Vanhempien kokemuksia neurokirjon lasten etäopetuksen haasteista kevään 2020 pandemiatilanteessa

Tämän tutkielman tarkoituksena oli tuoda esiin, minkälaisia haasteita ADHD-piirteitä omaavien alkuopetusikäisten lasten vanhemmat kokivat kevään 2020 pandemiasta johtuneen etäopetusjakson aikana. Haasteiden tutkimuksella voidaan tunnistaa tukea tarvitsevan lapsen kehitystasoon liittyviä erityispiirt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Larkiola, Tuulikki
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80534
_version_ 1828193047158980608
author Larkiola, Tuulikki
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Larkiola, Tuulikki Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Larkiola, Tuulikki Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Larkiola, Tuulikki
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli tuoda esiin, minkälaisia haasteita ADHD-piirteitä omaavien alkuopetusikäisten lasten vanhemmat kokivat kevään 2020 pandemiasta johtuneen etäopetusjakson aikana. Haasteiden tutkimuksella voidaan tunnistaa tukea tarvitsevan lapsen kehitystasoon liittyviä erityispiirteitä etäopetuksen kontekstissa sekä lisätä ymmärrystä erityislasten vanhempien roolista toimia etäopettajina. Tutkielman aineisto koostuu 133 alkuopetusikäisen lapsen vanhemman vastauksista ja perustuu kyselytutkimukseen erityislasten vanhempien kokemuksista kevään 2020 koronapandemiassa. Aineistolähtöinen ja teemoitteleva sisällönanalyysi perustui aineiston avoimiin vastauksiin ja niistä etsittiin vanhempien etäopetuksessa erityislastensa osalta kokemia haasteita. Tulosten mukaan vanhemman rooli muuttui lapsen huoltajasta myös kotiopetuksen vastuulliseksi toteuttajaksi siirryttäessä lähiopetuksesta etäopetukseen. Alkuopetusikäiselle kotiympäristön mieltäminen oppimisympäristöksi useine houkutuksineen toi esiin neurokirjon lapsen ydinhaasteet, jotka liittyivät erityisesti keskittymisen pulmiin koulutehtävissä. Tämä lisäsi vanhempien kuormitusta. Näihin haasteisiin vanhempien mukaan merkittävänä syynä oli heikko tai puutteellinen etäopetuspedagogiikka. Lapsen erityistarpeiden huomioiminen etäopetuksessa oli pitkälti unohdettu ja opettajan kouluympäristöön luoma struktuuri ei toteutunut etäopetuksessa. Alkuopetusikäisten neurokirjon lasten vanhemmille olisi mahdollistettava riittävä perehdytys kotiopetuksen antamiseen sovituilla opetusta tukevilla järjestelmillä. Tuki voisi tulla lapsen omalta koululta tai jopa valtakunnalliselta tasolta.
first_indexed 2022-04-08T20:00:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00e4ms\u00e4, Joni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Larkiola, Tuulikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-04-08T05:23:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-04-08T05:23:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80534", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli tuoda esiin, mink\u00e4laisia haasteita ADHD-piirteit\u00e4 omaavien alkuopetusik\u00e4isten lasten vanhemmat kokivat kev\u00e4\u00e4n 2020 pandemiasta johtuneen et\u00e4opetusjakson aikana. Haasteiden tutkimuksella voidaan tunnistaa tukea tarvitsevan lapsen kehitystasoon liittyvi\u00e4 erityispiirteit\u00e4 et\u00e4opetuksen kontekstissa sek\u00e4 lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 erityislasten vanhempien roolista toimia et\u00e4opettajina.\n\tTutkielman aineisto koostuu 133 alkuopetusik\u00e4isen lapsen vanhemman vastauksista ja perustuu kyselytutkimukseen erityislasten vanhempien kokemuksista kev\u00e4\u00e4n 2020 koronapandemiassa. Aineistol\u00e4ht\u00f6inen ja teemoitteleva sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi perustui aineiston avoimiin vastauksiin ja niist\u00e4 etsittiin vanhempien et\u00e4opetuksessa erityislastensa osalta kokemia haasteita. \nTulosten mukaan vanhemman rooli muuttui lapsen huoltajasta my\u00f6s kotiopetuksen vastuulliseksi toteuttajaksi siirrytt\u00e4ess\u00e4 l\u00e4hiopetuksesta et\u00e4opetukseen. Alkuopetusik\u00e4iselle kotiymp\u00e4rist\u00f6n mielt\u00e4minen oppimisymp\u00e4rist\u00f6ksi useine houkutuksineen toi esiin neurokirjon lapsen ydinhaasteet, jotka liittyiv\u00e4t erityisesti keskittymisen pulmiin kouluteht\u00e4viss\u00e4. T\u00e4m\u00e4 lis\u00e4si vanhempien kuormitusta. N\u00e4ihin haasteisiin vanhempien mukaan merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 syyn\u00e4 oli heikko tai puutteellinen et\u00e4opetuspedagogiikka. Lapsen erityistarpeiden huomioiminen et\u00e4opetuksessa oli pitk\u00e4lti unohdettu ja opettajan kouluymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n luoma struktuuri ei toteutunut et\u00e4opetuksessa. Alkuopetusik\u00e4isten neurokirjon lasten vanhemmille olisi mahdollistettava riitt\u00e4v\u00e4 perehdytys kotiopetuksen antamiseen sovituilla opetusta tukevilla j\u00e4rjestelmill\u00e4. Tuki voisi tulla lapsen omalta koululta tai jopa valtakunnalliselta tasolta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-04-08T05:23:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-04-08T05:23:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityislapsen vanhempi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pandemia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhempien kokemuksia neurokirjon lasten et\u00e4opetuksen haasteista kev\u00e4\u00e4n 2020 pandemiatilanteessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202204082215", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityislapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80534
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:23Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/078a3034-c735-43a3-8595-8e57cad2a4b7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202204082215.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Larkiola, Tuulikki Vanhempien kokemuksia neurokirjon lasten etäopetuksen haasteista kevään 2020 pandemiatilanteessa erityislapsen vanhempi pandemia Erityispedagogiikka Special Education 101 COVID-19 etäopetus ADHD erityislapset
title Vanhempien kokemuksia neurokirjon lasten etäopetuksen haasteista kevään 2020 pandemiatilanteessa
title_full Vanhempien kokemuksia neurokirjon lasten etäopetuksen haasteista kevään 2020 pandemiatilanteessa
title_fullStr Vanhempien kokemuksia neurokirjon lasten etäopetuksen haasteista kevään 2020 pandemiatilanteessa Vanhempien kokemuksia neurokirjon lasten etäopetuksen haasteista kevään 2020 pandemiatilanteessa
title_full_unstemmed Vanhempien kokemuksia neurokirjon lasten etäopetuksen haasteista kevään 2020 pandemiatilanteessa Vanhempien kokemuksia neurokirjon lasten etäopetuksen haasteista kevään 2020 pandemiatilanteessa
title_short Vanhempien kokemuksia neurokirjon lasten etäopetuksen haasteista kevään 2020 pandemiatilanteessa
title_sort vanhempien kokemuksia neurokirjon lasten etäopetuksen haasteista kevään 2020 pandemiatilanteessa
title_txtP Vanhempien kokemuksia neurokirjon lasten etäopetuksen haasteista kevään 2020 pandemiatilanteessa
topic erityislapsen vanhempi pandemia Erityispedagogiikka Special Education 101 COVID-19 etäopetus ADHD erityislapset
topic_facet 101 ADHD COVID-19 Erityispedagogiikka Special Education erityislapsen vanhempi erityislapset etäopetus pandemia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80534 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204082215
work_keys_str_mv AT larkiolatuulikki vanhempienkokemuksianeurokirjonlastenetäopetuksenhaasteistakevään2020pandemiati