Lukujen kirjoittaminen aritmeettisen sujuvuuden ennustajana 1. luokalta 3. luokalle

Aritmeettisia taitoja ennakoi joukko numeerisia perustaitoja. Käsitys taustalla vallitsevista taidoista on kuitenkin toistaiseksi puutteellinen. Tässä pitkittäistutkimuksessa tavoitteena on tutkia peruslaskutaitoa selittävien tekijöiden osuutta melko vähän tutkitun, mutta teoreettisesti mielenkiinto...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salminen, Alisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80564
Description
Summary:Aritmeettisia taitoja ennakoi joukko numeerisia perustaitoja. Käsitys taustalla vallitsevista taidoista on kuitenkin toistaiseksi puutteellinen. Tässä pitkittäistutkimuksessa tavoitteena on tutkia peruslaskutaitoa selittävien tekijöiden osuutta melko vähän tutkitun, mutta teoreettisesti mielenkiintoisen numeerisen perus-taidon osalta. Tarkoituksena oli selvittää, ennustaako 1. luokalla mitattu lukujen kirjoittaminen aritmeettista sujuvuutta 3. luokalla. Lisäksi tutkittiin kielellisen työmuistin, kielellisen ja visuospatiaalisen lyhytkestoisen muistin sekä fonologi-sen prosessoinnin yhteyttä lukujen kirjoittamiseen. Tutkimuksen aineisto oli osa Lasten luku- ja laskusujuvuushankkeen (FLARE) aineistoa. Tutkittavia oli 200, joista tyttöjä 103 ja poikia 97. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin lineaarista ja hierarkkista regressioanalyysiä. Tulosten perusteella lukujen kirjoittamiseen on vahvimmin yhteydessä kielellinen työmuisti ja fonologinen prosessointi. Lisäksi lukujen kirjoittaminen selitti aritmeettisia taitoja tilastollisesti merkitsevästi, kun lapsen ikä, perheen koulutustausta, kielellinen työmuisti, fonologinen prosessointi ja lukujen vertailu oli otettu huomioon. Lukujen kirjoittamisen hallitseminen on oleellista myöhempien aritmeettisten taitojen kannalta. Tutkimus tarkentaa aikaisempaa käsitystä lukujen kirjoittamisesta yhtenä aritmetiikkaan liittyvänä osataitona, joka edellyttää kielellisiä taitoja. Lisäksi näyttää siltä, että työmuisti on merkittävä kognitiivinen taito fonologisen prosessoinnin lisäksi lukujen kirjoittamisen taustalla. Lukujen kirjoittaminen edellyttää samanaikaista mielessä pitämistä ja luvun manipulointia sekä kykyä täsmällisten kielellisten edustusten mielestä palauttamiseen.