Valmentajan pedagoginen osaaminen yksilöurheiluvalmennuksessa

Tämä kandidaatintutkielma käsittelee yksilöurheiluvalmentajan pedagogiseen osaamiseen liitettäviä vaatimuksia huippu-urheiluvalmennuksen näkökulmasta. Suomalaisen valmennusosaamisen malli tuo esiin keinot, joiden kautta valmentaja voi vaikuttaa urheilijaan ja urheilijan kilpailusuoritukseen. Tutkie...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Jyrkinen, Emma
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80445
Kuvaus
Yhteenveto:Tämä kandidaatintutkielma käsittelee yksilöurheiluvalmentajan pedagogiseen osaamiseen liitettäviä vaatimuksia huippu-urheiluvalmennuksen näkökulmasta. Suomalaisen valmennusosaamisen malli tuo esiin keinot, joiden kautta valmentaja voi vaikuttaa urheilijaan ja urheilijan kilpailusuoritukseen. Tutkielma ilmentää valmentajan vaikutusmahdollisuuksia valmennuskontekstissa pedagogisia toimia hyödyntäen. Huippu-urheiluvalmennus rajautuu tässä työssä yksilöurheilulajeihin ja siten yksilöurheiluvalmentajien pedagogisten toimien esittämiseen. Tutkielmassa esitellystä yksilöurheiluvalmennusnäkökulmasta huolimatta samojen teemojen, asioiden ja ydinasioiden voidaan ajatella linkittyvän niin joukkueurheiluvalmennukseen kuin myös liikunnan opettajan toimintaympäristöönkin. Lähtökohtaisesti valmentaja tai opettaja pyrkii omien toimiensa kautta välittämään tietotaitoa ja osaamista kohdejoukolle soveltuvaksi, asettaen urheilijan tai oppilaan toiminnan keskiöön sekä olemalla ensisijaisesti ihmiselle ihminen.