Lukujen kirjoittaminen aritmeettisen sujuvuuden ennustajana 1. luokalta 3. luokalle

Aritmeettisia taitoja ennakoi joukko numeerisia perustaitoja. Käsitys taustalla vallitsevista taidoista on kuitenkin toistaiseksi puutteellinen. Tässä pitkittäistutkimuksessa tavoitteena on tutkia peruslaskutaitoa selittävien tekijöiden osuutta melko vähän tutkitun, mutta teoreettisesti mielenkiinto...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salminen, Alisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80564
_version_ 1826225713468932096
author Salminen, Alisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salminen, Alisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salminen, Alisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salminen, Alisa
datasource_str_mv jyx
description Aritmeettisia taitoja ennakoi joukko numeerisia perustaitoja. Käsitys taustalla vallitsevista taidoista on kuitenkin toistaiseksi puutteellinen. Tässä pitkittäistutkimuksessa tavoitteena on tutkia peruslaskutaitoa selittävien tekijöiden osuutta melko vähän tutkitun, mutta teoreettisesti mielenkiintoisen numeerisen perus-taidon osalta. Tarkoituksena oli selvittää, ennustaako 1. luokalla mitattu lukujen kirjoittaminen aritmeettista sujuvuutta 3. luokalla. Lisäksi tutkittiin kielellisen työmuistin, kielellisen ja visuospatiaalisen lyhytkestoisen muistin sekä fonologi-sen prosessoinnin yhteyttä lukujen kirjoittamiseen. Tutkimuksen aineisto oli osa Lasten luku- ja laskusujuvuushankkeen (FLARE) aineistoa. Tutkittavia oli 200, joista tyttöjä 103 ja poikia 97. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin lineaarista ja hierarkkista regressioanalyysiä. Tulosten perusteella lukujen kirjoittamiseen on vahvimmin yhteydessä kielellinen työmuisti ja fonologinen prosessointi. Lisäksi lukujen kirjoittaminen selitti aritmeettisia taitoja tilastollisesti merkitsevästi, kun lapsen ikä, perheen koulutustausta, kielellinen työmuisti, fonologinen prosessointi ja lukujen vertailu oli otettu huomioon. Lukujen kirjoittamisen hallitseminen on oleellista myöhempien aritmeettisten taitojen kannalta. Tutkimus tarkentaa aikaisempaa käsitystä lukujen kirjoittamisesta yhtenä aritmetiikkaan liittyvänä osataitona, joka edellyttää kielellisiä taitoja. Lisäksi näyttää siltä, että työmuisti on merkittävä kognitiivinen taito fonologisen prosessoinnin lisäksi lukujen kirjoittamisen taustalla. Lukujen kirjoittaminen edellyttää samanaikaista mielessä pitämistä ja luvun manipulointia sekä kykyä täsmällisten kielellisten edustusten mielestä palauttamiseen.
first_indexed 2022-04-12T20:00:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Salminen, Alisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-04-12T05:56:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-04-12T05:56:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80564", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Aritmeettisia taitoja ennakoi joukko numeerisia perustaitoja. K\u00e4sitys taustalla vallitsevista taidoista on kuitenkin toistaiseksi puutteellinen. T\u00e4ss\u00e4 pitkitt\u00e4istutkimuksessa tavoitteena on tutkia peruslaskutaitoa selitt\u00e4vien tekij\u00f6iden osuutta melko v\u00e4h\u00e4n tutkitun, mutta teoreettisesti mielenkiintoisen numeerisen perus-taidon osalta. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, ennustaako 1. luokalla mitattu lukujen kirjoittaminen aritmeettista sujuvuutta 3. luokalla. Lis\u00e4ksi tutkittiin kielellisen ty\u00f6muistin, kielellisen ja visuospatiaalisen lyhytkestoisen muistin sek\u00e4 fonologi-sen prosessoinnin yhteytt\u00e4 lukujen kirjoittamiseen.\nTutkimuksen aineisto oli osa Lasten luku- ja laskusujuvuushankkeen (FLARE) aineistoa. Tutkittavia oli 200, joista tytt\u00f6j\u00e4 103 ja poikia 97. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytettiin lineaarista ja hierarkkista regressioanalyysi\u00e4. Tulosten perusteella lukujen kirjoittamiseen on vahvimmin yhteydess\u00e4 kielellinen ty\u00f6muisti ja fonologinen prosessointi. Lis\u00e4ksi lukujen kirjoittaminen selitti aritmeettisia taitoja tilastollisesti merkitsev\u00e4sti, kun lapsen ik\u00e4, perheen koulutustausta, kielellinen ty\u00f6muisti, fonologinen prosessointi ja lukujen vertailu oli otettu huomioon. Lukujen kirjoittamisen hallitseminen on oleellista my\u00f6hempien aritmeettisten taitojen kannalta. Tutkimus tarkentaa aikaisempaa k\u00e4sityst\u00e4 lukujen kirjoittamisesta yhten\u00e4 aritmetiikkaan liittyv\u00e4n\u00e4 osataitona, joka edellytt\u00e4\u00e4 kielellisi\u00e4 taitoja. Lis\u00e4ksi n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 ty\u00f6muisti on merkitt\u00e4v\u00e4 kognitiivinen taito fonologisen prosessoinnin lis\u00e4ksi lukujen kirjoittamisen taustalla. Lukujen kirjoittaminen edellytt\u00e4\u00e4 samanaikaista mieless\u00e4 pit\u00e4mist\u00e4 ja luvun manipulointia sek\u00e4 kyky\u00e4 t\u00e4sm\u00e4llisten kielellisten edustusten mielest\u00e4 palauttamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-04-12T05:56:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-04-12T05:56:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukujen kirjoittaminen aritmeettisen sujuvuuden ennustajana 1. luokalta 3. luokalle", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202204122242", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6muisti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80564
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:11Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5523b9af-6512-4467-93b6-244bd97f8a3c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202204122242.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salminen, Alisa Lukujen kirjoittaminen aritmeettisen sujuvuuden ennustajana 1. luokalta 3. luokalle Erityispedagogiikka Special Education 101 työmuisti matemaattiset taidot
title Lukujen kirjoittaminen aritmeettisen sujuvuuden ennustajana 1. luokalta 3. luokalle
title_full Lukujen kirjoittaminen aritmeettisen sujuvuuden ennustajana 1. luokalta 3. luokalle
title_fullStr Lukujen kirjoittaminen aritmeettisen sujuvuuden ennustajana 1. luokalta 3. luokalle Lukujen kirjoittaminen aritmeettisen sujuvuuden ennustajana 1. luokalta 3. luokalle
title_full_unstemmed Lukujen kirjoittaminen aritmeettisen sujuvuuden ennustajana 1. luokalta 3. luokalle Lukujen kirjoittaminen aritmeettisen sujuvuuden ennustajana 1. luokalta 3. luokalle
title_short Lukujen kirjoittaminen aritmeettisen sujuvuuden ennustajana 1. luokalta 3. luokalle
title_sort lukujen kirjoittaminen aritmeettisen sujuvuuden ennustajana 1 luokalta 3 luokalle
title_txtP Lukujen kirjoittaminen aritmeettisen sujuvuuden ennustajana 1. luokalta 3. luokalle
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 työmuisti matemaattiset taidot
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education matemaattiset taidot työmuisti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80564 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204122242
work_keys_str_mv AT salminenalisa lukujenkirjoittaminenaritmeettisensujuvuudenennustajana1luokalta3luokalle