Gymnasisternas åsikter om obliatorisk svenska i ett finskspråkigt gymnasium i Borgå

Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää porvoolaisen lukion opiskelijoiden mielipiteitä ruotsin kielen pakollisuudesta opetussuunnitelmassa. Tutkielmassa selvitettiin kuinka tärkeänä he pitävät eri syitä pakollisen ruotsin opiskeluun. Oppilaat ottivat kantaa erilaisiin väittämiin likert-skaalall...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nissinen, Anni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80306
_version_ 1826225801414049792
author Nissinen, Anni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nissinen, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nissinen, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nissinen, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää porvoolaisen lukion opiskelijoiden mielipiteitä ruotsin kielen pakollisuudesta opetussuunnitelmassa. Tutkielmassa selvitettiin kuinka tärkeänä he pitävät eri syitä pakollisen ruotsin opiskeluun. Oppilaat ottivat kantaa erilaisiin väittämiin likert-skaalalla 0–5 ja perustelivat vastauksensa lyhyesti. Lisäksi selvitettiin myös, opiskelisivatko he ruotsia sen ollessa vapaavalintainen aine ja miksi. Materiaali kerättiin internetissä täytettävän lomakkeen avulla, johon vastasi 50 lukiolaista. Opiskelijat olivat 15–19-vuotiaita ja satunnaisesti valikoituja. Kyselyyn vastattiin täysin anonyymisti, taustatietona sukupuoli. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisin ja kvantitatiivisen menetelmin. Lomake koostui kahdeksasta väittämästä ruotsin kielen pakollisuuteen liittyen ja kahdesta avoimesta kysymyksestä. Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijat painottivat kielitaidon tärkeyttä eniten työelämän takia, kun sen sijaan historialliset sekä poliittiset syyt opiskeluun saivat vähiten painoarvoa. Kaksikielisellä kotikaupungilla oli selkeästi vaikutusta vastauksiin, sillä se nousi esille useaan kertaan opiskelijoiden perusteluissa. Yllättävää tuloksissa oli se, kuinka moni opiskelijoista piti pakollista ruotsia positiivisena asiana ja kuinka moni vastasi, että opiskelisi ruotsia, vaikka se olisi valinnainen aine.
first_indexed 2022-03-23T21:03:50Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nissinen, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-03-23T07:36:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-03-23T07:36:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80306", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 porvoolaisen lukion opiskelijoiden mielipiteit\u00e4 ruotsin kielen pakollisuudesta opetussuunnitelmassa. Tutkielmassa selvitettiin kuinka t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 he pit\u00e4v\u00e4t eri syit\u00e4 pakollisen ruotsin opiskeluun. Oppilaat ottivat kantaa erilaisiin v\u00e4itt\u00e4miin likert-skaalalla 0\u20135 ja perustelivat vastauksensa lyhyesti. Lis\u00e4ksi selvitettiin my\u00f6s, opiskelisivatko he ruotsia sen ollessa vapaavalintainen aine ja miksi. \r\n\r\nMateriaali ker\u00e4ttiin internetiss\u00e4 t\u00e4ytett\u00e4v\u00e4n lomakkeen avulla, johon vastasi 50 lukiolaista. Opiskelijat olivat 15\u201319-vuotiaita ja satunnaisesti valikoituja. Kyselyyn vastattiin t\u00e4ysin anonyymisti, taustatietona sukupuoli. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisin ja kvantitatiivisen menetelmin. Lomake koostui kahdeksasta v\u00e4itt\u00e4m\u00e4st\u00e4 ruotsin kielen pakollisuuteen liittyen ja kahdesta avoimesta kysymyksest\u00e4.\r\n\r\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 opiskelijat painottivat kielitaidon t\u00e4rkeytt\u00e4 eniten ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n takia, kun sen sijaan historialliset sek\u00e4 poliittiset syyt opiskeluun saivat v\u00e4hiten painoarvoa. Kaksikielisell\u00e4 kotikaupungilla oli selke\u00e4sti vaikutusta vastauksiin, sill\u00e4 se nousi esille useaan kertaan opiskelijoiden perusteluissa. Yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4\u00e4 tuloksissa oli se, kuinka moni opiskelijoista piti pakollista ruotsia positiivisena asiana ja kuinka moni vastasi, ett\u00e4 opiskelisi ruotsia, vaikka se olisi valinnainen aine.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-03-23T07:36:33Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-03-23T07:36:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Gymnasisternas \u00e5sikter om obliatorisk svenska i ett finskspr\u00e5kigt gymnasium i Borg\u00e5", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202203232005", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80306
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:43Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b9b93139-8b81-4d9f-90c0-5343e2c4a219\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202203232005.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nissinen, Anni Gymnasisternas åsikter om obliatorisk svenska i ett finskspråkigt gymnasium i Borgå Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli lukio opetus kaksikielisyys lukiolaiset opiskelijat
title Gymnasisternas åsikter om obliatorisk svenska i ett finskspråkigt gymnasium i Borgå
title_full Gymnasisternas åsikter om obliatorisk svenska i ett finskspråkigt gymnasium i Borgå
title_fullStr Gymnasisternas åsikter om obliatorisk svenska i ett finskspråkigt gymnasium i Borgå Gymnasisternas åsikter om obliatorisk svenska i ett finskspråkigt gymnasium i Borgå
title_full_unstemmed Gymnasisternas åsikter om obliatorisk svenska i ett finskspråkigt gymnasium i Borgå Gymnasisternas åsikter om obliatorisk svenska i ett finskspråkigt gymnasium i Borgå
title_short Gymnasisternas åsikter om obliatorisk svenska i ett finskspråkigt gymnasium i Borgå
title_sort gymnasisternas åsikter om obliatorisk svenska i ett finskspråkigt gymnasium i borgå
title_txtP Gymnasisternas åsikter om obliatorisk svenska i ett finskspråkigt gymnasium i Borgå
topic Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli lukio opetus kaksikielisyys lukiolaiset opiskelijat
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish kaksikielisyys lukio lukiolaiset opetus opiskelijat ruotsin kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80306 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202203232005
work_keys_str_mv AT nissinenanni gymnasisternasåsikteromobliatorisksvenskaiettfinskspråkigtgymnasiumiborgå