Siitä selvittiin vanhempien osallistuminen ja jaksaminen alkuopetusikäisten lasten etäopetuksen aikana koronakeväänä 2020

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin etäopetuksessa olleiden 1-2 – luokkalaisten vanhempien kokemuksia osallistumisesta lastensa etäopetukseen ja jaksamisesta koronapandemian aikana. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita myös, millä tavoilla tutkimukseen osallistuneiden vanhempien lasten kouluissa etäop...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saarenpää, Terhi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80244
_version_ 1826225775905341440
author Saarenpää, Terhi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Saarenpää, Terhi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Saarenpää, Terhi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Saarenpää, Terhi
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin etäopetuksessa olleiden 1-2 – luokkalaisten vanhempien kokemuksia osallistumisesta lastensa etäopetukseen ja jaksamisesta koronapandemian aikana. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita myös, millä tavoilla tutkimukseen osallistuneiden vanhempien lasten kouluissa etäopetus oli järjestetty. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla yhdeksää vanhempaa maaliskuussa 2021. Aineisto kerättiin lumipallo-otantaa hyödyntäen. Haastattelumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla, jossa aineisto ryhmiteltiin ja yhdisteltiin luokiksi. Vanhempien kertoman mukaan lasten kouluilla oli erilaisia käytäntöjä etäopetuksen järjestämiseksi. Vanhemmat osallistuivat aktiivisesti etäopetuksen sujumiseen suunnittelemalla ajankäyttöä, osallistumalla opettamiseen ja tukemalla lapsen tunteiden säätelyä, toiminnanohjausta sekä oppimista. Tutkimuksessa löytyi monia vanhempia kuormittavia tekijöitä, mutta myös jaksamista tukevia tekijöitä. Suurimpina kuormittavuutta lisäävänä tekijänä oli tehtävien ja vastuiden kasaantuminen. Vanhempien täytyi huolehtia arjen pyörittämisestä, omista töistä ja lapsen etäopetuksesta. Vanhempien jaksamista heikensivät myös epätietoisuus tilanteen kehittymisestä ja jatkumisesta. Etäopetusjakso oli vanhempien mukaan psyykkisesti kuormittavaa ja stressaavaa. Vanhempien jaksamista tukevia tekijöitä olivat oma positiivinen asennoituminen tilanteeseen, ympäröivät olosuhteet, saatu tuki ja kokemus omasta osaamisesta. Myös lapsen onnistumisten näkeminen auttoi jaksamaan. Vanhemmat pitivät tärkeänä, että kaikki olivat samassa tilanteessa ja myös työpaikoilla suhtauduttiin suopeasti. Tämä tutkimus osoitti, että etäopetus koettiin jaksamista heikentäväksi. Vanhemmat kuitenkin kokivat, että olivat selviytyneet keväästä kaikesta huolimatta This study examined the experiences of parents in grades 1-2 in distance learning about participation and coping during covid-19 pandemics. The study also looked at the ways in which distance learning was organized in different schools. The study was conducted by interviewing nine parents in March 2021. The data were collected using a snowball sampling. The semi-structured thematic interview was chosen as the interview method. The data were analyzed using databased content analysis, in which the data were grouped and combined into categories. Distance learning was organized in many different ways. Different schools had different practices. Most families received instructions electronically from the school. Parents actively participated in distance learning by planning the use of time, participating in teaching and supporting the child's emotion regulation, activity guidance and learning. The study found many stressors, but also factors that support parents coping. The biggest factor increasing parents´ workload was the accumulation of things to be handled. Parents have to take care of everyday life, their own work and the child's distance learning. The coping was also weakened by uncertainty about the development and continuation of the situation. According to the parents, the distance learning period was mentally stressful. Factors supporting coping included one's own attitude, the surrounding conditions, the support received and the experience of one's own competence. Seeing the child’s successes also helped to cope. The parents considered it important that everyone was in the same situation and that they were also welcomed in the workplace. This study shows that distance learning has contributed to parental coping. However, the parents felt that they had survived despite all the spring.
first_indexed 2022-03-21T21:00:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "R\u00f6nk\u00e4, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "B\u00f6\u00f6k, Marja-Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saarenp\u00e4\u00e4, Terhi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-03-21T06:19:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-03-21T06:19:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80244", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin et\u00e4opetuksessa olleiden 1-2 \u2013 luokkalaisten vanhempien kokemuksia osallistumisesta lastensa et\u00e4opetukseen ja jaksamisesta koronapandemian aikana. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita my\u00f6s, mill\u00e4 \ntavoilla tutkimukseen osallistuneiden vanhempien lasten kouluissa et\u00e4opetus oli \nj\u00e4rjestetty.\nTutkimus toteutettiin haastattelemalla yhdeks\u00e4\u00e4 vanhempaa maaliskuussa \n2021. Aineisto ker\u00e4ttiin lumipallo-otantaa hy\u00f6dynt\u00e4en. Haastattelumenetelm\u00e4ksi \nvalikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla, jossa aineisto ryhmiteltiin ja yhdisteltiin luokiksi.\nVanhempien kertoman mukaan lasten kouluilla oli erilaisia k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 et\u00e4opetuksen j\u00e4rjest\u00e4miseksi. Vanhemmat osallistuivat aktiivisesti et\u00e4opetuksen sujumiseen suunnittelemalla ajank\u00e4ytt\u00f6\u00e4, osallistumalla opettamiseen ja tukemalla \nlapsen tunteiden s\u00e4\u00e4tely\u00e4, toiminnanohjausta sek\u00e4 oppimista.\nTutkimuksessa l\u00f6ytyi monia vanhempia kuormittavia tekij\u00f6it\u00e4, mutta my\u00f6s \njaksamista tukevia tekij\u00f6it\u00e4. Suurimpina kuormittavuutta lis\u00e4\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 oli\nteht\u00e4vien ja vastuiden kasaantuminen. Vanhempien t\u00e4ytyi huolehtia arjen py\u00f6ritt\u00e4misest\u00e4, omista t\u00f6ist\u00e4 ja lapsen et\u00e4opetuksesta. Vanhempien jaksamista heikensiv\u00e4t my\u00f6s ep\u00e4tietoisuus tilanteen kehittymisest\u00e4 ja jatkumisesta. Et\u00e4opetusjakso oli vanhempien mukaan psyykkisesti kuormittavaa ja stressaavaa.\nVanhempien jaksamista tukevia tekij\u00f6it\u00e4 olivat oma positiivinen asennoituminen tilanteeseen, ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4t olosuhteet, saatu tuki ja kokemus omasta osaamisesta. My\u00f6s lapsen onnistumisten n\u00e4keminen auttoi jaksamaan. Vanhemmat \npitiv\u00e4t t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, ett\u00e4 kaikki olivat samassa tilanteessa ja my\u00f6s ty\u00f6paikoilla suhtauduttiin suopeasti.\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus osoitti, ett\u00e4 et\u00e4opetus koettiin jaksamista heikent\u00e4v\u00e4ksi.\nVanhemmat kuitenkin kokivat, ett\u00e4 olivat selviytyneet kev\u00e4\u00e4st\u00e4 kaikesta huolimatta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This study examined the experiences of parents in grades 1-2 in distance learning \nabout participation and coping during covid-19 pandemics. The study also \nlooked at the ways in which distance learning was organized in different schools.\nThe study was conducted by interviewing nine parents in March \n2021. The data were collected using a snowball sampling. The semi-structured \nthematic interview was chosen as the interview method. The data were analyzed \nusing databased content analysis, in which the data were grouped and combined \ninto categories.\nDistance learning was organized in many different ways. Different \nschools had different practices. Most families received instructions electronically \nfrom the school. Parents actively participated in distance learning by planning \nthe use of time, participating in teaching and supporting the child's emotion regulation, activity guidance and learning.\nThe study found many stressors, but also factors that support parents coping. The biggest factor increasing parents\u00b4 workload was the accumulation of things to be handled. Parents have to take care of everyday life, their own \nwork and the child's distance learning. The coping was also weakened by uncertainty about the development and continuation of the situation. According to the \nparents, the distance learning period was mentally stressful.\nFactors supporting coping included one's own attitude, the surrounding conditions, the support received and the experience of one's own competence. Seeing the child\u2019s successes also helped to cope. The parents considered \nit important that everyone was in the same situation and that they were also welcomed in the workplace. This study shows that distance learning has contributed \nto parental coping. However, the parents felt that they had survived despite all \nthe spring.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-03-21T06:19:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-03-21T06:19:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koronapandemia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhempien osallistuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhempien voimavarat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhemmuuden stressi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Siit\u00e4 selvittiin : vanhempien osallistuminen ja jaksaminen alkuopetusik\u00e4isten lasten et\u00e4opetuksen aikana koronakev\u00e4\u00e4n\u00e4 2020", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202203211941", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80244
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:13Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/36052b2d-f8dd-4d3f-9ace-277c17f969e0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202203211941.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saarenpää, Terhi Siitä selvittiin : vanhempien osallistuminen ja jaksaminen alkuopetusikäisten lasten etäopetuksen aikana koronakeväänä 2020 koronapandemia vanhempien osallistuminen vanhempien voimavarat vanhemmuuden stressi Erityispedagogiikka Special Education 101 COVID-19 etäopetus vanhemmat oppilaat osallistuminen
title Siitä selvittiin : vanhempien osallistuminen ja jaksaminen alkuopetusikäisten lasten etäopetuksen aikana koronakeväänä 2020
title_full Siitä selvittiin : vanhempien osallistuminen ja jaksaminen alkuopetusikäisten lasten etäopetuksen aikana koronakeväänä 2020
title_fullStr Siitä selvittiin : vanhempien osallistuminen ja jaksaminen alkuopetusikäisten lasten etäopetuksen aikana koronakeväänä 2020 Siitä selvittiin : vanhempien osallistuminen ja jaksaminen alkuopetusikäisten lasten etäopetuksen aikana koronakeväänä 2020
title_full_unstemmed Siitä selvittiin : vanhempien osallistuminen ja jaksaminen alkuopetusikäisten lasten etäopetuksen aikana koronakeväänä 2020 Siitä selvittiin : vanhempien osallistuminen ja jaksaminen alkuopetusikäisten lasten etäopetuksen aikana koronakeväänä 2020
title_short Siitä selvittiin
title_sort siitä selvittiin vanhempien osallistuminen ja jaksaminen alkuopetusikäisten lasten etäopetuksen aikana koronakeväänä 2020
title_sub vanhempien osallistuminen ja jaksaminen alkuopetusikäisten lasten etäopetuksen aikana koronakeväänä 2020
title_txtP Siitä selvittiin : vanhempien osallistuminen ja jaksaminen alkuopetusikäisten lasten etäopetuksen aikana koronakeväänä 2020
topic koronapandemia vanhempien osallistuminen vanhempien voimavarat vanhemmuuden stressi Erityispedagogiikka Special Education 101 COVID-19 etäopetus vanhemmat oppilaat osallistuminen
topic_facet 101 COVID-19 Erityispedagogiikka Special Education etäopetus koronapandemia oppilaat osallistuminen vanhemmat vanhemmuuden stressi vanhempien osallistuminen vanhempien voimavarat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80244 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202203211941
work_keys_str_mv AT saarenpääterhi siitäselvittiinvanhempienosallistuminenjajaksaminenalkuopetusikäistenlastenetäope