Televisioidun urheilun muuttuva toimintaympäristö ja kuluttajien sitouttaminen palveluun

Tämä liikunnan yhteiskuntatieteiden ja markkinoinnin kaksoisgradututkielma tarkastelee televisioidun urheilun mediakenttää Suomessa sekä alan toimijoiden käsityksiä asiakkaiden sitouttamisesta urheilupalveluun. Tutkimus käsittelee alan yleistä toimintaympäristöä, markkinatilannetta ja mediaoikeuksia...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hartikainen, Sanni
Other Authors: Faculty of Sport and Health Sciences, School of Business and Economics, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Kauppakorkeakoulu, Liikunta- ja terveystieteet, Taloustieteet, Sport and Health Sciences, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80309
_version_ 1826225787154464768
author Hartikainen, Sanni
author2 Faculty of Sport and Health Sciences School of Business and Economics Liikuntatieteellinen tiedekunta Kauppakorkeakoulu Liikunta- ja terveystieteet Taloustieteet Sport and Health Sciences Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hartikainen, Sanni Faculty of Sport and Health Sciences School of Business and Economics Liikuntatieteellinen tiedekunta Kauppakorkeakoulu Liikunta- ja terveystieteet Taloustieteet Sport and Health Sciences Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hartikainen, Sanni Faculty of Sport and Health Sciences School of Business and Economics Liikuntatieteellinen tiedekunta Kauppakorkeakoulu Liikunta- ja terveystieteet Taloustieteet Sport and Health Sciences Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hartikainen, Sanni
datasource_str_mv jyx
description Tämä liikunnan yhteiskuntatieteiden ja markkinoinnin kaksoisgradututkielma tarkastelee televisioidun urheilun mediakenttää Suomessa sekä alan toimijoiden käsityksiä asiakkaiden sitouttamisesta urheilupalveluun. Tutkimus käsittelee alan yleistä toimintaympäristöä, markkinatilannetta ja mediaoikeuksia. Mediakentän tutkimuksen lisäksi tutkielmassa luodaan katsaus yritysten keskeisistä sitouttamistoimenpiteistä ja sitouttamisen mahdollisuuksista televisioidun urheilun toimialalla. Tutkimuskohde on merkittävä alan jatkuvan kehityksen, kilpailutilanteen ja toimijoiden jatkuvan muutoksen vuoksi. Televisioitu urheilu on globaalisti ja taloudellisesti merkittävä viihteen muoto, jossa lähetysoikeuksista kilpailevat toimijat pyrkivät tavoittelemaan laajaa ja sitoutunutta katsojakuntaa. Oman kilpailuasetelman vahvistamiseksi toimijoiden on pystyttävä sitouttamaan kuluttajia omiin palveluihinsa pitkällä aikavälillä. Tutkimusaineiston perusteella televisioidun urheilun markkinakenttä on Suomessa pirstaloitunut ja kilpailtu ala. Mediaoikeuksien hintojen ja koon kasvun myötä oikeudet siirtyvät yhä enemmän julkiselta kaupallisille toimijoille. Sitouttaminen nähdään kilpailuetua tuovana pitkän aikavälin prosessina, jonka avulla voidaan erottautua kilpailijoista. Sitouttamisen näkökulmasta kaupallisten toimijoiden on yhä tärkeämpää pystyä hankkimaan pitkiä oikeuksia, tarjota muuta sisältöä lajikausien ulkopuolelle ja sitouttaa maksavat asiakkaat yritysbrändiin. Yhteiskunnan kannalta markkinakentän nykyinen kehityskulku antaa mahdollisuuksia uusien toimijoiden markkinoille tuloon ja maksullisten alustojen lisääntymiseen. Urheilun näkyvyys kasvaa ja mahdollistaa urheilutuotteen taloudellisen hyödyntämisen myös muilla liiketoiminnan osa-alueilla. Kuluttaja ei voi olettaa enää kuluttavansa urheilua maksuttomasti, mikä johtaa valikoidumpaan kulutukseen ja yleisesti kulutuskäyttäytymisen muutoksiin This qualitative master's thesis examines the field of television sports in Finland and broadcasters who operate on the field. The study examines the operator’s role on the field and how they manage to engage their customers. This study is focusing on the market environment of media sports, the market situation, and media rights. Marketing aspect is focusing on customer engagement marketing in media sport markets, its factors, and implications, which provide an overview of the importance of engagement from the perspective of broadcasters. The subject of the research is significant due to its continuous development as well as the competitive situation and the constant change of operators. Television sports are significant for global economy on the field of entertainment in which broadcasters compete for broadcasting rights to reach a wide and committed audience. In order to strengthen their competitive position, operators need to be able to engage their customers on their platforms. Based on research data, the market for televised sports in Finland is a fragmented and competitive industry. As media rights prices and size increase, rights are increasingly being transferred from the public to commercial operators. Customer engagement is identified as a competitive advantage, a tool of differentiation and a long-term process. It is increasingly important for operators to be able to acquire important media rights, provide other content outside of seasonal periods and engage customers to sport and especially to their brand. The current evolution of the societal market field is leading to new entrants and an increase in paid platforms. The visibility of sports is growing and enables the economic benefits of a sports product, also in other areas of business. The consumer can no longer expect to consume sports free of charge, leading to changes in consumption behavior.
first_indexed 2024-09-11T08:50:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laine, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mero, Joel", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hartikainen, Sanni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-03-23T08:23:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-03-23T08:23:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80309", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 liikunnan yhteiskuntatieteiden ja markkinoinnin kaksoisgradututkielma tarkastelee televisioidun urheilun mediakentt\u00e4\u00e4 Suomessa sek\u00e4 alan toimijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 asiakkaiden sitouttamisesta urheilupalveluun. Tutkimus k\u00e4sittelee alan yleist\u00e4 toimintaymp\u00e4rist\u00f6\u00e4, markkinatilannetta ja mediaoikeuksia. Mediakent\u00e4n tutkimuksen lis\u00e4ksi tutkielmassa luodaan katsaus yritysten keskeisist\u00e4 sitouttamistoimenpiteist\u00e4 ja sitouttamisen mahdollisuuksista televisioidun urheilun toimialalla.\nTutkimuskohde on merkitt\u00e4v\u00e4 alan jatkuvan kehityksen, kilpailutilanteen ja toimijoiden jatkuvan muutoksen vuoksi. Televisioitu urheilu on globaalisti ja taloudellisesti merkitt\u00e4v\u00e4 viihteen muoto, jossa l\u00e4hetysoikeuksista kilpailevat toimijat pyrkiv\u00e4t tavoittelemaan laajaa ja sitoutunutta katsojakuntaa. Oman kilpailuasetelman vahvistamiseksi toimijoiden on pystytt\u00e4v\u00e4 sitouttamaan kuluttajia omiin palveluihinsa pitk\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4. \nTutkimusaineiston perusteella televisioidun urheilun markkinakentt\u00e4 on Suomessa pirstaloitunut ja kilpailtu ala. Mediaoikeuksien hintojen ja koon kasvun my\u00f6t\u00e4 oikeudet siirtyv\u00e4t yh\u00e4 enemm\u00e4n julkiselta kaupallisille toimijoille. \nSitouttaminen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n kilpailuetua tuovana pitk\u00e4n aikav\u00e4lin prosessina, jonka avulla voidaan erottautua kilpailijoista. Sitouttamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta kaupallisten toimijoiden on yh\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4\u00e4 pysty\u00e4 hankkimaan pitki\u00e4 oikeuksia, tarjota muuta sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 lajikausien ulkopuolelle ja sitouttaa maksavat asiakkaat yritysbr\u00e4ndiin. \nYhteiskunnan kannalta markkinakent\u00e4n nykyinen kehityskulku antaa mahdollisuuksia uusien toimijoiden markkinoille tuloon ja maksullisten alustojen lis\u00e4\u00e4ntymiseen. Urheilun n\u00e4kyvyys kasvaa ja mahdollistaa urheilutuotteen taloudellisen hy\u00f6dynt\u00e4misen my\u00f6s muilla liiketoiminnan osa-alueilla. Kuluttaja ei voi olettaa en\u00e4\u00e4 kuluttavansa urheilua maksuttomasti, mik\u00e4 johtaa valikoidumpaan kulutukseen ja yleisesti kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutoksiin", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This qualitative master's thesis examines the field of television sports in Finland and broadcasters who operate on the field. The study examines the operator\u2019s role on the field and how they manage to engage their customers. This study is focusing on the market environment of media sports, the market situation, and media rights. Marketing aspect is focusing on customer engagement marketing in media sport markets, its factors, and implications, which provide an overview of the importance of engagement from the perspective of broadcasters.\nThe subject of the research is significant due to its continuous development as well as the competitive situation and the constant change of operators. Television sports are significant for global economy on the field of entertainment in which broadcasters compete for broadcasting rights to reach a wide and committed audience. In order to strengthen their competitive position, operators need to be able to engage their customers on their platforms. \nBased on research data, the market for televised sports in Finland is a fragmented and competitive industry. As media rights prices and size increase, rights are increasingly being transferred from the public to commercial operators. Customer engagement is identified as a competitive advantage, a tool of differentiation and a long-term process. It is increasingly important for operators to be able to acquire important media rights, provide other content outside of seasonal periods and engage customers to sport and especially to their brand.\nThe current evolution of the societal market field is leading to new entrants and an increase in paid platforms. The visibility of sports is growing and enables the economic benefits of a sports product, also in other areas of business. The consumer can no longer expect to consume sports free of charge, leading to changes in consumption behavior.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-03-23T08:23:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-03-23T08:23:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Televisioidun urheilun muuttuva toimintaymp\u00e4rist\u00f6 ja kuluttajien sitouttaminen palveluun", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202203232008", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikunnan yhteiskuntatieteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Sciences of Sport", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "5032", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitouttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediayhti\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "televisiointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheiluohjelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kilpailu (toiminta)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80309
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:25Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1ba9c432-fca2-4932-b783-a7b121815327\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202203232008.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hartikainen, Sanni Televisioidun urheilun muuttuva toimintaympäristö ja kuluttajien sitouttaminen palveluun Liikunnan yhteiskuntatieteet Social Sciences of Sport Markkinointi Marketing 5032 20423 sitouttaminen mediayhtiöt televisiointi urheiluohjelmat urheilu markkinointi asiakkaat media palvelut kilpailu (toiminta) kuluttajat toimijat
title Televisioidun urheilun muuttuva toimintaympäristö ja kuluttajien sitouttaminen palveluun
title_full Televisioidun urheilun muuttuva toimintaympäristö ja kuluttajien sitouttaminen palveluun
title_fullStr Televisioidun urheilun muuttuva toimintaympäristö ja kuluttajien sitouttaminen palveluun Televisioidun urheilun muuttuva toimintaympäristö ja kuluttajien sitouttaminen palveluun
title_full_unstemmed Televisioidun urheilun muuttuva toimintaympäristö ja kuluttajien sitouttaminen palveluun Televisioidun urheilun muuttuva toimintaympäristö ja kuluttajien sitouttaminen palveluun
title_short Televisioidun urheilun muuttuva toimintaympäristö ja kuluttajien sitouttaminen palveluun
title_sort televisioidun urheilun muuttuva toimintaympäristö ja kuluttajien sitouttaminen palveluun
title_txtP Televisioidun urheilun muuttuva toimintaympäristö ja kuluttajien sitouttaminen palveluun
topic Liikunnan yhteiskuntatieteet Social Sciences of Sport Markkinointi Marketing 5032 20423 sitouttaminen mediayhtiöt televisiointi urheiluohjelmat urheilu markkinointi asiakkaat media palvelut kilpailu (toiminta) kuluttajat toimijat
topic_facet 20423 5032 Liikunnan yhteiskuntatieteet Marketing Markkinointi Social Sciences of Sport asiakkaat kilpailu (toiminta) kuluttajat markkinointi media mediayhtiöt palvelut sitouttaminen televisiointi toimijat urheilu urheiluohjelmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80309 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202203232008
work_keys_str_mv AT hartikainensanni televisioidunurheilunmuuttuvatoimintaympäristöjakuluttajiensitouttaminenpalvelu