Summary: | Varhaiskasvatusta on jo pitkään vaivannut pula pätevästä henkilöstöstä. Samalla yhä useampia varhaiskasvatuksen opettaja vaihtaa alaa. Varhaiskasvatuksen opettajia kuormittavat aikaisempien tutkimusten perusteella haastavat lapsiryhmät, joiden tukemiseen ei saada riittävästi resursseja, työilmapiiriongelmat ja alan heikko arvostus. Varhaiskasvatuksen opettajien alanvaihtoon johtaneista syistä kaivataan kuitenkin lisää tietoa. Tämän laadullisen narratiivisen haastattelututkimuksen tehtävänä on selvittää, mitkä tekijät saavat varhaiskasvatuksen opettajat vaihtamaan alaa. Tutkimukseen on haastateltu kahdeksaa alaa vaihtanutta varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimusaineisto on analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tutkimuksen tulokset ovat linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa. Tutkimustuloksista muodostui kolmenlaisia tyyppitarinoita siitä, millaiset syyt lopulta johtivat alalta poistumiseen. Alaa vaihdettiin uupumisen, turhautumisen ja oman unelma-alan etsimisen vuoksi. Uupumukseen johtivat suuret ja kuormittavat lapsiryhmät, heikko johtaminen ja työilmapiiriongelmat. Turhautumista aiheutti tunne siitä, ettei pysty toteuttamaan laadukasta varhaiskasvatusta. Unelma-alan etsijät taas olivat joko alusta saakka tähdänneet toiselle alalle, tai huomasivat työuran alkuvaiheessa, ettei varhaiskasvatus ollutkaan heitä varten.
|