Musiikinopettaja oppilaan musiikillisen identiteetin tukena

Kandidaatintutkielmassani tutkin lähdekirjallisuuden avulla lapsen ja nuoren musiikillisen identiteetin sekä minäkäsityksen kehittymistä ja sitä, kuinka opettajan toiminta voi tukea tätä kehitystä. Tutkielmassa kiinnitän huomiota muun muassa siihen, voivatko opettajan kompetenssi ja toimintatavat tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mustonen, Maria
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80051
Description
Summary:Kandidaatintutkielmassani tutkin lähdekirjallisuuden avulla lapsen ja nuoren musiikillisen identiteetin sekä minäkäsityksen kehittymistä ja sitä, kuinka opettajan toiminta voi tukea tätä kehitystä. Tutkielmassa kiinnitän huomiota muun muassa siihen, voivatko opettajan kompetenssi ja toimintatavat tukea oppilaan musiikillista kehittymistä. Tarkastelen aihetta sekä oppilaan että opettajan perspektiivistä, jonka jälkeen käsittelen molempien tahojen kohtaamista osana positiivista oppimiskokemusta sekä kasvua. Tutkin aihetta, koska olen kiinnostunut siitä muun muassa omakohtaisten kokemusten takia. Aihetta ei ole tutkittu paljoa, joten senkin takia pyrin löytämään yhteyksiä teemojen välille. Tutkielmassa selvisi, että opettajan kompetenssilla sekä opetustavoilla on merkitystä oppilaan musiikillisen identiteetin sekä minäkäsityksen kehittymiseen. Opettajan ja oppilaan välille olisi tärkeää luoda yhteinen musiikillisen kompetenssin alue, jolloin uusien ominaisuuksien omaksuminen mahdollistuu. Vaikka monet asiat ovat lähtöisin oppilaasta itsestään, niin opettajalla voi olla vaikutusta esimerkiksi siihen, millainen käsitys musiikista oppilaalle muotoutuu. Tulevaisuudessa olisi tärkeää tutkia aihetta lisää, sillä käsitteiden ymmärtämisen sekä oppilaan ja opettajan välisen vuorovaikutuksen ymmärtämisen tärkeyden kautta opettaja voi reflektoida omaa toimintaansa paremmin.