehtävätyypiltään. Tutkimuksessa käytet...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hyvönen, Silja
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:deu
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80575
_version_ 1826225818051805184
author Hyvönen, Silja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hyvönen, Silja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hyvönen, Silja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hyvönen, Silja
datasource_str_mv jyx
description Kuullun ymmärtäminen on tärkeä osa vieraan kielen oppimista sekä arkipäiväistä kommunikaatiota. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kuullun ymmärtämisen tehtäviä kahdessa digitaalisessa oppikirjassa olevat tehtävät ovat teksti- ja tehtävätyypiltään. Tutkimuksessa käytetyt digikirjat ovat saksan oppiaineelle suunnatut Magazin.de 7 ja Magazin.de 8 ja oppikirjoja käytetään B2- ja B3-kielten opetuksessa. Tutkielmassa selvitetään myös, millaisia auditiivisia taitoja kuullun ymmärtämisen tehtävät edistävät ja vaativat sekä millä tavoin tehtävissä on huomioitu eurooppalaisen viitekehyksen ja lukion opetussuunnitelman asettamat vaatimukset. Tutkimuksen teoria pohjautuu kuullun ymmärtämisen kannalta oleellisiin käsitteisiin: aluksi määritellään varsinainen käsite, kuullun ymmärtäminen, jonka jälkeen määritellään kuullun ymmärtämisen merkitys vieraiden kielten opetuksessa sekä käydään läpi, mitä auditiivisiin taitoihin liittyy. Teoriaosan lopussa esitellään vielä eurooppalainen viitekehys sekä lukion opetussuunnitelma, joiden määrittelyn perustana toimivat B2- sekä B3-kielet. Viimeisenä esitellään digitaaliset oppimateriaalit opetusvälineinä ja käydään läpi suurimmat erot digitaalisten ja ei-digitaalisten oppimateriaalien välillä. Tutkimus on oppikirja-analyysi, joka toteutetaan hyödyntäen sekä kvantitatiivista analyysiä että kvalitatiivista sisällönanalyysiä. Kuullun ymmärtämisen tehtävät laskettiin ja jaoteltiin tekstilajin perusteella. Jaottelun jälkeen neljä yleisimmin oppikirjoissa esiintyvää tekstilajia valittiin tarkempaan analyysiin: kertomukset ja tiedotukset, sanelut, videot sekä haastattelut. Tutkimuksessa selvisi myös, että tehtävät jakautuvat kahden-toista eri tehtävätyypin kesken, joiden osuudet on myös esitelty analyysiosassa. Tehtävät vaativat erilaisia auditiivisia taitoja, jotka ovat yhteydessä teoriaosassa esiteltäviin erilaisiin kuuntelutyyleihin sekä metodeihin, joita oppijat voivat opettajan avustuksella hyödyntää kuullun ymmärtämisen harjoittelussa. Tekstilajien ja tehtävätyyppien parempaa havainnollistamista varten analyysissa käytettiin apuna kuvakaappauksia digikirjojen tehtävistä. Kyseiset esimerkkitehtävät on esitetty tutkielman lopussa liitteinä. Analyysin lopussa selvitettiin, millä tavoin kuullun ymmärtämisen tehtävissä on otettu huomioon eurooppalaisen viitekehyksen sekä lukion opetussuunnitelman opetukselle asettamat vaatimukset. Analyysin jälkeen on todettavissa, että tehtävät vastaavat näitä vaatimuksia ja tavoitteita ja ovat täten monipuolisten sisältöjen osalta asianmukaisia oppikirjoja saksan kielen opetukseen B2- ja B3-kielenä lukiossa.
first_indexed 2022-04-13T20:06:36Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hyv\u00f6nen, Silja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-04-13T05:18:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-04-13T05:18:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80575", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kuullun ymm\u00e4rt\u00e4minen on t\u00e4rke\u00e4 osa vieraan kielen oppimista sek\u00e4 arkip\u00e4iv\u00e4ist\u00e4 kommunikaatiota. T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misen teht\u00e4vi\u00e4 kahdessa digitaalisessa oppikirjassa olevat teht\u00e4v\u00e4t ovat teksti- ja teht\u00e4v\u00e4tyypilt\u00e4\u00e4n. Tutkimuksessa k\u00e4ytetyt digikirjat ovat saksan oppiaineelle suunnatut Magazin.de 7 ja Magazin.de 8 ja oppikirjoja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n B2- ja B3-kielten opetuksessa. Tutkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n my\u00f6s, millaisia auditiivisia taitoja kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misen teht\u00e4v\u00e4t edist\u00e4v\u00e4t ja vaativat sek\u00e4 mill\u00e4 tavoin teht\u00e4viss\u00e4 on huomioitu eurooppalaisen viitekehyksen ja lukion opetussuunnitelman asettamat vaatimukset.\n\nTutkimuksen teoria pohjautuu kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misen kannalta oleellisiin k\u00e4sitteisiin: aluksi m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n varsinainen k\u00e4site, kuullun ymm\u00e4rt\u00e4minen, jonka j\u00e4lkeen m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misen merkitys vieraiden kielten opetuksessa sek\u00e4 k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi, mit\u00e4 auditiivisiin taitoihin liittyy. Teoriaosan lopussa esitell\u00e4\u00e4n viel\u00e4 eurooppalainen viitekehys sek\u00e4 lukion opetussuunnitelma, joiden m\u00e4\u00e4rittelyn perustana toimivat B2- sek\u00e4 B3-kielet. Viimeisen\u00e4 esitell\u00e4\u00e4n digitaaliset oppimateriaalit opetusv\u00e4linein\u00e4 ja k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi suurimmat erot digitaalisten ja ei-digitaalisten oppimateriaalien v\u00e4lill\u00e4. Tutkimus on oppikirja-analyysi, joka toteutetaan hy\u00f6dynt\u00e4en sek\u00e4 kvantitatiivista analyysi\u00e4 ett\u00e4 kvalitatiivista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. \n\nKuullun ymm\u00e4rt\u00e4misen teht\u00e4v\u00e4t laskettiin ja jaoteltiin tekstilajin perusteella. Jaottelun j\u00e4lkeen nelj\u00e4 yleisimmin oppikirjoissa esiintyv\u00e4\u00e4 tekstilajia valittiin tarkempaan analyysiin: kertomukset ja tiedotukset, sanelut, videot sek\u00e4 haastattelut. Tutkimuksessa selvisi my\u00f6s, ett\u00e4 teht\u00e4v\u00e4t jakautuvat kahden-toista eri teht\u00e4v\u00e4tyypin kesken, joiden osuudet on my\u00f6s esitelty analyysiosassa. Teht\u00e4v\u00e4t vaativat erilaisia auditiivisia taitoja, jotka ovat yhteydess\u00e4 teoriaosassa esitelt\u00e4viin erilaisiin kuuntelutyyleihin sek\u00e4 metodeihin, joita oppijat voivat opettajan avustuksella hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misen harjoittelussa. Tekstilajien ja teht\u00e4v\u00e4tyyppien parempaa havainnollistamista varten analyysissa k\u00e4ytettiin apuna kuvakaappauksia digikirjojen teht\u00e4vist\u00e4. Kyseiset esimerkkiteht\u00e4v\u00e4t on esitetty tutkielman lopussa liittein\u00e4. \n\nAnalyysin lopussa selvitettiin, mill\u00e4 tavoin kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misen teht\u00e4viss\u00e4 on otettu huomioon eurooppalaisen viitekehyksen sek\u00e4 lukion opetussuunnitelman opetukselle asettamat vaatimukset. Analyysin j\u00e4lkeen on todettavissa, ett\u00e4 teht\u00e4v\u00e4t vastaavat n\u00e4it\u00e4 vaatimuksia ja tavoitteita ja ovat t\u00e4ten monipuolisten sis\u00e4lt\u00f6jen osalta asianmukaisia oppikirjoja saksan kielen opetukseen B2- ja B3-kielen\u00e4 lukiossa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-04-13T05:18:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-04-13T05:18:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misen teht\u00e4v\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirja-analyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "H\u00f6rverst\u00e4ndnis\u00fcbungen in den digitalen Lehrwerken Magazin.de 7 und Magazin.de 8", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202204132255", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuullun ymm\u00e4rt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80575
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:56:07Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6313198e-8b26-4587-9aa1-5d7c41331eab\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202204132255.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hyvönen, Silja Hörverständnisübungen in den digitalen Lehrwerken Magazin.de 7 und Magazin.de 8 kuullun ymmärtämisen tehtävät oppikirja-analyysi Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 lukio kuullun ymmärtäminen oppikirjat saksan kieli
title Hörverständnisübungen in den digitalen Lehrwerken Magazin.de 7 und Magazin.de 8
title_full Hörverständnisübungen in den digitalen Lehrwerken Magazin.de 7 und Magazin.de 8
title_fullStr Hörverständnisübungen in den digitalen Lehrwerken Magazin.de 7 und Magazin.de 8 Hörverständnisübungen in den digitalen Lehrwerken Magazin.de 7 und Magazin.de 8
title_full_unstemmed Hörverständnisübungen in den digitalen Lehrwerken Magazin.de 7 und Magazin.de 8 Hörverständnisübungen in den digitalen Lehrwerken Magazin.de 7 und Magazin.de 8
title_short Hörverständnisübungen in den digitalen Lehrwerken Magazin.de 7 und Magazin.de 8
title_sort hörverständnisübungen in den digitalen lehrwerken magazin de 7 und magazin de 8
title_txtP Hörverständnisübungen in den digitalen Lehrwerken Magazin.de 7 und Magazin.de 8
topic kuullun ymmärtämisen tehtävät oppikirja-analyysi Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 lukio kuullun ymmärtäminen oppikirjat saksan kieli
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri kuullun ymmärtäminen kuullun ymmärtämisen tehtävät lukio oppikirja-analyysi oppikirjat saksan kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80575 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204132255
work_keys_str_mv AT hyvönensilja hörverständnisubungenindendigitalenlehrwerkenmagazinde7undmagazinde8