Tilläggsmaterial och dess användning i uttalsundervisning av svenska som andraspråk fokus på gymnasienivå

Tässä maisterintutkielmassa kartoitin ääntämisen opetuksen lisämateriaalia sekä sen käyttöä lukion ruotsin opettajien keskuudessa. Tutkimuksessa selvitin, kokevatko opettajat tarvetta lisämateriaalille ääntämisen opetuksessa, mitä ääntämisen piirteitä mahdollisen lisämateriaalin avulla opetetaan ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Varpula, Maija
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80562
_version_ 1828193047185195008
author Varpula, Maija
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Varpula, Maija Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Varpula, Maija Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Varpula, Maija
datasource_str_mv jyx
description Tässä maisterintutkielmassa kartoitin ääntämisen opetuksen lisämateriaalia sekä sen käyttöä lukion ruotsin opettajien keskuudessa. Tutkimuksessa selvitin, kokevatko opettajat tarvetta lisämateriaalille ääntämisen opetuksessa, mitä ääntämisen piirteitä mahdollisen lisämateriaalin avulla opetetaan ja miten lisämateriaali vaikuttaa kokonaisuudessaan ääntämisen opetukseen. Halusin selvittää myös, kannustaako lisämateriaalin käyttö opettajia antamaan eksplisiittisiä ohjeistuksia osana ääntämisen opetusta. Toteutin tutkimuksen Webropol-kyselynä keväällä ja syksyllä 2021. Kysely sisälsi 22 kysymystä, joista viisi olivat taustakysymyksiä. Kyselyssä sovelsin Likert-asteikkoa ja avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 31 lukion ruotsin opettajaa. Analysoin vastaukset pääosin kvantitatiivisin menetelmin, mutta hyödynsin myös kvalitatiivista sisällönanalyysiä avoimissa vastauksissa. Tulokset osoittavat, että opettajat kokevat tarvitsevansa lisämateriaalia. Tarve pohjautuu ääntämisen havainnollistamiseen, opetusmateriaalien monipuolistamiseen ja oppikirjojen riittämättömyyteen. Yleisin syy lisämateriaalin puuttumiselle oli ajanpuute, joka koski opetuksen suunnittelua ja oppitunteja. Lisämateriaalin avulla ääntämisen opetus oli monipuolisempaa, ja se otti huomioon niin äännetason kuin lausetason piirteitä. Tästä huolimatta opettajat painottivat voimakkaasti sekä oppikirjojen että lisämateriaalin kanssa opettaessa äänne- ja sanatason piirteitä. Eksplisiittisten ohjeistusten määrä oli sama molempien materiaalien kanssa.
first_indexed 2022-04-12T20:00:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Varpula, Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-04-12T05:49:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-04-12T05:49:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80562", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa kartoitin \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksen lis\u00e4materiaalia sek\u00e4 sen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 lukion ruotsin opettajien keskuudessa. Tutkimuksessa selvitin, kokevatko opettajat tarvetta lis\u00e4materiaalille \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksessa, mit\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen piirteit\u00e4 mahdollisen lis\u00e4materiaalin avulla opetetaan ja miten lis\u00e4materiaali vaikuttaa kokonaisuudessaan \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetukseen. Halusin selvitt\u00e4\u00e4 my\u00f6s, kannustaako lis\u00e4materiaalin k\u00e4ytt\u00f6 opettajia antamaan eksplisiittisi\u00e4 ohjeistuksia osana \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetusta.\n\nToteutin tutkimuksen Webropol-kyselyn\u00e4 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 ja syksyll\u00e4 2021. Kysely sis\u00e4lsi 22 kysymyst\u00e4, joista viisi olivat taustakysymyksi\u00e4. Kyselyss\u00e4 sovelsin Likert-asteikkoa ja avoimia kysymyksi\u00e4. Kyselyyn vastasi 31 lukion ruotsin opettajaa. Analysoin vastaukset p\u00e4\u00e4osin kvantitatiivisin menetelmin, mutta hy\u00f6dynsin my\u00f6s kvalitatiivista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 avoimissa vastauksissa.\n\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 opettajat kokevat tarvitsevansa lis\u00e4materiaalia. Tarve pohjautuu \u00e4\u00e4nt\u00e4misen havainnollistamiseen, opetusmateriaalien monipuolistamiseen ja oppikirjojen riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyteen. Yleisin syy lis\u00e4materiaalin puuttumiselle oli ajanpuute, joka koski opetuksen suunnittelua ja oppitunteja. Lis\u00e4materiaalin avulla \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetus oli monipuolisempaa, ja se otti huomioon niin \u00e4\u00e4nnetason kuin lausetason piirteit\u00e4. T\u00e4st\u00e4 huolimatta opettajat painottivat voimakkaasti sek\u00e4 oppikirjojen ett\u00e4 lis\u00e4materiaalin kanssa opettaessa \u00e4\u00e4nne- ja sanatason piirteit\u00e4. Eksplisiittisten ohjeistusten m\u00e4\u00e4r\u00e4 oli sama molempien materiaalien kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-04-12T05:49:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-04-12T05:49:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uttalsundervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "till\u00e4ggsmaterial", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "explicita instruktioner", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Till\u00e4ggsmaterial och dess anv\u00e4ndning i uttalsundervisning av svenska som andraspr\u00e5k : fokus p\u00e5 gymnasieniv\u00e5", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202204122240", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80562
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:01:19Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9467c4e2-4ec2-46d2-9456-81cec18f882d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202204122240.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Varpula, Maija Tilläggsmaterial och dess användning i uttalsundervisning av svenska som andraspråk : fokus på gymnasienivå uttalsundervisning tilläggsmaterial explicita instruktioner Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli ääntäminen opetus lukio toinen kieli oppimateriaali
title Tilläggsmaterial och dess användning i uttalsundervisning av svenska som andraspråk : fokus på gymnasienivå
title_full Tilläggsmaterial och dess användning i uttalsundervisning av svenska som andraspråk : fokus på gymnasienivå
title_fullStr Tilläggsmaterial och dess användning i uttalsundervisning av svenska som andraspråk : fokus på gymnasienivå Tilläggsmaterial och dess användning i uttalsundervisning av svenska som andraspråk : fokus på gymnasienivå
title_full_unstemmed Tilläggsmaterial och dess användning i uttalsundervisning av svenska som andraspråk : fokus på gymnasienivå Tilläggsmaterial och dess användning i uttalsundervisning av svenska som andraspråk : fokus på gymnasienivå
title_short Tilläggsmaterial och dess användning i uttalsundervisning av svenska som andraspråk
title_sort tilläggsmaterial och dess användning i uttalsundervisning av svenska som andraspråk fokus på gymnasienivå
title_sub fokus på gymnasienivå
title_txtP Tilläggsmaterial och dess användning i uttalsundervisning av svenska som andraspråk : fokus på gymnasienivå
topic uttalsundervisning tilläggsmaterial explicita instruktioner Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli ääntäminen opetus lukio toinen kieli oppimateriaali
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish explicita instruktioner lukio opetus oppimateriaali ruotsin kieli tilläggsmaterial toinen kieli uttalsundervisning ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80562 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204122240
work_keys_str_mv AT varpulamaija tilläggsmaterialochdessanvändningiuttalsundervisningavsvenskasomandraspråkfokuspågy