“We have a lot of tools, but the soil is not good enough” reasons Behind the Differences in English Language Skills in Finland and South Korea

Suomi ja Etelä-Korea ovat molemmat usein erinäisten oppimistuloksia mittaavien tutkimusten (esim. PISA) kärkikastissa. Kuitenkin Education Firstin organisoimassa English Proficiency Index -testissä Suomi on kymmenen parhaan joukossa erinomaisen kielitaidon tasolla (sijoilla 3–9 vuosina 2019–2021) ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mikkonen, Pinja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80331
_version_ 1826225754352910336
author Mikkonen, Pinja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mikkonen, Pinja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mikkonen, Pinja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mikkonen, Pinja
datasource_str_mv jyx
description Suomi ja Etelä-Korea ovat molemmat usein erinäisten oppimistuloksia mittaavien tutkimusten (esim. PISA) kärkikastissa. Kuitenkin Education Firstin organisoimassa English Proficiency Index -testissä Suomi on kymmenen parhaan joukossa erinomaisen kielitaidon tasolla (sijoilla 3–9 vuosina 2019–2021) ja Etelä-Korea puolestaan keskivertaisen kielitaidon sijoilla 32–37. Miten tähän päädyttiin? Mikä selittää näin suuren eron näiden kahden maan englannin kielen tasossa, vaikka kaikkien muiden aineiden oppimistulosten suhteen maat ovat lähes tasavertaisia? Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavoin suomen ja korean englanninopetusmetodit ja -tavat ovat erilaisia tai samanlaisia suomalaisten ja korealaisten englanninopettajien mielestä. Tarkoitus oli myös selvittää, osaisivatko nämä opettajat löytää syitä suomalaisten ja korealaisten englannin kielen taitotason eroihin. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin kartoittaa, mitä mieltä opettajat ovat Suomen ja Korean välisistä koulutusvientimahdollisuuksista, ja mitä asioita tällaisessa yhteistyössä tulee heidän mielestään ottaa huomioon. Tutkimuksessa haastateltiin kahta suomalaista ja kolmea eteläkorealaista englanninopettajaa, joilla oli kokemusta sekä Suomen että Etelä-Korean englanninopetustavoista. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina ja data analysoitiin deduktiivista sisällönanalyysimetodia hyödyntäen. Tutkimuksessa huomattiin, että englanninopetuksen haasteet eivät ole niinkään opetusmetodeissa vaan ympäröivässä kulttuurissa ja sen opettajiin ja oppilaisiin asettamissa vaatimuksissa. Koekeskeisyys, passiivisen kielitaidon painottaminen ja koulumaailman ulkoisen kielenopiskelumotivaation puuttuminen olivat keskeisiä teemoja kielitaidon erojen syitä pohdittaessa. Myös koulutusviennissä korostuivat erilaiset yhteiskuntatason haasteet; Suomen ja Etelä-Korean koulumaailman erot osoittautuivat niin suuriksi, että pelkkien kielenopetusmetodien muuttaminen ei yksin takaisi hyviä oppimistuloksia. Haastateltavat löysivät kuitenkin kehitysehdotuksia molempien maiden koulutusjärjestelmiin ja kieltenopetukseen. Tutkimus tuotti tärkeää tietoa englanninopetuksen kehittämisestä molemmissa maissa ja todisti, että opettajien näkemykset koulutuksen uudistamisessa ovat ensiarvoisen tärkeitä.
first_indexed 2024-09-11T08:49:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mikkonen, Pinja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-03-24T07:09:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-03-24T07:09:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80331", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomi ja Etel\u00e4-Korea ovat molemmat usein erin\u00e4isten oppimistuloksia mittaavien tutkimusten (esim. PISA) k\u00e4rkikastissa. Kuitenkin Education Firstin organisoimassa English Proficiency Index -testiss\u00e4 Suomi on kymmenen parhaan joukossa erinomaisen kielitaidon tasolla (sijoilla 3\u20139 vuosina 2019\u20132021) ja Etel\u00e4-Korea puolestaan keskivertaisen kielitaidon sijoilla 32\u201337. Miten t\u00e4h\u00e4n p\u00e4\u00e4dyttiin? Mik\u00e4 selitt\u00e4\u00e4 n\u00e4in suuren eron n\u00e4iden kahden maan englannin kielen tasossa, vaikka kaikkien muiden aineiden oppimistulosten suhteen maat ovat l\u00e4hes tasavertaisia?\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavoin suomen ja korean englanninopetusmetodit ja -tavat ovat erilaisia tai samanlaisia suomalaisten ja korealaisten englanninopettajien mielest\u00e4. Tarkoitus oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, osaisivatko n\u00e4m\u00e4 opettajat l\u00f6yt\u00e4\u00e4 syit\u00e4 suomalaisten ja korealaisten englannin kielen taitotason eroihin. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa haluttiin kartoittaa, mit\u00e4 mielt\u00e4 opettajat ovat Suomen ja Korean v\u00e4lisist\u00e4 koulutusvientimahdollisuuksista, ja mit\u00e4 asioita t\u00e4llaisessa yhteisty\u00f6ss\u00e4 tulee heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n ottaa huomioon. Tutkimuksessa haastateltiin kahta suomalaista ja kolmea etel\u00e4korealaista englanninopettajaa, joilla oli kokemusta sek\u00e4 Suomen ett\u00e4 Etel\u00e4-Korean englanninopetustavoista. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina ja data analysoitiin deduktiivista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysimetodia hy\u00f6dynt\u00e4en.\n\nTutkimuksessa huomattiin, ett\u00e4 englanninopetuksen haasteet eiv\u00e4t ole niink\u00e4\u00e4n opetusmetodeissa vaan ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4ss\u00e4 kulttuurissa ja sen opettajiin ja oppilaisiin asettamissa vaatimuksissa. Koekeskeisyys, passiivisen kielitaidon painottaminen ja koulumaailman ulkoisen kielenopiskelumotivaation puuttuminen olivat keskeisi\u00e4 teemoja kielitaidon erojen syit\u00e4 pohdittaessa. My\u00f6s koulutusvienniss\u00e4 korostuivat erilaiset yhteiskuntatason haasteet; Suomen ja Etel\u00e4-Korean koulumaailman erot osoittautuivat niin suuriksi, ett\u00e4 pelkkien kielenopetusmetodien muuttaminen ei yksin takaisi hyvi\u00e4 oppimistuloksia. Haastateltavat l\u00f6ysiv\u00e4t kuitenkin kehitysehdotuksia molempien maiden koulutusj\u00e4rjestelmiin ja kieltenopetukseen. Tutkimus tuotti t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tietoa englanninopetuksen kehitt\u00e4misest\u00e4 molemmissa maissa ja todisti, ett\u00e4 opettajien n\u00e4kemykset koulutuksen uudistamisessa ovat ensiarvoisen t\u00e4rkeit\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-03-24T07:09:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-03-24T07:09:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Finland", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "South Korea", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "second language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cWe have a lot of tools, but the soil is not good enough\u201d : reasons Behind the Differences in English Language Skills in Finland and South Korea", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202203242029", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutusvienti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "second language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "education export", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80331
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:21Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/db8f1f75-46f5-41a2-9c01-c26288cb7bad\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202203242029.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mikkonen, Pinja “We have a lot of tools, but the soil is not good enough” : reasons Behind the Differences in English Language Skills in Finland and South Korea Finland South Korea English teaching second language learning Englannin kieli English 301 englannin kieli opetus kielen oppiminen toinen kieli koulutusvienti kieltenopettajat English language teaching and instruction language learning second language education export language teachers
title “We have a lot of tools, but the soil is not good enough” : reasons Behind the Differences in English Language Skills in Finland and South Korea
title_full “We have a lot of tools, but the soil is not good enough” : reasons Behind the Differences in English Language Skills in Finland and South Korea
title_fullStr “We have a lot of tools, but the soil is not good enough” : reasons Behind the Differences in English Language Skills in Finland and South Korea “We have a lot of tools, but the soil is not good enough” : reasons Behind the Differences in English Language Skills in Finland and South Korea
title_full_unstemmed “We have a lot of tools, but the soil is not good enough” : reasons Behind the Differences in English Language Skills in Finland and South Korea “We have a lot of tools, but the soil is not good enough” : reasons Behind the Differences in English Language Skills in Finland and South Korea
title_short “We have a lot of tools, but the soil is not good enough”
title_sort we have a lot of tools but the soil is not good enough reasons behind the differences in english language skills in finland and south korea
title_sub reasons Behind the Differences in English Language Skills in Finland and South Korea
title_txtP “We have a lot of tools, but the soil is not good enough” : reasons Behind the Differences in English Language Skills in Finland and South Korea
topic Finland South Korea English teaching second language learning Englannin kieli English 301 englannin kieli opetus kielen oppiminen toinen kieli koulutusvienti kieltenopettajat English language teaching and instruction language learning second language education export language teachers
topic_facet 301 Englannin kieli English English language English teaching Finland South Korea education export englannin kieli kielen oppiminen kieltenopettajat koulutusvienti language learning language teachers opetus second language second language learning teaching and instruction toinen kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80331 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202203242029
work_keys_str_mv AT mikkonenpinja wehavealotoftoolsbutthesoilisnotgoodenoughreasonsbehindthedifferencesinenglishlang