Kolmannella luokalla heikosti laskevien laskustrategiat ja niiden kehitys alkuopetusvuosina sekä laskutaidon yhteys vanhempien sosioekonomiseen taustaan

Sujuva laskutaito on elämän kannalta tärkeä koulussa opetettava taito. Laskutaitoon yksi keskeisesti vaikuttava tekijä on oppilaalla käytössään olevat laskustrategiat, eli erilaiset keinot laskun ratkaisemiseksi. Laskustrategioilla tarkoitetaan laskun vastaukseen tähtäävää toimintaa, ja tutkimuksess...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Hamara, Matilda, Töllinen, Anna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80046
_version_ 1828193046564438016
author Hamara, Matilda Töllinen, Anna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hamara, Matilda Töllinen, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hamara, Matilda Töllinen, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hamara, Matilda
datasource_str_mv jyx
description Sujuva laskutaito on elämän kannalta tärkeä koulussa opetettava taito. Laskutaitoon yksi keskeisesti vaikuttava tekijä on oppilaalla käytössään olevat laskustrategiat, eli erilaiset keinot laskun ratkaisemiseksi. Laskustrategioilla tarkoitetaan laskun vastaukseen tähtäävää toimintaa, ja tutkimuksessamme ne ovat luetteleminen, laskun johtaminen ja muistista hakeminen. Heikkojen laskijoiden kehitys laskustrategioiden käytössä on tyypillisesti laskeviin verrattuna poikkeavaa ja tulisikin tutkia sitä, miten ja missä vaiheessa ero oppilaiden välille syntyy. Tutkimuksemme tarkoituksena on tarkastella laskustrategioiden eroa heikkojen ja tyypillisten laskijoiden välillä kolmannella luokalla, tutkia heikosti laskevien laskustrategioiden kehitystä ensimmäisen ja toisen luokan välillä verrattuna tyypillisesti laskeviin, sekä tarkastella, onko oppilaiden laskutaito yhteydessä perheen sosioekonomiseen taustaan. Kyseessä on pitkittäistutki-mus, johon osallistui 197 keskisuomalaista oppilasta ja aineisto on osa Jyväskylän yliopiston FLARE-hanketta. Aineistoa analysoitiin parametrittomin menetelmin. Tulosten perusteella heikosti laskevat oppilaat eroavat tyypillisesti laskevista oppilaista kaikkien kolmen laskustrategian käytössä kolmannella luokalla. Kaikissa laskustrategioissa tapahtuu kehitystä siirryttäessä ensimmäisel-tä luokalta toiselle luokalle, mutta kehitys laskutaidon ryhmien välillä on erilaista. Heikosti laskevien oppilaiden kohdalla muutosta luettelemalla laskemisen käytössä ei havaittu, kun tyypillisesti laskevilla se väheni. Heikosti laskevilla muistista hakeminen lisääntyi vain vähän, kun vastaavasti tyypillisesti laskevilla se lisääntyi huomattavasti. Tutkimuksessamme sosioekonomisen taustan ja laskutaidon välillä ei havaittu tilastollisesti merkitsevää yhteyttä.
first_indexed 2024-09-11T08:49:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koponen, Tuire", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hamara, Matilda", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "T\u00f6llinen, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-03-02T11:14:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-03-02T11:14:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80046", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sujuva laskutaito on el\u00e4m\u00e4n kannalta t\u00e4rke\u00e4 koulussa opetettava taito. Laskutaitoon yksi keskeisesti vaikuttava tekij\u00e4 on oppilaalla k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n olevat laskustrategiat, eli erilaiset keinot laskun ratkaisemiseksi. Laskustrategioilla tarkoitetaan laskun vastaukseen t\u00e4ht\u00e4\u00e4v\u00e4\u00e4 toimintaa, ja tutkimuksessamme ne ovat luetteleminen, laskun johtaminen ja muistista hakeminen. Heikkojen laskijoiden kehitys laskustrategioiden k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 on tyypillisesti laskeviin verrattuna poikkeavaa ja tulisikin tutkia sit\u00e4, miten ja miss\u00e4 vaiheessa ero oppilaiden v\u00e4lille syntyy. \nTutkimuksemme tarkoituksena on tarkastella laskustrategioiden eroa heikkojen ja tyypillisten laskijoiden v\u00e4lill\u00e4 kolmannella luokalla, tutkia heikosti laskevien laskustrategioiden kehityst\u00e4 ensimm\u00e4isen ja toisen luokan v\u00e4lill\u00e4 verrattuna tyypillisesti laskeviin, sek\u00e4 tarkastella, onko oppilaiden laskutaito yhteydess\u00e4 perheen sosioekonomiseen taustaan. Kyseess\u00e4 on pitkitt\u00e4istutki-mus, johon osallistui 197 keskisuomalaista oppilasta ja aineisto on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston FLARE-hanketta. Aineistoa analysoitiin parametrittomin menetelmin. \nTulosten perusteella heikosti laskevat oppilaat eroavat tyypillisesti laskevista oppilaista kaikkien kolmen laskustrategian k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 kolmannella luokalla. Kaikissa laskustrategioissa tapahtuu kehityst\u00e4 siirrytt\u00e4ess\u00e4 ensimm\u00e4isel-t\u00e4 luokalta toiselle luokalle, mutta kehitys laskutaidon ryhmien v\u00e4lill\u00e4 on erilaista. Heikosti laskevien oppilaiden kohdalla muutosta luettelemalla laskemisen k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 ei havaittu, kun tyypillisesti laskevilla se v\u00e4heni. Heikosti laskevilla muistista hakeminen lis\u00e4\u00e4ntyi vain v\u00e4h\u00e4n, kun vastaavasti tyypillisesti laskevilla se lis\u00e4\u00e4ntyi huomattavasti. Tutkimuksessamme sosioekonomisen taustan ja laskutaidon v\u00e4lill\u00e4 ei havaittu tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-03-02T11:14:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-03-02T11:14:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laskustrategiat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laskutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosioekonominen tausta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kolmannella luokalla heikosti laskevien laskustrategiat ja niiden kehitys alkuopetusvuosina sek\u00e4 laskutaidon yhteys vanhempien sosioekonomiseen taustaan", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202203021762", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioekonomiset tekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80046
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:51Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0bda36d3-f349-4fa8-a79f-9ac1de751b1d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202203021762.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hamara, Matilda Töllinen, Anna Kolmannella luokalla heikosti laskevien laskustrategiat ja niiden kehitys alkuopetusvuosina sekä laskutaidon yhteys vanhempien sosioekonomiseen taustaan laskustrategiat laskutaito sosioekonominen tausta Erityispedagogiikka Special Education 101 sosioekonomiset tekijät matematiikka matemaattiset taidot alkuopetus
title Kolmannella luokalla heikosti laskevien laskustrategiat ja niiden kehitys alkuopetusvuosina sekä laskutaidon yhteys vanhempien sosioekonomiseen taustaan
title_full Kolmannella luokalla heikosti laskevien laskustrategiat ja niiden kehitys alkuopetusvuosina sekä laskutaidon yhteys vanhempien sosioekonomiseen taustaan
title_fullStr Kolmannella luokalla heikosti laskevien laskustrategiat ja niiden kehitys alkuopetusvuosina sekä laskutaidon yhteys vanhempien sosioekonomiseen taustaan Kolmannella luokalla heikosti laskevien laskustrategiat ja niiden kehitys alkuopetusvuosina sekä laskutaidon yhteys vanhempien sosioekonomiseen taustaan
title_full_unstemmed Kolmannella luokalla heikosti laskevien laskustrategiat ja niiden kehitys alkuopetusvuosina sekä laskutaidon yhteys vanhempien sosioekonomiseen taustaan Kolmannella luokalla heikosti laskevien laskustrategiat ja niiden kehitys alkuopetusvuosina sekä laskutaidon yhteys vanhempien sosioekonomiseen taustaan
title_short Kolmannella luokalla heikosti laskevien laskustrategiat ja niiden kehitys alkuopetusvuosina sekä laskutaidon yhteys vanhempien sosioekonomiseen taustaan
title_sort kolmannella luokalla heikosti laskevien laskustrategiat ja niiden kehitys alkuopetusvuosina sekä laskutaidon yhteys vanhempien sosioekonomiseen taustaan
title_txtP Kolmannella luokalla heikosti laskevien laskustrategiat ja niiden kehitys alkuopetusvuosina sekä laskutaidon yhteys vanhempien sosioekonomiseen taustaan
topic laskustrategiat laskutaito sosioekonominen tausta Erityispedagogiikka Special Education 101 sosioekonomiset tekijät matematiikka matemaattiset taidot alkuopetus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alkuopetus laskustrategiat laskutaito matemaattiset taidot matematiikka sosioekonominen tausta sosioekonomiset tekijät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80046 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202203021762
work_keys_str_mv AT hamaramatilda kolmannellaluokallaheikostilaskevienlaskustrategiatjaniidenkehitysalkuopetusvuosin