”Pornossa kukaan ei sano ei – eikä pahoita mieltään” kirjallisuuskatsaus alaikäisen vahingoittavasta seksuaalikäyttäytymisestä

Tässä kirjallisuuteen pohjautuvassa tutkielmassa selvitän alaikäisen vahingoittavaan seksuaalikäyttäytymiseen johtaneita taustatekijöitä. Tutkielmani perustuu vahingoittavaan seksuaalikäyttäytymiseen syyllistyneen tekijän näkökulmaan. Tutkimusaineistoni koostuu yhdeksästä kansainvälisestä tieteellis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sandström, Ulla
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80308
Description
Summary:Tässä kirjallisuuteen pohjautuvassa tutkielmassa selvitän alaikäisen vahingoittavaan seksuaalikäyttäytymiseen johtaneita taustatekijöitä. Tutkielmani perustuu vahingoittavaan seksuaalikäyttäytymiseen syyllistyneen tekijän näkökulmaan. Tutkimusaineistoni koostuu yhdeksästä kansainvälisestä tieteellisestä artikkelista, jotka käsittelevät alaikäisen vahingollisen seksuaalikäyttäytymisen taustatekijöitä ja niihin vaikuttavia olosuhteita. Tutkimuksen taustateoriana käytän sosiaalisen oppimisen teoriaa, jonka mukaan nuori oppii vahingoittavaa seksuaalikäyttäytymistä oman kokemuksen kautta tai havainnoimalla roolimalleja. Vahingoittavalla seksuaalikäyttäytymisellä tarkoitan sopimattomia ja haitallisia seksuaalisia tekoja, joita alaikäinen kohdistaa lapsiin, ikätovereihin tai aikuisiin. Merkittävä osa tapauksista ei tule viranomaisten tietoon, jolloin vahingoittavaan seksuaalikäyttäytymiseen ei pystytä varhaisessa vaiheessa puuttumaan oikeudellisin toimin tai interventioin. Alaikäisen riski seksiriippuvuuteen kasvaa tekojen jatkuessa, jolloin hän jatkaa vahingoittavaa seksuaalikäyttäytymistä aikuisena. Tutkimusaineiston perusteella taustatekijöitä alaikäisen vahingoittavaan seksuaalikäyttäytymiseen ovat lapsuudenaikainen hyväksikäyttökokemus, kaoottinen perhetilanne, median vaikutus, heikot kognitiiviset ja sosiaaliset taidot ja huono koulumenestys. Kodilla, koululla, kaveripiirillä ja medialla on merkittävä rooli oppimismalleina. Alaikäisten vahingollista seksuaalista käyttäytymistä on tutkittu Suomessa vähän, vaikka ilmiön vahingollisuus on lukuisissa kansainvälisissä tutkimuksessa tunnistettu.