Fysiikan opiskelijoiden pienryhmätyöskentelyn dialogisuuden ja argumentaation yhteys tasavirtapiireihin liittyviin käsityksiin

Luonnontieteissä argumentaatio on keskeisessä roolissa. Perinteisessä luonnontieteiden opetuksessa opetettavat asiat tarjotaan oppilaille usein kokoelmana valmiita faktoja, jolloin oppilaille saattaa jäädä virheellinen kuva tieteen luonteesta. Aikaisemmissa tutkimuksissa argumentaatiota painottavan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ristimäki, Jouni
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Fysiikan laitos, Department of Physics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80565
_version_ 1826225693939204096
author Ristimäki, Jouni
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ristimäki, Jouni Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ristimäki, Jouni Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ristimäki, Jouni
datasource_str_mv jyx
description Luonnontieteissä argumentaatio on keskeisessä roolissa. Perinteisessä luonnontieteiden opetuksessa opetettavat asiat tarjotaan oppilaille usein kokoelmana valmiita faktoja, jolloin oppilaille saattaa jäädä virheellinen kuva tieteen luonteesta. Aikaisemmissa tutkimuksissa argumentaatiota painottavan opetuksen on huomattu edesauttavan oppilaiden oppimista. Tässä työssä tarkasteltiin yliopisto-opiskelijoiden argumentaation käyttöä ja sen yhteyttä oppimiseen ryhmätyöskentelyn aikana. Aineisto koostui litteroiduista keskusteluista, joita opiskelijat olivat käyneet ratkaistessaan tasavirtapiiritehtäviä. Argumentaation tarkastelussa aineistosta pyrittiin tunnistamaan keskusteluissa esiintyviä dialogisia siirtoja, jotka voitiin luokitella argumentatiivisiin ja epäargumentatiivisiin siirtoihin. Lisäksi argumentatiiviset siirrot jaettiin dialektisiin ja ei-dialektisiin siirtoihin. Aineistosta tunnistettiin myös opiskelijoiden tasavirtapiireihin liittyviä virhekäsityksiä ja niiden korjaantumista tehtävien aikana. Opiskelijoiden kehittymistä verrattiin ryhmissä havaittuihin dialogisiin siirtoihin. Tässä työssä argumentatiivisten ja epäargumentatiivisten siirtojen jakautumisella ei havaittu olevan yhteyttä opiskelijoiden oppimiseen. Sen sijaan tulokset viittaisivat siihen, että dialektisten siirtojen esiintyvyydellä vaikuttaisi olevan selvempi yhteys oppimiseen.
first_indexed 2022-04-12T20:00:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lehtinen, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Terhi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nieminen, Pasi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ristim\u00e4ki, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-04-12T06:36:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-04-12T06:36:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80565", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Luonnontieteiss\u00e4 argumentaatio on keskeisess\u00e4 roolissa. Perinteisess\u00e4 luonnontieteiden\nopetuksessa opetettavat asiat tarjotaan oppilaille usein kokoelmana valmiita faktoja,\njolloin oppilaille saattaa j\u00e4\u00e4d\u00e4 virheellinen kuva tieteen luonteesta. Aikaisemmissa\ntutkimuksissa argumentaatiota painottavan opetuksen on huomattu edesauttavan\noppilaiden oppimista.\nT\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 tarkasteltiin yliopisto-opiskelijoiden argumentaation k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja sen\nyhteytt\u00e4 oppimiseen ryhm\u00e4ty\u00f6skentelyn aikana. Aineisto koostui litteroiduista keskusteluista, joita opiskelijat olivat k\u00e4yneet ratkaistessaan tasavirtapiiriteht\u00e4vi\u00e4. Argumentaation tarkastelussa aineistosta pyrittiin tunnistamaan keskusteluissa esiintyvi\u00e4\ndialogisia siirtoja, jotka voitiin luokitella argumentatiivisiin ja ep\u00e4argumentatiivisiin siirtoihin. Lis\u00e4ksi argumentatiiviset siirrot jaettiin dialektisiin ja ei-dialektisiin\nsiirtoihin. Aineistosta tunnistettiin my\u00f6s opiskelijoiden tasavirtapiireihin liittyvi\u00e4 virhek\u00e4sityksi\u00e4 ja niiden korjaantumista teht\u00e4vien aikana. Opiskelijoiden kehittymist\u00e4\nverrattiin ryhmiss\u00e4 havaittuihin dialogisiin siirtoihin. T\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 argumentatiivisten ja ep\u00e4argumentatiivisten siirtojen jakautumisella ei havaittu olevan yhteytt\u00e4\nopiskelijoiden oppimiseen. Sen sijaan tulokset viittaisivat siihen, ett\u00e4 dialektisten\nsiirtojen esiintyvyydell\u00e4 vaikuttaisi olevan selvempi yhteys oppimiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-04-12T06:36:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-04-12T06:36:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "virhek\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tasavirtapiiri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dialoginen vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Fysiikan opiskelijoiden pienryhm\u00e4ty\u00f6skentelyn dialogisuuden ja argumentaation yhteys tasavirtapiireihin liittyviin k\u00e4sityksiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202204122244", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Fysiikan laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Physics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4021", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "argumentointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fysiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dialogisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80565
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:01Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dabffff5-b78f-48e7-8828-aa1dfef576a0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202204122244.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ristimäki, Jouni Fysiikan opiskelijoiden pienryhmätyöskentelyn dialogisuuden ja argumentaation yhteys tasavirtapiireihin liittyviin käsityksiin virhekäsitykset tasavirtapiiri dialoginen vuorovaikutus Fysiikka Physics 4021 opetus opiskelijat argumentointi oppiminen fysiikka oppilaat dialogisuus
title Fysiikan opiskelijoiden pienryhmätyöskentelyn dialogisuuden ja argumentaation yhteys tasavirtapiireihin liittyviin käsityksiin
title_full Fysiikan opiskelijoiden pienryhmätyöskentelyn dialogisuuden ja argumentaation yhteys tasavirtapiireihin liittyviin käsityksiin
title_fullStr Fysiikan opiskelijoiden pienryhmätyöskentelyn dialogisuuden ja argumentaation yhteys tasavirtapiireihin liittyviin käsityksiin Fysiikan opiskelijoiden pienryhmätyöskentelyn dialogisuuden ja argumentaation yhteys tasavirtapiireihin liittyviin käsityksiin
title_full_unstemmed Fysiikan opiskelijoiden pienryhmätyöskentelyn dialogisuuden ja argumentaation yhteys tasavirtapiireihin liittyviin käsityksiin Fysiikan opiskelijoiden pienryhmätyöskentelyn dialogisuuden ja argumentaation yhteys tasavirtapiireihin liittyviin käsityksiin
title_short Fysiikan opiskelijoiden pienryhmätyöskentelyn dialogisuuden ja argumentaation yhteys tasavirtapiireihin liittyviin käsityksiin
title_sort fysiikan opiskelijoiden pienryhmätyöskentelyn dialogisuuden ja argumentaation yhteys tasavirtapiireihin liittyviin käsityksiin
title_txtP Fysiikan opiskelijoiden pienryhmätyöskentelyn dialogisuuden ja argumentaation yhteys tasavirtapiireihin liittyviin käsityksiin
topic virhekäsitykset tasavirtapiiri dialoginen vuorovaikutus Fysiikka Physics 4021 opetus opiskelijat argumentointi oppiminen fysiikka oppilaat dialogisuus
topic_facet 4021 Fysiikka Physics argumentointi dialoginen vuorovaikutus dialogisuus fysiikka opetus opiskelijat oppilaat oppiminen tasavirtapiiri virhekäsitykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80565 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204122244
work_keys_str_mv AT ristimäkijouni fysiikanopiskelijoidenpienryhmätyöskentelyndialogisuudenjaargumentaationyhteystas