Suomi taskussa -opetusvideot maahanmuuttajien toimijuutta tukemassa

Multimodaalisten ja helposti saatavilla olevien oppimateriaalien tarve lisääntyy jatkuvasti, ja myös maahanmuuttajille tarkoitettuja kielenoppimisen materiaaleja löytyykin verkosta yhä enemmän. Tässä tutkimuksessa tarkastelen maahanmuuttajille suunnatun Suomi taskussa -sivuston videoita. Suomi tasku...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Takkinen, Karoliina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79974
_version_ 1828193046552903680
author Takkinen, Karoliina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Takkinen, Karoliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Takkinen, Karoliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Takkinen, Karoliina
datasource_str_mv jyx
description Multimodaalisten ja helposti saatavilla olevien oppimateriaalien tarve lisääntyy jatkuvasti, ja myös maahanmuuttajille tarkoitettuja kielenoppimisen materiaaleja löytyykin verkosta yhä enemmän. Tässä tutkimuksessa tarkastelen maahanmuuttajille suunnatun Suomi taskussa -sivuston videoita. Suomi taskussa on vuonna 2015 verkkoon perustettu palvelu, jonka sisältämien videoiden tarkoituksena on toimia kotoutumisen sekä kielenoppimisen tukena. Tutkimuksellisena viitekehyksenä on sosiokulttuurinen teoria, jonka näkökulmasta lähestyn myös tutkimukseni tavoitteiden kannalta keskeistä toimijuuden käsitettä. Tutkimukseni teoria ja käsitteistö tukeutuu myös Eurooppalaisen viitekehyksen (2003) kuvaukseen ja määritelmään kielenkäytön funktioista, jotka ovat tutkimuksessani toinen keskeinen tarkastelun kohde. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia toimijuuden malleja Suomi taskussa -videot välittävät maahanmuuttajille? 2. Millaisia kielellisiä funktioita Suomi taskussa -videoilla opetetaan, ja millä tavoin nämä kielelliset funktiot tukevat toimijuutta? Tutkimukseni aineisto koostuu kymmenestä Suomi taskussa -videosta, ja toteutan analyysini videoista litteroitujen esimerkkien sekä kuvakaappauksien avulla. Tarkastelen ensin kielenkäytön funktioita, minkä jälkeen etenen visuaalisten ja kielellisten toimijuuden mallien analysointiin. Keskityn lopuksi siihen, millaisina sosiokulttuurisina toimijoina maahanmuuttajat esitetään videoilla. Tutkimukseni yhdistelee multimodaalista vuorovaikutusanalyysiä ja kielipedagogiikan analyysiä. Sovellan tutkimukseni analyysissa keskusteluntutkimuksen menetelmiä, kuten sekventiaalista analyysiä, ja tarkastelen videoilla esitettyjä vuorovaikutustilanteita episodien sekä vuorovaikutusprojektien käsitteisiin tukeutuen. Tutkimukseni tulokset osoittavat, että Suomi taskussa -videot välittävät maahanmuuttajille monipuolisia toimijuuden malleja ja videoiden sisältö on myös kielenkäytön funktioiden näkökulmasta kattavaa. Maahanmuuttajat näyttäytyvät videoilla sekä suomalaisen kulttuurin ja käytänteiden oppijoina että asiantuntijoina. Videoissa on tavoitteiden sekä sisällön osalta keskinäisiä eroja. Etenkin institutionaalisia vuorovaikutustilanteita mukailevissa videoissa korostuvat kielenkäytön funktiot vuoro-vaikutusskeemojen eli vuorovaikutuskäytänteiden tasolla, mutta videoilla korostuu myös maahan-muuttajien asema kulttuuritiedon ja yhteiskunnallisten käytänteiden välittäjinä.
first_indexed 2024-09-11T08:49:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Takkinen, Karoliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-02-28T07:02:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-02-28T07:02:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79974", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Multimodaalisten ja helposti saatavilla olevien oppimateriaalien tarve lis\u00e4\u00e4ntyy jatkuvasti, ja my\u00f6s maahanmuuttajille tarkoitettuja kielenoppimisen materiaaleja l\u00f6ytyykin verkosta yh\u00e4 enemm\u00e4n. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastelen maahanmuuttajille suunnatun Suomi taskussa -sivuston videoita. Suomi taskussa on vuonna 2015 verkkoon perustettu palvelu, jonka sis\u00e4lt\u00e4mien videoiden tarkoituksena on toimia kotoutumisen sek\u00e4 kielenoppimisen tukena. \nTutkimuksellisena viitekehyksen\u00e4 on sosiokulttuurinen teoria, jonka n\u00e4k\u00f6kulmasta l\u00e4hestyn my\u00f6s tutkimukseni tavoitteiden kannalta keskeist\u00e4 toimijuuden k\u00e4sitett\u00e4. Tutkimukseni teoria ja k\u00e4sitteist\u00f6 tukeutuu my\u00f6s Eurooppalaisen viitekehyksen (2003) kuvaukseen ja m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4n kielenk\u00e4yt\u00f6n funktioista, jotka ovat tutkimuksessani toinen keskeinen tarkastelun kohde. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia toimijuuden malleja Suomi taskussa -videot v\u00e4litt\u00e4v\u00e4t maahanmuuttajille? 2. Millaisia kielellisi\u00e4 funktioita Suomi taskussa -videoilla opetetaan, ja mill\u00e4 tavoin n\u00e4m\u00e4 kielelliset funktiot tukevat toimijuutta?\nTutkimukseni aineisto koostuu kymmenest\u00e4 Suomi taskussa -videosta, ja toteutan analyysini videoista litteroitujen esimerkkien sek\u00e4 kuvakaappauksien avulla. Tarkastelen ensin kielenk\u00e4yt\u00f6n funktioita, mink\u00e4 j\u00e4lkeen etenen visuaalisten ja kielellisten toimijuuden mallien analysointiin. Keskityn lopuksi siihen, millaisina sosiokulttuurisina toimijoina maahanmuuttajat esitet\u00e4\u00e4n videoilla. Tutkimukseni yhdistelee multimodaalista vuorovaikutusanalyysi\u00e4 ja kielipedagogiikan analyysi\u00e4. Sovellan tutkimukseni analyysissa keskusteluntutkimuksen menetelmi\u00e4, kuten sekventiaalista analyysi\u00e4, ja tarkastelen videoilla esitettyj\u00e4 vuorovaikutustilanteita episodien sek\u00e4 vuorovaikutusprojektien k\u00e4sitteisiin tukeutuen. \nTutkimukseni tulokset osoittavat, ett\u00e4 Suomi taskussa -videot v\u00e4litt\u00e4v\u00e4t maahanmuuttajille monipuolisia toimijuuden malleja ja videoiden sis\u00e4lt\u00f6 on my\u00f6s kielenk\u00e4yt\u00f6n funktioiden n\u00e4k\u00f6kulmasta kattavaa. Maahanmuuttajat n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t videoilla sek\u00e4 suomalaisen kulttuurin ja k\u00e4yt\u00e4nteiden oppijoina ett\u00e4 asiantuntijoina. Videoissa on tavoitteiden sek\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6n osalta keskin\u00e4isi\u00e4 eroja. Etenkin institutionaalisia vuorovaikutustilanteita mukailevissa videoissa korostuvat kielenk\u00e4yt\u00f6n funktiot vuoro-vaikutusskeemojen eli vuorovaikutusk\u00e4yt\u00e4nteiden tasolla, mutta videoilla korostuu my\u00f6s maahan-muuttajien asema kulttuuritiedon ja yhteiskunnallisten k\u00e4yt\u00e4nteiden v\u00e4litt\u00e4jin\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-02-28T07:02:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-02-28T07:02:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielenk\u00e4yt\u00f6n funktiot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomi taskussa -opetusvideot maahanmuuttajien toimijuutta tukemassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202202281701", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79974
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:57Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1ae8ac8d-a902-4b11-9791-3d9e4cf6a896\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202202281701.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Takkinen, Karoliina Suomi taskussa -opetusvideot maahanmuuttajien toimijuutta tukemassa kielenkäytön funktiot Suomen kieli Finnish 309 maahanmuuttajat toimijuus video oppimateriaali
title Suomi taskussa -opetusvideot maahanmuuttajien toimijuutta tukemassa
title_full Suomi taskussa -opetusvideot maahanmuuttajien toimijuutta tukemassa
title_fullStr Suomi taskussa -opetusvideot maahanmuuttajien toimijuutta tukemassa Suomi taskussa -opetusvideot maahanmuuttajien toimijuutta tukemassa
title_full_unstemmed Suomi taskussa -opetusvideot maahanmuuttajien toimijuutta tukemassa Suomi taskussa -opetusvideot maahanmuuttajien toimijuutta tukemassa
title_short Suomi taskussa -opetusvideot maahanmuuttajien toimijuutta tukemassa
title_sort suomi taskussa opetusvideot maahanmuuttajien toimijuutta tukemassa
title_txtP Suomi taskussa -opetusvideot maahanmuuttajien toimijuutta tukemassa
topic kielenkäytön funktiot Suomen kieli Finnish 309 maahanmuuttajat toimijuus video oppimateriaali
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli kielenkäytön funktiot maahanmuuttajat oppimateriaali toimijuus video
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79974 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202202281701
work_keys_str_mv AT takkinenkaroliina suomitaskussaopetusvideotmaahanmuuttajientoimijuuttatukemassa