fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e4kli, Helky", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kiri, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-03-23T14:03:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-03-23T14:03:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80322", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkielma k\u00e4sittelee kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myyteen liittyvi\u00e4 erityispiirteit\u00e4 peruskoulussa ja toisella \nasteella. Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja sen aineisto koostuu 13\ntutkimuksesta. Teemaa l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n tutkimuskysymyksien kautta: millaisia taustatekij\u00f6it\u00e4\nkoulupudokkuuden taustalla on ja miten peruskoulun ja toisen asteen koulupudokkuuden syyt eroavat \ntoisistaan. Tutkielman teoreettisena j\u00e4sennyksen\u00e4 on kasvatuskriitikko Ivan Illich esitt\u00e4m\u00e4\nkouluj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 kritisoiva n\u00e4k\u00f6kulma. Illich arvostelee asiantuntijavaltaan antautumista ja ulkoisia \nmittareita. H\u00e4nen mukaansa koulut tuottavat koulutettua mielikuvitusta ja yksipuolisuutta eiv\u00e4tk\u00e4 \nanna lapsen oppia omatahtisesti ja empiirisesti. Tutkimusaineisto osoitti, ettei Illichin teoria \noppimisen vapaudesta ilman arvosanapaineita n\u00e4y mill\u00e4\u00e4n tavalla nykyisess\u00e4 kouluj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4. \nTutkielmani aineisto osoittaa, ett\u00e4 koulupudokkuuden erityispiirteet ovat hyvin monisyisi\u00e4 eik\u00e4 \ntutkimuksissa l\u00f6ytynyt yksitt\u00e4ist\u00e4 koulupudokkuulle johtavaa syyt\u00e4. Peruskoululaisella ja ammattiin \nopiskelijalla huomattavat riskitekij\u00e4t kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myydess\u00e4 ovat psyykkiset ongelmat. Lis\u00e4ksi\nvanhemmilta saadun tuen v\u00e4hyys, sosioekonomiset ongelmat ja kouluun liittyv\u00e4t riskitekij\u00e4t \nmuodostavat kouluk\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myyden syy-seuraussuhteen molemmilla koulutusasteilla. Toisella \nasteella my\u00f6s v\u00e4\u00e4r\u00e4 alavalinta voi tuottaa koulupudokkuutta. Kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myyden taustat eroavat \ntoisistaan siten, ett\u00e4 kiusaamiskokemukset painottuvat enemm\u00e4n peruskouluun kuin toiselle asteelle.\nKoulu-uupumuksesta k\u00e4rsiv\u00e4t enemm\u00e4n lukiolaiset kuin ammattiopiskelijat. Kansainv\u00e4lisi\u00e4 \neroavaisuuksia tutkimuksissa esiintyi jonkin verran; Yhdysvalloissa teiniraskaudet ovat \nkouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myyden syyn\u00e4. Turkissa sosiodemografiset tekij\u00e4t johtavat koulunk\u00e4ynnin \nkeskeytt\u00e4miseen, kun taas Suomessa kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myys liittyy enemm\u00e4nkin yksil\u00f6st\u00e4 johtuvat \ntekij\u00e4t. \nTulosten perusteella koulunk\u00e4ynnin turvaamiseksi olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 systemaattisesti seurata luvattomien \npoissaolojen m\u00e4\u00e4ri\u00e4 ja puuttua niihin tarpeeksi ajoissa. Poissaolojen puuttumisen malli ja vastuujaot \ntulisi olla kouluissa selke\u00e4t. Nivelvaiheet eli siirtymiset kouluasteelta toiselle pit\u00e4isi tehd\u00e4 saattaen \nvaihtaen - periaatteella erityisesti niiden lasten kohdalla, joilla on haasteita koulunk\u00e4ynniss\u00e4. Lis\u00e4ksi \nerityisen tuen tarpeen arviointi heti lukukauden alussa ehk\u00e4isee mahdollista koulupudokkuutta.\nVastoink\u00e4ymisist\u00e4 huolimatta oppilaan tunne v\u00e4litt\u00e4v\u00e4st\u00e4 aikuisesta on arvokasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-03-23T14:03:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-03-23T14:03:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6m\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu-uupumus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6m\u00e4t nuoret : kirjallisuuskatsaus koulupudokkuuden erityispiirteist\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202203232022", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulupudokkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulunk\u00e4ynti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toisen asteen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "poissaolot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|