User Experience of HTTP Cookie Banners

Tämä tutkielma keskittyy evästebannereiden käyttäjäkokemukseen, ja tarkoituksena on selvittää, millainen tai millaiset lainsäädäntöä noudattavat evästebannerit tarjoavat parhaan kokemuksen käyttäjille. Evästeet ovat pieniä tiedostoja, jotka sisältävät tietoa verkkosivustojen käyttäjistä ja heidän to...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Geier, Anton
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80045
_version_ 1828193046562340864
author Geier, Anton
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Geier, Anton Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Geier, Anton Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Geier, Anton
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkielma keskittyy evästebannereiden käyttäjäkokemukseen, ja tarkoituksena on selvittää, millainen tai millaiset lainsäädäntöä noudattavat evästebannerit tarjoavat parhaan kokemuksen käyttäjille. Evästeet ovat pieniä tiedostoja, jotka sisältävät tietoa verkkosivustojen käyttäjistä ja heidän toiminnastaan. Ne keksittiin alunperin jo 1990-luvulla, ja ovat nykyään käytössä lähes jokaisella verkkosivustolla. Kaikki verkkosivustot, joilla on eurooppalaisia kävijöitä, ovat velvoitettuja informoimaan käyttäjiään sivun käyttämistä evästeistä sekä hankkimaan käyttäjiltä luvan muiden evästeiden kuin välttämättömien evästeiden käyttöön. Tämä tapahtuu yleensä evästebannereiden avulla. Evästebannerit ovat pieniä bannereita, jotka ponnahtavat esiin käyttäjän vieraillessa verkkosivustolla ensimmäistä kertaa. Niistä on ollut hyvin vähän tutkimusta, eikä ole selvää tietoa siitä, millainen banneri tarjoaa parhaan kokemuksen käyttäjille. Tässä tutkielmassa analysoitiin Euroopan suosituimpia verkkosivustoja, jotta pystyttiin selvittämään, millaisia evästebannereita käytetään eniten. Tuloksena oli kolme erilaista banneria, joiden käyttäjäkokemusta arvioitiin kyselyn avulla. Tuloksista selvisi, että käyttäjäkokemus on selvästi parempi, jos käyttäjä pystyy hylkäämään evästeet suoraan bannerista. Lisäksi selvisi, että käyttäjäkokemuksen näkökulmasta verkkosivustojen kannattaisi aina käyttää yhtä kahdesta banneri-vaihtoehdosta riippuen sivuston käyttäjistä. Tutkimustulokset tarjosivat myös motivaatiota lisätutkimukselle yritysten ja yksilöiden välisestä kommunikaatiosta yksityisyyteen liittyen. This study focuses on the user experience of cookie banners, with an aim to find a legitimate cookie banner or banners that provide the best experience for users. HTTP cookies are little pieces of information, that track the activity of website visitors. They have been around since the 1990’s and are nowadays used by al-most every website. All websites with European visitors are required to inform their users about the site’s cookie usage and acquire user consent to use any other cookies than strictly necessary ones. This is usually done with cookie banners, which are little banners that pop up when the user first visits the web-site. There has been little research about cookie banners, and no clear under-standing of what kind of banner offers the best user experience. An analysis of the top European websites was done to narrow down the most used types of cookie banners, resulting in three types of banners. Next, a survey was con-ducted to study the immediate user experience of these banners. The results revealed that having the option to reject cookies straight on the banner clearly enhances its user experience, and that from a user experience perspective, web-sites should always use one of two types of banners depending on their users. In addition, the results provided implications for a wider discussion around privacy communication between businesses and users.
first_indexed 2022-03-02T21:03:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kujala, Tuomo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Geier, Anton", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-03-02T11:11:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-03-02T11:11:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80045", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkielma keskittyy ev\u00e4stebannereiden k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen, ja tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millainen tai millaiset lains\u00e4\u00e4d\u00e4nt\u00f6\u00e4 noudattavat ev\u00e4stebannerit tarjoavat parhaan kokemuksen k\u00e4ytt\u00e4jille. Ev\u00e4steet ovat pieni\u00e4 tiedostoja, jotka sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t tietoa verkkosivustojen k\u00e4ytt\u00e4jist\u00e4 ja heid\u00e4n toiminnastaan. Ne keksittiin alunperin jo 1990-luvulla, ja ovat nyky\u00e4\u00e4n k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 l\u00e4hes jokaisella verkkosivustolla. Kaikki verkkosivustot, joilla on eurooppalaisia k\u00e4vij\u00f6it\u00e4, ovat velvoitettuja informoimaan k\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4\u00e4n sivun k\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 ev\u00e4steist\u00e4 sek\u00e4 hankkimaan k\u00e4ytt\u00e4jilt\u00e4 luvan muiden ev\u00e4steiden kuin v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6mien ev\u00e4steiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. T\u00e4m\u00e4 tapahtuu yleens\u00e4 ev\u00e4stebannereiden avulla. Ev\u00e4stebannerit ovat pieni\u00e4 bannereita, jotka ponnahtavat esiin k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n vieraillessa verkkosivustolla ensimm\u00e4ist\u00e4 kertaa. Niist\u00e4 on ollut hyvin v\u00e4h\u00e4n tutkimusta, eik\u00e4 ole selv\u00e4\u00e4 tietoa siit\u00e4, millainen banneri tarjoaa parhaan kokemuksen k\u00e4ytt\u00e4jille. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa analysoitiin Euroopan suosituimpia verkkosivustoja, jotta pystyttiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millaisia ev\u00e4stebannereita k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n eniten. Tuloksena oli kolme erilaista banneria, joiden k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemusta arvioitiin kyselyn avulla. Tuloksista selvisi, ett\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus on selv\u00e4sti parempi, jos k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4 pystyy hylk\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n ev\u00e4steet suoraan bannerista. Lis\u00e4ksi selvisi, ett\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta verkkosivustojen kannattaisi aina k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 yht\u00e4 kahdesta banneri-vaihtoehdosta riippuen sivuston k\u00e4ytt\u00e4jist\u00e4. Tutkimustulokset tarjosivat my\u00f6s motivaatiota lis\u00e4tutkimukselle yritysten ja yksil\u00f6iden v\u00e4lisest\u00e4 kommunikaatiosta yksityisyyteen liittyen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This study focuses on the user experience of cookie banners, with an aim to find a legitimate cookie banner or banners that provide the best experience for users. HTTP cookies are little pieces of information, that track the activity of website visitors. They have been around since the 1990\u2019s and are nowadays used by al-most every website. All websites with European visitors are required to inform their users about the site\u2019s cookie usage and acquire user consent to use any other cookies than strictly necessary ones. This is usually done with cookie banners, which are little banners that pop up when the user first visits the web-site. There has been little research about cookie banners, and no clear under-standing of what kind of banner offers the best user experience. An analysis of the top European websites was done to narrow down the most used types of cookie banners, resulting in three types of banners. Next, a survey was con-ducted to study the immediate user experience of these banners. The results revealed that having the option to reject cookies straight on the banner clearly enhances its user experience, and that from a user experience perspective, web-sites should always use one of two types of banners depending on their users. In addition, the results provided implications for a wider discussion around privacy communication between businesses and users.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-03-02T11:11:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-03-02T11:11:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "cookie banners", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "User Experience of HTTP Cookie Banners", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202203021761", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ev\u00e4steet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yksityisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "cookies (files)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "user experience", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "privacy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80045
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:34Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/528124e6-8d38-49bd-b8db-d69c4ab32199\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202203021761.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Geier, Anton User Experience of HTTP Cookie Banners cookie banners Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 evästeet käyttäjäkokemus yksityisyys cookies (files) user experience privacy
title User Experience of HTTP Cookie Banners
title_full User Experience of HTTP Cookie Banners
title_fullStr User Experience of HTTP Cookie Banners User Experience of HTTP Cookie Banners
title_full_unstemmed User Experience of HTTP Cookie Banners User Experience of HTTP Cookie Banners
title_short User Experience of HTTP Cookie Banners
title_sort user experience of http cookie banners
title_txtP User Experience of HTTP Cookie Banners
topic cookie banners Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 evästeet käyttäjäkokemus yksityisyys cookies (files) user experience privacy
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede cookie banners cookies (files) evästeet käyttäjäkokemus privacy user experience yksityisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80045 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202203021761
work_keys_str_mv AT geieranton userexperienceofhttpcookiebanners