Moniammatillisuus lastensuojelun ja psykiatrian välisessä yhteistyössä
Lastensuojelu tekee moniammatillista yhteistyötä monen eri ammattilaisen kanssa lapsen ja perheen asioissa. Terveydenhuollon puolelta yhteistyötä tehdään usein psykiatrian toimijoiden kanssa. Eri ammattikuntien toimijat voivat toimia eri organisaatioiden ja työnantajien tehtävissä, joten käytännössä...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | , , , , , |
Format: | Bachelor's thesis |
Language: | fin |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80337 |
Summary: | Lastensuojelu tekee moniammatillista yhteistyötä monen eri ammattilaisen kanssa lapsen ja perheen asioissa. Terveydenhuollon puolelta yhteistyötä tehdään usein psykiatrian toimijoiden kanssa. Eri ammattikuntien toimijat voivat toimia eri organisaatioiden ja työnantajien tehtävissä, joten käytännössä samasta organisaatiosta yhteistyötä voidaan tehdä monen eri toimijan kanssa. Pirstaleinen palvelukenttä lapsen ja perheen asioissa tuo tehtävään lisähaastetta.
Tutkielman tarkoituksena on laajentaa käsitystä moniammatillisen yhteistyön tekemisestä ja tarkastella sitä erityisesti lastensuojelun ja psykiatrian toimijoiden välillä. Tutkielmassa tarkastellaan moniammatillista yhteistyötä sosiaali- ja terveysalalla. Moniammatillisen työotteen periaatteiden voidaan katsoa olevan monin tavoin samansuuntaisia ja vaativan tulokselliseen tavoitteeseen pääsemiseksi samankaltaisia edellytyksiä yhteistyötä tekeviltä tahoilta.
Moniammatillisen yhteistyön osa-alueet tunnistettiin tutkimuksissa yhteneväisesti mutta tulosten mukaan niiden saaminen käytäntöön näyttäytyi haastavalta. Materiaalin mukaan keskeisimmäksi asiaksi nousivat organisaation toiminta, yhteisen tiedon luominen ja ammattilaisten roolien asema yhteistyössä. Tutkielman tuloksista voi päätellä moniammatillisen yhteistyön edellytysten olevan tiedossa ja myös moniammatillisen työtavan opettelu sisältyy usein myös korkeakouluopintoihin. Moniammatillinen yhteistyö vaatii toteutuakseen tietoisen foorumin sen toteuttamiselle mutta samaan aikaan eri ammattikuntien edustajien tulee tuntea moniammatillisen yhteistyön lähtökohdat ja pystyä laajentamaan omaa katsantokantaa oman ammattiroolin ulkopuolelle.
Tutkielman tulokset lisäävät ymmärrystä moniammatillisen yhteistyön sisällöstä ja antaa sosiaalityön ammattilaiselle mahdollisuuden reflektoida yhteistyön tekemistä ja moniammatillisiin yhteistyötilaisuuksiin osallistumalla lapsen edun näkökulmasta.
|
---|