Erityisopettajien kokema hyvinvointi ja resilienssi koronapandemian aiheuttamassa poikkeustilanteessa

COVID-19 viruksen aiheuttama koronapandemia muutti opettajien työtä merkittävästi. Poikkeuksellinen ajanjakso kuormitti opettajia monella tavalla. Tässä tutkimuksessa selvitettiin erityisopettajien kokemuksia ammatillisesta hyvinvoinnista ja resilienssistä sekä sitä, miten koronapandemia-aika muutti...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sinkkonen, Hanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80496
_version_ 1826225696193642496
author Sinkkonen, Hanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sinkkonen, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sinkkonen, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sinkkonen, Hanna
datasource_str_mv jyx
description COVID-19 viruksen aiheuttama koronapandemia muutti opettajien työtä merkittävästi. Poikkeuksellinen ajanjakso kuormitti opettajia monella tavalla. Tässä tutkimuksessa selvitettiin erityisopettajien kokemuksia ammatillisesta hyvinvoinnista ja resilienssistä sekä sitä, miten koronapandemia-aika muutti niitä. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää mitkä tekijät vahvistavat erityisopettajien kokemusta resilienssistä. Tämän tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä resilienssi käsitetään yhtenä ammatillisen hyvinvoinnin osana, jonka merkitys korostuu muutostilanteissa. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Informantteina toimi yhdeksän perusopetuksessa työskentelevää erityisopettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia hyödyntäen. Tämän tutkimuksen mukaan koronapandemia-aika muutti erityisopettajien ammatillisen hyvinvoinnin ja resilienssin kokemusta. Tämän tutkimuksen mukaan erityisopettajien resilienssin kokemusta vahvistivat erityisesti yksilölliset persoonallisuuden ominaisuudet ja henkilökohtainen elämänasenne. Kontekstuaaliset tekijät kuten sosiaaliset suhteet toimivat resilienssiä ylläpitävinä tekijöinä. Tämän tutkimuksen mukaan resilienssi muodostuu sekä yksilöllisistä että kontekstuaalisista tekijöistä. Näiden tekijöiden yhteisvaikutus vahvistaa koettua resilienssiä. Resilienssi korostuu etenkin epävarmuutta aiheuttavissa muutostilanteissa. Se kehittyy vastoinkäymisistä ja vahvistuu koko elämän ajan.
first_indexed 2022-04-06T20:04:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mikkonen-Ukkola, Tuulikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sinkkonen, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-04-06T05:07:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-04-06T05:07:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80496", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "COVID-19 viruksen aiheuttama koronapandemia muutti opettajien ty\u00f6t\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4sti. Poikkeuksellinen ajanjakso kuormitti opettajia monella tavalla. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin erityisopettajien kokemuksia ammatillisesta hyvinvoinnista ja resilienssist\u00e4 sek\u00e4 sit\u00e4, miten koronapandemia-aika muutti niit\u00e4. Tutkimuksen tavoitteena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4 mitk\u00e4 tekij\u00e4t vahvistavat erityisopettajien\nkokemusta resilienssist\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 resilienssi k\u00e4sitet\u00e4\u00e4n yhten\u00e4 ammatillisen hyvinvoinnin osana, jonka merkitys korostuu muutostilanteissa.\nT\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Informantteina toimi yhdeks\u00e4n perusopetuksessa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 erityisopettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia hy\u00f6dynt\u00e4en.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan koronapandemia-aika muutti erityisopettajien ammatillisen hyvinvoinnin ja resilienssin kokemusta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen\nmukaan erityisopettajien resilienssin kokemusta vahvistivat erityisesti yksil\u00f6lliset persoonallisuuden ominaisuudet ja henkil\u00f6kohtainen el\u00e4m\u00e4nasenne. Kontekstuaaliset tekij\u00e4t kuten sosiaaliset suhteet toimivat resilienssi\u00e4 yll\u00e4pit\u00e4vin\u00e4 tekij\u00f6in\u00e4.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan resilienssi muodostuu sek\u00e4 yksil\u00f6llisist\u00e4 ett\u00e4\nkontekstuaalisista tekij\u00f6ist\u00e4. N\u00e4iden tekij\u00f6iden yhteisvaikutus vahvistaa koettua\nresilienssi\u00e4. Resilienssi korostuu etenkin ep\u00e4varmuutta aiheuttavissa muutostilanteissa. Se kehittyy vastoink\u00e4ymisist\u00e4 ja vahvistuu koko el\u00e4m\u00e4n ajan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-04-06T05:07:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-04-06T05:07:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koronapandemia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityisopettajien kokema hyvinvointi ja resilienssi koronapandemian aiheuttamassa poikkeustilanteessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202204062178", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "resilienssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80496
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:38Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6131b653-1e99-4249-bd96-e90fefc0a57e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202204062178.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sinkkonen, Hanna Erityisopettajien kokema hyvinvointi ja resilienssi koronapandemian aiheuttamassa poikkeustilanteessa ammatillinen hyvinvointi koronapandemia Erityispedagogiikka Special Education 101 resilienssi hyvinvointi COVID-19 erityisopettajat erityisopetus
title Erityisopettajien kokema hyvinvointi ja resilienssi koronapandemian aiheuttamassa poikkeustilanteessa
title_full Erityisopettajien kokema hyvinvointi ja resilienssi koronapandemian aiheuttamassa poikkeustilanteessa
title_fullStr Erityisopettajien kokema hyvinvointi ja resilienssi koronapandemian aiheuttamassa poikkeustilanteessa Erityisopettajien kokema hyvinvointi ja resilienssi koronapandemian aiheuttamassa poikkeustilanteessa
title_full_unstemmed Erityisopettajien kokema hyvinvointi ja resilienssi koronapandemian aiheuttamassa poikkeustilanteessa Erityisopettajien kokema hyvinvointi ja resilienssi koronapandemian aiheuttamassa poikkeustilanteessa
title_short Erityisopettajien kokema hyvinvointi ja resilienssi koronapandemian aiheuttamassa poikkeustilanteessa
title_sort erityisopettajien kokema hyvinvointi ja resilienssi koronapandemian aiheuttamassa poikkeustilanteessa
title_txtP Erityisopettajien kokema hyvinvointi ja resilienssi koronapandemian aiheuttamassa poikkeustilanteessa
topic ammatillinen hyvinvointi koronapandemia Erityispedagogiikka Special Education 101 resilienssi hyvinvointi COVID-19 erityisopettajat erityisopetus
topic_facet 101 COVID-19 Erityispedagogiikka Special Education ammatillinen hyvinvointi erityisopettajat erityisopetus hyvinvointi koronapandemia resilienssi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80496 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204062178
work_keys_str_mv AT sinkkonenhanna erityisopettajienkokemahyvinvointijaresilienssikoronapandemianaiheuttamassapoikke