Fysioterapian opettajien käsityksiä opettajan roolista fysioterapeuttiopiskelijoiden ohjatussa harjoittelussa fenomenografinen tutkimus

Ohjauksesta on tullut yhä tärkeämpi osa opettajan työtä, mutta terveysalan opettajien harjoittelun ohjaukseen käytettävät ohjausresurssit ovat niukentuneet. Lisäksi työelämän ja yhteiskunnan nopeat muutokset lisäävät ammattikorkeakoulujen uudistamistarpeita, minkä vuoksi fysioterapian opettajan rool...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lovén, Marietta
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80248
Description
Summary:Ohjauksesta on tullut yhä tärkeämpi osa opettajan työtä, mutta terveysalan opettajien harjoittelun ohjaukseen käytettävät ohjausresurssit ovat niukentuneet. Lisäksi työelämän ja yhteiskunnan nopeat muutokset lisäävät ammattikorkeakoulujen uudistamistarpeita, minkä vuoksi fysioterapian opettajan roolin tutkiminen ohjatun harjoittelun kontekstissa on tärkeää, etenkin kun aiempi tutkimus aiheesta on vähäistä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää fysioterapian opettajien käsityksiä opettajan roolista fysioterapeuttiopiskelijoiden ohjatussa harjoittelussa. Fenomenografia soveltuu tutkimusotteeksi, kun tutkimusaihetta halutaan tarkastella syvällisesti sekä lisätä ymmärrystä tutkittavasta ilmiöstä ja kuvata tutkimuskohdetta niin kuin opettajat sen itse ymmärtävät. Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenografisena haastattelututkimuksena. Tutkimukseen osallistui yhteensä kymmenen (10) fysioterapian opettajaa kuudesta eri suomalaisesta ammattikorkeakoulusta. Osallistujien keski-ikä oli 51-vuotta ja heidän kokemuksensa opettajana toimimisesta vaihteli neljästä (4) vuodesta 36 vuoteen ja kokemus fysioterapeuttina toimimisesta viidestä (5) vuodesta 30 vuoteen. Aineisto kerättiin yksilöhaastattelulla syyslokakuussa 2021. Haastattelut litteroitiin ja aineisto analysoitiin fenomenografisella analyysimenetelmällä. Fenomenografisen tutkimuksen tulokset kuvaavat fysioterapian opettajien kollektiivisesti jaettuja käsityksiä tutkittavasta ilmiöstä. Fysioterapian opettajien varioivat käsitykset opettajan roolista fysioterapeuttiopiskelijoiden ohjatussa harjoittelussa jäsentyivät kolmeksi hierarkkisesti laajenevaksi kuvaskategoriaksi. Kuvauskategorioissa fysioterapian opettajien rooli harjoittelukontekstissa käsitettiin prosessin varmistajana, näkyvänä vaikuttajana ja aktiivisena kehittäjänä. Kuvauskategorioissa varioivia teemoja tunnistettiin neljä, jotka olivat 1) pedagoginen osaaminen, 2) ammattikorkeakoulun asiantuntijaosaaminen, 3) opiskelijan ohjaus ja tukeminen ja 4) työelämäyhteistyö. Kuvauskategorioiden kriittiset erot ilmenivät tarkastelemalla, miten tunnistetut teemat näyttäytyivät eri kuvauskategorioissa. Kriittisiä aspekteja fysioterapian opettajan roolissa ohjatussa harjoittelussa olivat opiskelija- ja ohjaajalähtöisyyden huomiointi harjoitteluprosessissa, vuorovaikutus yhteistyön vahvistamisessa ja opettajan asiantuntijaosaamisen soveltaminen harjoittelukontekstissa. Aktiivisen kehittäjän kuvauskategoriaan siirryttäessä kriittisenä aspektina nähtiin fysioterapian opettajan kehittävä työote fysioterapeuttikoulutukseen, opetukseen ja käytäntöihin liittyen, työelämäyhteistyön lisääntyminen sekä alueellinen ja kansallinen vaikuttaminen opettajan roolin kautta. Tuloksia voidaan hyödyntää ammattilaisten ymmärryksen laajentamisessa ja syventämisessä, osaamisen kehittämisessä sekä mahdollisten koulutuksellisten aukkojen havaitsemisessa. Supervision has become even more essential part of teachers’ work but healthcare educators’ resources for clinical practice supervision have reduced. In addition, rapid changes of working life and society increase higher education institutes’ need for reform why physiotherapy teachers’ role in clinical practice setting is important to study especially when previous research is minor. The aim of this study was to explore physiotherapy teachers’ conceptions of their role in physiotherapy students’ clinical practice. Phenomenography applies as research approach when research phenomenon needs to be viewed deeply and increase understanding of phenomenon of interest and describe research subject in the way that teachers understand it. The study was conducted as qualitative interview study using phenomenographic research approach. The study involved total ten (10) physiotherapy teachers from six different university of applied sciences. Participants’ average age was 51-years and their experience in teaching varied from four (4) to 36 years and experience working as a physiotherapist varied from five (5) to 30 years. Study material was collected with individual interview from September to October in 2021. Interviews were transcribed verbatim and were analyzed using phenomenographic analyzing method. Results of phenomenographic research represent physiotherapy teachers’ varying ways of understanding the phenomenon under study at the collective level. Physiotherapy teachers` varying conceptions of their role in physiotherapy students` clinical practice formed into three hierarchically expanding categories of description. Physiotherapy teachers’ role in clinical practice were understood as a process’ securer, visible influencer and as an active developer. Four dimensions of variation were identified, which were 1) pedagogical competence, 2) higher educations’ expertise, 3) students’ guidance and support and 4) collaboration with working life. Critical aspects appeared by viewing how identified dimensions of variation emerged within categories of description. Critical aspects in physiotherapy teachers’ role in clinical practice were student- and clinical supervisor-centered consideration in clinical practice process, interaction in enhancing collaboration and applying teachers’ expertise in clinical practice setting. Shifting into active developers’ category of description, physiotherapy teachers’ developmental way to act regarding physiotherapy education, teaching and practice, increased professional collaboration with workplaces, local and national influence on through teachers’ role were seen as critical aspect. Results can be utilized in expanding and deepen professionals’ understanding, increasing competence and identifying possible gaps in education.