Avoin kokeellinen tutkimus kemian opetusmenetelmänä

Tutkielman kirjallisessa osassa tarkastellaan avoimen kokeellisen tutkimuksen tietoteoreettista taustaa ja avoimelle kokeelliselle tutkimukselle olennaisia ominaisuuksia sekä oppimisen että opetuksen menetelmänä. Aiheen tutkimusten perusteella kartoitettiin menetelmän opetuskäytössä ominaisia hyötyj...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korkeaniemi, Henri
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80150
_version_ 1826225720247975936
author Korkeaniemi, Henri
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Korkeaniemi, Henri Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Korkeaniemi, Henri Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Korkeaniemi, Henri
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman kirjallisessa osassa tarkastellaan avoimen kokeellisen tutkimuksen tietoteoreettista taustaa ja avoimelle kokeelliselle tutkimukselle olennaisia ominaisuuksia sekä oppimisen että opetuksen menetelmänä. Aiheen tutkimusten perusteella kartoitettiin menetelmän opetuskäytössä ominaisia hyötyjä ja menetelmän toteuttamisen haasteita. Kirjallisessa osassa valmistaudutaan teoreettisesti myös kokeellisen osan opetuskokeiluun. Sekä kotimaisten että kansainvälisten opetusta ja oppimista tutkivien julkaisujen perusteella avoimella kokeellisella tutkimuksella voisi olla erityisesti tutkimuksellisten taitojen harjoittamisessa tärkeä rooli tiedollisen oppimisen lisäksi. Avoimelle kokeelliselle tutkimukselle nähdään merkityksellinen tehtävä tasapainoisena osana luonnontieteiden opetuksen menetelmäpalettia. Kokeellisessa osassa tuotettiin avoimen kokeellisen tutkimuksen periaatteiden mukainen yläkoulun kemian aiheen käyttövalmis opetusmateriaalipaketti. Opetusmateriaalipaketin aiheena on reaktionopeuteen vaikuttavien tekijöiden tutkiminen. Tutkimuksen kokeellisessa osassa tehtiin opetuskokeilu, jonka yhteydessä kehitettiin laadittua opetusmateriaalia kehittämistutkimuksen keinoin. Opetuskokeilussa selvitettiin kokemuksia ja tuntemuksia avoimen kokeellisen tutkimuksen suorittamisesta opettajan näkökulmasta haastattelututkimuksen, ja oppilaan näkökulmasta kyselytutkimuksen avulla. Opetuskokeilua varten laadittua avoimen kokeellisen tutkimuskokonaisuuden opetusmateriaalia kehitettiin yhteistyössä omien oppilasryhmiensä kanssa opetuskokeilun toteuttaneen opettajan kanssa. Opetuskokeilun perusteella saatiin opettajan haastattelun perusteella kirjallisen osan suuntaviivoja vastaavia tuloksia. Opetuskokeilussa todennetaan menetelmän käytössä kirjallisuuskatsausta vastaavia hyötyjä ja käytön haasteita esimerkiksi tutkimuksellisten taitojen käyttämisessä ja oppilasryhmien työskentelyssä, sekä opettajan uudenlaiseen rooliin asettumisen ja ajankäytön haasteissa. Avoimen kokeellisen tutkimuksen opetusmenetelmän ominaisuuksia ja käyttöä tulevaisuudessa pohditaan käytännön kokemuksen perusteella esimerkiksi opettajien tarvitseman tuen ja kehittämistutkimuksen keinoin tuotetun materiaalin jatkokehittämisen kannalta.
first_indexed 2022-03-16T21:03:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4lisaari, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korkeaniemi, Henri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-03-16T09:52:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-03-16T09:52:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80150", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman kirjallisessa osassa tarkastellaan avoimen kokeellisen tutkimuksen tietoteoreettista taustaa ja avoimelle kokeelliselle tutkimukselle olennaisia ominaisuuksia sek\u00e4 oppimisen ett\u00e4 opetuksen menetelm\u00e4n\u00e4. Aiheen tutkimusten perusteella kartoitettiin menetelm\u00e4n opetusk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 ominaisia hy\u00f6tyj\u00e4 ja menetelm\u00e4n toteuttamisen haasteita. Kirjallisessa osassa valmistaudutaan teoreettisesti my\u00f6s kokeellisen osan opetuskokeiluun.\n\nSek\u00e4 kotimaisten ett\u00e4 kansainv\u00e4listen opetusta ja oppimista tutkivien julkaisujen perusteella avoimella kokeellisella tutkimuksella voisi olla erityisesti tutkimuksellisten taitojen harjoittamisessa t\u00e4rke\u00e4 rooli tiedollisen oppimisen lis\u00e4ksi. Avoimelle kokeelliselle tutkimukselle n\u00e4hd\u00e4\u00e4n merkityksellinen teht\u00e4v\u00e4 tasapainoisena osana luonnontieteiden opetuksen menetelm\u00e4palettia.\n \nKokeellisessa osassa tuotettiin avoimen kokeellisen tutkimuksen periaatteiden mukainen yl\u00e4koulun kemian aiheen k\u00e4ytt\u00f6valmis opetusmateriaalipaketti. Opetusmateriaalipaketin aiheena on reaktionopeuteen vaikuttavien tekij\u00f6iden tutkiminen. Tutkimuksen kokeellisessa osassa tehtiin opetuskokeilu, jonka yhteydess\u00e4 kehitettiin laadittua opetusmateriaalia kehitt\u00e4mistutkimuksen keinoin. Opetuskokeilussa selvitettiin kokemuksia ja tuntemuksia avoimen kokeellisen tutkimuksen suorittamisesta opettajan n\u00e4k\u00f6kulmasta haastattelututkimuksen, ja oppilaan n\u00e4k\u00f6kulmasta kyselytutkimuksen avulla.\n\nOpetuskokeilua varten laadittua avoimen kokeellisen tutkimuskokonaisuuden opetusmateriaalia kehitettiin yhteisty\u00f6ss\u00e4 omien oppilasryhmiens\u00e4 kanssa opetuskokeilun toteuttaneen opettajan kanssa. Opetuskokeilun perusteella saatiin opettajan haastattelun perusteella kirjallisen osan suuntaviivoja vastaavia tuloksia. Opetuskokeilussa todennetaan menetelm\u00e4n k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 kirjallisuuskatsausta vastaavia hy\u00f6tyj\u00e4 ja k\u00e4yt\u00f6n haasteita esimerkiksi tutkimuksellisten taitojen k\u00e4ytt\u00e4misess\u00e4 ja oppilasryhmien ty\u00f6skentelyss\u00e4, sek\u00e4 opettajan uudenlaiseen rooliin asettumisen ja ajank\u00e4yt\u00f6n haasteissa. Avoimen kokeellisen tutkimuksen opetusmenetelm\u00e4n ominaisuuksia ja k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 tulevaisuudessa pohditaan k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kokemuksen perusteella esimerkiksi opettajien tarvitseman tuen ja kehitt\u00e4mistutkimuksen keinoin tuotetun materiaalin jatkokehitt\u00e4misen kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-03-16T09:52:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-03-16T09:52:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Avoin kokeellinen tutkimus kemian opetusmenetelm\u00e4n\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202203161851", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokeelliset menetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinn\u00e4ytteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "empiirinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokeilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80150
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:00Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0bded779-137a-4ceb-9ade-12861c0e5c4e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202203161851.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korkeaniemi, Henri Avoin kokeellinen tutkimus kemian opetusmenetelmänä Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 opetus kemia oppiminen opetusmenetelmät kokeelliset menetelmät opinnäytteet empiirinen tutkimus oppilaat tutkimus kokeilu
title Avoin kokeellinen tutkimus kemian opetusmenetelmänä
title_full Avoin kokeellinen tutkimus kemian opetusmenetelmänä
title_fullStr Avoin kokeellinen tutkimus kemian opetusmenetelmänä Avoin kokeellinen tutkimus kemian opetusmenetelmänä
title_full_unstemmed Avoin kokeellinen tutkimus kemian opetusmenetelmänä Avoin kokeellinen tutkimus kemian opetusmenetelmänä
title_short Avoin kokeellinen tutkimus kemian opetusmenetelmänä
title_sort avoin kokeellinen tutkimus kemian opetusmenetelmänä
title_txtP Avoin kokeellinen tutkimus kemian opetusmenetelmänä
topic Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 opetus kemia oppiminen opetusmenetelmät kokeelliset menetelmät opinnäytteet empiirinen tutkimus oppilaat tutkimus kokeilu
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry empiirinen tutkimus kemia kokeelliset menetelmät kokeilu opetus opetusmenetelmät opinnäytteet oppilaat oppiminen tutkimus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80150 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202203161851
work_keys_str_mv AT korkeaniemihenri avoinkokeellinentutkimuskemianopetusmenetelmänä