Luokan käyttäytymisodotusten laadun yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia opettajien muodostamat luokan käyttäytymisdotukset ovat laadultaan Työrauha kaikille -interventiossa. Lisäksi tutkittiin, onko luokan käyttäytymisodotusten laadulla yhteyttä Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen. Tutkimuksessa käytet...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Siddall, Ruth, Rahikainen, Heidi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80542
_version_ 1826225705278504960
author Siddall, Ruth Rahikainen, Heidi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Siddall, Ruth Rahikainen, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Siddall, Ruth Rahikainen, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Siddall, Ruth
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia opettajien muodostamat luokan käyttäytymisdotukset ovat laadultaan Työrauha kaikille -interventiossa. Lisäksi tutkittiin, onko luokan käyttäytymisodotusten laadulla yhteyttä Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen. Tutkimuksessa käytettiin Työrauha kaikille -interventiotutkimusta varten vuosien 2013 ja 2014 aikana kerättyä aineistoa. Tämän tutkimuksen aineisto koostui luokkien (n = 53) käyttäytymisodotuksista sekä opettajien (n = 212) työrauhaarvioista. Käyttäytymisodotusten laatua arvioitiin tutkimuskirjallisuudesta nousseiden piirteiden (selkeys, pituus, positiivinen muotoilu, yhteen odotukseen kohdistuminen) avulla. Käyttäytymisodotusten laadun yhteyttä työrauhassa tapahtuvaan muutokseen tutkittiin toistomittausten varianssianalyysilla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kaikki käyttäytymisodotukset oli muotoiltu positiivisesti. Suurin osa oli myös selkeitä, lyhyesti muotoiltuja ja kohdistui yhteen odotukseen. Käyttäytymisodotusten laatu ei ollut tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä intervention vaikuttavuuteen. Tutkimuksessa havaittiin, että opettajat osaavat tehdä laadukkaita käyttäytymisodotuksia, kun heitä opastetaan käyttäytymisodotusten muotoilussa. Luokan työrauha parani sekä luokissa, joissa oli hyvälaatuiset käyttäytymisodotukset, että luokissa, joissa käyttäytymisodotukset olivat huonolaatuisia. Tämän perusteella voisi ajatella, että käyttäytymisodotusten muotoilu ei lopulta vaikuta luokan työrauhaan, vaan muut intervention keinot ovat mahdollisesti tehokkaampia työrauhaongelmiin puututtaessa.
first_indexed 2022-04-11T20:00:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4rhi, Vesa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Siddall, Ruth", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rahikainen, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-04-11T05:58:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-04-11T05:58:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80542", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia opettajien muodostamat luokan k\u00e4ytt\u00e4ytymisdotukset ovat laadultaan Ty\u00f6rauha kaikille -interventiossa. Lis\u00e4ksi tutkittiin, onko luokan k\u00e4ytt\u00e4ytymisodotusten laadulla yhteytt\u00e4\nTy\u00f6rauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen.\nTutkimuksessa k\u00e4ytettiin Ty\u00f6rauha kaikille -interventiotutkimusta varten\nvuosien 2013 ja 2014 aikana ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineisto koostui luokkien (n = 53) k\u00e4ytt\u00e4ytymisodotuksista sek\u00e4 opettajien (n = 212) ty\u00f6rauhaarvioista. K\u00e4ytt\u00e4ytymisodotusten laatua arvioitiin tutkimuskirjallisuudesta\nnousseiden piirteiden (selkeys, pituus, positiivinen muotoilu, yhteen odotukseen kohdistuminen) avulla. K\u00e4ytt\u00e4ytymisodotusten laadun yhteytt\u00e4 ty\u00f6rauhassa tapahtuvaan muutokseen tutkittiin toistomittausten varianssianalyysilla.\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 kaikki k\u00e4ytt\u00e4ytymisodotukset oli\nmuotoiltu positiivisesti. Suurin osa oli my\u00f6s selkeit\u00e4, lyhyesti muotoiltuja ja kohdistui yhteen odotukseen. K\u00e4ytt\u00e4ytymisodotusten laatu ei ollut tilastollisesti\nmerkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 intervention vaikuttavuuteen.\nTutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 opettajat osaavat tehd\u00e4 laadukkaita k\u00e4ytt\u00e4ytymisodotuksia, kun heit\u00e4 opastetaan k\u00e4ytt\u00e4ytymisodotusten muotoilussa. Luokan ty\u00f6rauha parani sek\u00e4 luokissa, joissa oli hyv\u00e4laatuiset k\u00e4ytt\u00e4ytymisodotukset, ett\u00e4 luokissa, joissa k\u00e4ytt\u00e4ytymisodotukset olivat huonolaatuisia. T\u00e4m\u00e4n perusteella voisi ajatella, ett\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytymisodotusten muotoilu ei lopulta vaikuta\nluokan ty\u00f6rauhaan, vaan muut intervention keinot ovat mahdollisesti tehokkaampia ty\u00f6rauhaongelmiin puututtaessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-04-11T05:58:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-04-11T05:58:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymisodotukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6rauha", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokan k\u00e4ytt\u00e4ytymisodotusten laadun yhteys Ty\u00f6rauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202204112220", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80542
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:55Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/32d3a9eb-41ea-4aae-bfc5-7cef8a76ca2c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202204112220.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Siddall, Ruth Rahikainen, Heidi Luokan käyttäytymisodotusten laadun yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen käyttäytymisodotukset työrauha Erityispedagogiikka Special Education 101 tutkimus koulut peruskoulu opettajat yläkoulu interventio
title Luokan käyttäytymisodotusten laadun yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen
title_full Luokan käyttäytymisodotusten laadun yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen
title_fullStr Luokan käyttäytymisodotusten laadun yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen Luokan käyttäytymisodotusten laadun yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen
title_full_unstemmed Luokan käyttäytymisodotusten laadun yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen Luokan käyttäytymisodotusten laadun yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen
title_short Luokan käyttäytymisodotusten laadun yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen
title_sort luokan käyttäytymisodotusten laadun yhteys työrauha kaikille intervention vaikuttavuuteen
title_txtP Luokan käyttäytymisodotusten laadun yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen
topic käyttäytymisodotukset työrauha Erityispedagogiikka Special Education 101 tutkimus koulut peruskoulu opettajat yläkoulu interventio
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education interventio koulut käyttäytymisodotukset opettajat peruskoulu tutkimus työrauha yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80542 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204112220
work_keys_str_mv AT siddallruth luokankäyttäytymisodotustenlaadunyhteystyörauhakaikilleinterventionvaikuttavuuteen